Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
96 Fotogalerie

Itálie čeká na nový Fiat Panda. Šance se chytla značka z východu

Roman Šitner

Fiat si poslední měsíce o první pozici na italském trhu může nechat jen zdát. V listopadu už se před něj dostaly Toyota i Volkswagen. Ono ani to třetí místo bylo nakonec jen tak tak.

Dříve mimořádně pevná pozice Fiatu na domácím trhu vypadá v současnosti ztraceně. Za celý rok 2024 bude tato značka s největší pravděpodobností pořád jedničkou, budoucnost už ale tak jasná není. Od srpna už Fiat v žádném měsíci první nebyl. 

Italský trh podle značek
PoziceZnačkaProdeje (1-11/2024)Meziroční změnaPozice značky v samotném listopadu
1.Fiat137.672-16,10 %3.
2.Toyota113.65524,20 %1.
3.Volkswagen111.019-0,9 %2.
4.Dacia90.78111,3 %4.
5.Renault80.61511 %5.
6.Peugeot73.217-2,4 %7.
7.BMW66.32119,8 %6.
8.Ford64.503-15,6 %8.
9.Audi64.4332,5 %9.
10.Jeep64.403-4,6 %10.

Na prodejích je znát, že Fiat doplácí na modelovou výměnu. Představená nová panda, označovaná jako Grande Panda, se na trh ještě nedostala. Také Fiat 600 nastupuje velmi pomalu. Starší Panda navzdory drobnému faceliftu a akčním nabídkám už tolik netáhne.

Jsou tu ale i další jasné trendy. Vypadá to, že Italové začínají brát „za své“ i další značky koncernu Stellantis. Kupují si tak sesterské modely svých Fiatů. Nejzdárnějším případem je Jeep Avenger, který je za prvních jedenáct měsíců na italském trhu trojkou. Sesterský Fiat 600 je v žebříčku až daleko vzadu, a to až za dalším sourozencem Alfou Romeo Junior. Detailem je, že všechny tyto modely se vyrábí v Polsku. Dalším příkladem je úspěch Citroënu C3, sourozence nové pandy. V listopadu byla C3 vyráběná na Slovensku čtvrtým nejprodávanějším modelem v Itálii.

Není to ale tak, že by Stellantis byl v Itálii letos úspěšný. Většina jeho značek prodává méně na stagnujícím trhu než loni, jen jasně klesá podíl Fiatu na celkových prodejích skupiny. Jedinou její značkou, která meziročně roste, je Citroën. K tomu stačil jen zmíněný model C3, který táhne celý růst a tvoří 80 procent prodejů značky v Itálii.

Italský trh podle modelů
PoziceModelProdeje (1-11/2024)
1.Fiat Panda94.592
2.Dacia Sandero56.727
3.Jeep Avenger38.513
4.Toyota Yaris Cross34.048
5.Citroën C333.980
6.Lancia Y31.536
7.Renault Clio31.532
8.Peugeot 20829.821
9.Toyota Yaris29.429
10.Renault Captur28.774

Pokud by Italové chtěli řešit lokálních původ kupovaných aut, nebudou to mít snadné. Nová panda bude ze Srbska. Další Fiaty na trhu jsou z Francie, Španělska, Maroka, Portugalska a Turecka. Italský rodný list má jen stará Panda, a modely 500 a 500X, kterým se ale letos vůbec nedaří a na italském trhu paběrkují. 

Naopak v Itálii postupně získávají pozici další značky. Čínská MG letos poskočila o 35 procent, a dostala se tak například před škodovku. Model ZS se dokonce v listopadu dostal do první desítky nejúspěšnějších modelů. Toyota roste o čtvrtinu, BMW o pětinu. Daří se i škodě a skupině Renault, o jedenáct procent letos roste jak samotný Renault, tak i rumunská Dacia. 

Ta je letos celkově čtvrtá, v listopadu dokonce dýchala Fiatu na záda a třetí pozice jí utekla jen o šestnáct vozů. Sandero je pak jasně druhým nejprodávanějším modelem a pandě se měsíc za měsícem postupně přibližuje. 

Nakonec se tak může stát, že Italové jako levné přibližovadlo nebudou mít poprvé  v historii jako první volbu malý Fiat ale tuhle pozici může obsadit rumunská automobilka.

Video placeholder
Fiat Grande Panda • Fiat