International Engine of the Year 2010: Nejlepším novým motorem je Fiat 1,4 MultiAir Turbo
Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 72 odborných porotců z 35 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí dvanáctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.
Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.
Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.
K pořadí v jednotlivých třídách se vrátíme během dne podrobnějším článkem, na tomto místě se věnujeme jen jedné z podkategorií - nejlepšímu novému motoru. Zatímco v jednotlivých objemových kategoriích se hodnotí všechny motory, které jsou momentálně na trhu, v novinkové kategorii jsou hodnoceny jen motory, které se v posledním roce objevily na trhu.
Vítězem v kategorii Best New Engine se letos stal Fiat a jeho přeplňovaný motor s pokrokovým rozvodem MultiAir. Jeho podstatou je zařazení hydraulického členu mezi vačku a sací ventil, jehož pomocí se upravuje délka a míra otevření ventilu v závislosti na aktuálních požadavcích.
Patentovaný systém se nejprve objevil v maloobjemovém čtyřválci 1,4 l, ale v nejbližších letech se má rozšířit na další jednotky, včetně miniaturních dvouválců a velkých šestiválců.
Výrobce Fiat Powertrain Technologies deklaruje, že jednotka MultiAir znamená 10% nárůst výkonu, 15% nárůst točivého momentu a 10% pokles kombinované spotřeby oproti stejnému motoru bez MultiAiru. Produkce pevných částic je navíc o 40 % nižší, produkce NOx pak dokonce o 60 % nižší než u srovnatelného motoru s konvenčním ventilovým rozvodem.
Nejlepší nový motor roku 2010 - Best New Engine of the Year 2010 | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) | 228 |
2. | Ferrari 4,5 V8 (458 Italia) | 200 |
3. | Volkswagen 1,2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) | 134 |
4. | Mercedes-Benz 3,5 l Hybrid (S400) | 76 |
5. | VW 3,0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne) | 71 |
6. | BMW 4,4 V8 (X5 M, X6 M) | 68 |
Doplněno 24.6.2010 14:00: International Engine of the Year 2010: Kompletní výsledky