Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2010: Nejlepším novým motorem je Fiat 1,4 MultiAir Turbo

Ondřej Láník
Diskuze (227)
Celkové vítězství v prestižní anketě sice patří motorářům z Německa (konkrétně z Wolfsburgu), ale mezi novinkami zvítězil Fiat.

Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 72 odborných porotců z 35 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí dvanáctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

K pořadí v jednotlivých třídách se vrátíme během dne podrobnějším článkem, na tomto místě se věnujeme jen jedné z podkategorií - nejlepšímu novému motoru. Zatímco v jednotlivých objemových kategoriích se hodnotí všechny motory, které jsou momentálně na trhu, v novinkové kategorii jsou hodnoceny jen motory, které se v posledním roce objevily na trhu.

Vítězem v kategorii Best New Engine se letos stal Fiat a jeho přeplňovaný motor s pokrokovým rozvodem MultiAir. Jeho podstatou je zařazení hydraulického členu mezi vačku a sací ventil, jehož pomocí se upravuje délka a míra otevření ventilu v závislosti na aktuálních požadavcích.

Patentovaný systém se nejprve objevil v maloobjemovém čtyřválci 1,4 l, ale v nejbližších letech se má rozšířit na další jednotky, včetně miniaturních dvouválců a velkých šestiválců.

Výrobce Fiat Powertrain Technologies deklaruje, že jednotka MultiAir znamená 10% nárůst výkonu, 15% nárůst točivého momentu a 10% pokles kombinované spotřeby oproti stejnému motoru bez MultiAiru. Produkce pevných částic je navíc o 40 % nižší, produkce NOx pak dokonce o 60 % nižší než u srovnatelného motoru s konvenčním ventilovým rozvodem.

Nejlepší nový motor roku 2010 - Best New Engine of the Year 2010
Poř.Motorbody
1.Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta)228
2.Ferrari 4,5 V8 (458 Italia)200
3.Volkswagen 1,2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti)134
4.Mercedes-Benz 3,5 l Hybrid (S400)76
5.VW 3,0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne)71
6.BMW 4,4 V8 (X5 M, X6 M)68

Doplněno 24.6.2010 14:00: International Engine of the Year 2010: Kompletní výsledky

Ondřej Láník
Diskuze (227)
25. 6. 2010 13:29
Re: VW
rika ten ,ktery by zkonstruoval maximalne presnidavku;
25. 6. 2010 06:59
Re: Gratulace Fiatu
Je trochu priznacne, ze souhlasit mohu jen s druhou vetou a ani to ne uplne.
Predevsim vis houby, o jaky kseft se se mnou pripravili (a rozhodne jsem nesel pro F500 v zakladu se spotrebou 5,3 pri 170).
Prodejce ma prodavat a ne ignorovat - na tom trvam. I kdyby mne ihned odhadl jako bazaroveho cumila, ma se o mne postatrat a ne ignorovat. Navic kazdy bazarovy cumil je pro dobreho prodejce vyzva - vzdyt je to parada ukecat zakaznika acek na funglovku, ne?
Ja jsem F500 nenicil, jen jsem ji z nudy z nudy (nudil jsem se jiz asi pul hodiny, proto to pisu 2x) okukoval, za coz jsem byl napomenut.
Nicmene , wolffe, psat si stebou, to je ucinena tragedie - osobni napadani nezna mezi a jeden koment za druhym jen porad obhajuje ty same nesmysly. Ty proste musis porad dokola mlit svou az do uplneho zblbnuti... Nevis, kdo jsem, neznas mne, nevis jak vypadam a co delam, ale mas jasno v tom, ze mam spinave pracky, ze nevypadam jako zakaznik, ze ze mne nekouka kseft (mimochodem jak vypada clovek, ze ktereho kseft kouka?), dokonce i vis, co jsem chtel/nechtel koupit a ze bys mne z autosalonu hned vyrazil.
Wolffe, cim dal mam dojem, ze jsi jen dite, cemuz ostatne odpovida i tvuj sloh.
Ubohost - jedine slovo, ktere mi k tobe pasuje.
Uz se vubec nedivim, ze te na Autorevue radeji cenzuruji.
25. 6. 2010 06:46
Re: Gratulace Fiatu
No, je videt, ze i s malym saskem se da zahrat velke divadlo.
Divim se ti, jossalito, ze se s nim vubec bavis...
24. 6. 2010 21:41
Re: VW
No tak to je samozřejmě nesmysl. GM prodává hodně jak v Číně, tak v Americe i Evropě a v anketě nebodoval. Naopak Fiat v USA prakticky není a bodoval. ;-)
Avatar - miromen
24. 6. 2010 20:34
Re: Gratulace Fiatu
Z vybavy je nadstandart v tehle třidě teď už u EVA 2zonova autoklima a BLUandME.