Ineos Grenadier Quartermaster se představuje jako pick-up, opět s šestiválci BMW
Britská společnost Ineos si vybrala právě probíhající Festival rychlosti v Goodwoodu k představení nové karosářské verze svého unikátního modelu Grenadier.
Pravověrný offroad Ineos Grenadier, duchovní nástupce původního Land Roveru Defender, se dosud prodával pouze v jediné karosářské verzi. Tradiční čtyřdveřové SUV s dělenými zadními dveřmi, které se otvírají do stran, ale nově doplňuje pick-up s označením Quartermaster.
Přední část novinky je přitom shodná s klasickým Grenadierem, což platí zhruba po B sloupky. Nové jsou pak zadní dveře a C sloupky, za kterými je umístěna korba s délkou 1564 mm a šířkou 1619 mm. Nový pick-up by tak měl například bez problému odvézt Euro paletu.
Pick-up Quartermaster je oproti standardnímu modelu delší, ostatně jeho rozvor byl prodloužen o 305 milimetrů. Korba by měla bez problému unést 760 kilogramů, víko korby by mělo zvládnout zátěž až 225 kilogramů a na tažném zařízení si vůz standardně poradí s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny.
Vůz přitom neztrácí nic ze své praktičnosti. Na dveřích jsou opět lišty pro instalaci příslušenství, korba je vybavena robustním rámem a v nabídce příslušenství by neměla chybět voděvzdorná plachta, uzamykatelný rolovací kryt korby nebo střešní nosič.
Jako standardní model, také pick-up slibuje mimořádnou prostupnost terénem, ke které přispívá stálý pohon všech kol, standardní uzávěrka středového diferenciálu, volitelná uzávěrka nápravových diferenciálů nebo standardní redukce. Pick-up nabízí světlou výšku 264 mm, brodit zvládne do hloubky 800 mm a jeho nájezdové i přejezdové úhly by měly překonávat konkurenci.
Pod kapotou jsou opět nabízeny dva třílitrové řadové šestiválce z dílny BMW, jeden vznětový a druhý zážehový, spojené s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Benzínový motor posílá na kola 210 kW (286 k) a 450 Nm točivého momentu, díky čemuž zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy, vznětový pak 183 kW (249 k) a 550 Nm točivého momentu. Nafťák tak zrychluje z 0 na 100 km/h o sekundu déle, maximální rychlost je ale u obou omezena na 160 km/h.
Společnost začala přijímat objednávky na britském trhu již po premiéře, přičemž cena startuje od 66.215 liber (cca 1.839.000 Kč) za základní verzi – bez ohledu na zvolenou motorizaci. Proti klasickému SUV je tak pick-up na britském trhu dražší jen o cca 1.215 liber (cca 34.000 Kč). Bavíme se ovšem pouze o základní výbavě, dostupné ale budou i lépe vybavené verze Trailmaster a Fieldmaster.
Dodejme, že společnost Ineos má oficiální zastoupení také v České republice, kde již oficiálně nabízí standardní model. Příchod verze Quartermaster se předběžně očekává začátkem příštího roku.
Kromě pick-upu Quartermaster navíc automobilka během Goodwoodu poprvé ukázala také testovací prototyp s vodíkovými palivovými články, které dodala společnost BMW. Vůz, s jehož vývojem měla pomáhat i společnost Hyundai, je zatím ve fázi testování a neznámé žádné bližší parametry o jeho pohonném systému.
Oficiální premiéra vodíkového modelu se neočekává před rokem 2027. O rok dříve by přitom automobilka měla představit čistě elektrickou variantu, která může najít využití například u důlních společností či privátních zákazníků, kteří chtějí stylový a lokálně bezemisní vůz na kratší cesty.
Ineos Grenadier Quartermaster – technická data | ||
Motor | BMW B58 | BMW B57 |
Zdvihový objem [cm3] | 2998 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Vrtání x zdvih | 82,0 x 94,6 | 84,0 x 90,0 |
Kompresní poměr | 11,0 : 1 | 16,5 : 1 |
Největší výkon [kW/ot.] | 210/4750 | 183/3250-4200 |
Točivý moment [N.m/ot.] | 450/1750-4000 | 550/1250-3000 |
Převodovka | 8stupňová ZF | 8stupňová ZF |
Max. rychlost [km/h] | 160 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,8 | 9,8 |
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 12,45 | 10,1 |
Emise CO2 g [km] | 325 | 286 |
Objem nádrže [l] | 90 | 90 |
Rozměry (d x š x v) [mm] | 5440 x 2146 x 2019 | |
Rozvor [mm] | 3227 |