Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco CNG/LNG: Masivní podpora

Petr Dalecký
Diskuze (4)
Iveco je dlouhodobým celosvětovým hráčem v pohonu na CNG. V posledních měsících se také velmi angažuje ve zkapalněném LNG.

Pro začátek si ujasněme, že CNG je stlačený zemní plyn, na který už mnoho let jezdí užitkový model Daily a před dvěma roky přibyl také do vlajkového modelu Stralis. V rámci současné struktury CNH Industrial, do které patří mimo jiné značky Iveco i Iveco Bus, nesmíme rovněž zapomenout na městský autobus Citelis CNG Euro V ani nový Urbanway CNG Euro VI. Do této skupiny také spadají výrobci zemědělské techniky jako například Steyr či New Holland Agriculture, které nabízejí traktory s pohonem rovněž na CNG.

Velká skupina

CNH Industrial tím potvrzuje závazek na poli udržitelné mobility šířením metanové kultury a představováním mimořádně šetrných řešení vůči životnímu prostředí. Účastí na hlavní akci pro alternativní palivové systémy Iveco potvrzuje vedoucí roli v segmentu použití zemního plynu k pohonu širokou škálou lehkých, středních a těžkých vozidel i autobusů, kterých již dodalo celkem více než 13 000.

Tato nabídka vychází z technologického zázemí výrobce pohonných jednotek FPT Industrial, která rovněž spadá do skupiny CNH Industrial. Výrobce poháněcích soustav FPT Industrial je již 25 let celosvětovým lídrem ve vývoji a výrobě motorů na stlačený zemní plyn.

Průkopník Daily

Iveco Daily, nedávno uvedené na trhy s novou technikou a přepracovaným vzhledem, si v provedení CNG zachovává tytéž silné stránky jako vznětové verze z hlediska spolehlivosti, komfortu a užitečného zatížení. Podvozek s žebřinovým rámem z New Daily dělá nejen preferované vozidlo pro zavážející dopravce, kterým dá k dispozici nejen robustnost a schopnost dodávat těžké náklady, ale mnohem víc: díky způsobu, jakým jsou osazeny nádrže na modelu Natural Power, neexistuje omezení nákladního prostoru či oblasti žebřinového podvozku, který rádi využívají nástavbáři k užitkovým verzím i výrobě minia midibusů.

Podpora státu

Téměř před deseti lety (11. května 2005) schválila česká vláda usnesení „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“, na jehož základě byla uzavřena Dobrovolná dohoda plynárenských společností a České republiky. Tímto usnesením vláda rozhodla o využití zemního plynu v dopravě v ČR s cílem nahradit do roku 2020 minimálně deset procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Právě do tohoto roku je pevně stanovena spotřební daň z CNG, která až do konce roku 2014 činí jen 0,72 Kč/m3.

Podle dat MPO podíl CNG na celkové spotřebě paliv pro dopravu v Česku činil v roce 2013 jen 0,27 procenta. Během loňského roku však v Česku přibylo cca 2100 CNG vozidel, což v současnosti znamená téměř devět tisíc vozidel na zemní plyn, z toho cca 540 autobusů. Obrovský nárůst infrastruktury v Česku v posledních dvou letech představuje celkem 80 plnicích stanic CNG. Do konce letošního roku by jich mělo být přes stovku.

Také zkapalněný LNG

Iveco Stralis Natural Power Euro VI může být poháněné také zkapalněným zemním plynem (LNG). Ten ve srovnání s CNG má trojnásobnou hustotu a tedy při stejně velkých nádržích trojnásobný dojezd.

Stralis LNG Euro VI ujede na jedno doplnění více než 750 kilometrů. Tahač AT440S33T/P LNG, ve standardní konfiguraci, je vybaven čtyřmi 70litrovými nádržemi na CNG (stlačený zemní plyn) a LNG kryogenní nádrží na 510 litrů. Zemní plyn se skladuje při -130°C a tlaku 1 MPa v kapalném stavu, který se převádí do plynného skupenství před vstřikováním do motoru.

Toto vozidlo má četné výhody, jak z hlediska ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, tak i rentability pro zákazníka.

Výhody CNG

Z hlediska emisí jsou motory na zemní plyn mnohem šetrnější k životnímu prostředí než jejich protějšky třídy Diesel Euro VI. Zemní plyn je čisté palivo díky téměř nulovým emisím částic (-95 % v porovnání s naftou) a NOx (-35 %). Tato vozidla dále umožňují redukovat škodlivé motorové emise CO2 z 10 až na 100 procent, používá-li se bio-metan. A nakonec se získá i tišší vozidlo s průměrným snížením o pět decibelů v porovnání s dieselovým motorem, což z něj dělá dokonalé auto na sběr odpadků a noční zavážky.

Z hlediska ekonomické udržitelnosti vozidlo vytváří úsporu celkových nákladů na vlastnictví vozidla TCO až 10 %. V Česku má být první LNG stanice otevřena v příštím roce.

Petr Dalecký
Diskuze (4)
19. 7. 2015 11:06
Re: NOx
Nečetl si článek nebo ti část mozku zablokovala pevná částice z tvého sazometu? I traktory jsou na CNG.
Avatar - Dzakobo
18. 7. 2015 17:18
Re: NOx
LNG se v silniční dopravě může uplatnit v podstatě jen u kamionů, ale to s sebou nese vysoké náklady na vybudování infrastruktury. To už větší smysl by dávalo použití u lokomotiv, ale asi ne v ČR, kde lze skoro všude jezdit na elektřinu, spíš někde v USA, Číně, Austrálii atd. přes polopouště apod..

Jinak lokomotivy někde pohání živočišnými tuky, zajímavá záležitost.
Avatar - WinDiesel
18. 7. 2015 15:51
Re: NOx
Nevím jak vodík nebo LNG ale bez nafty bys byl chlapče zpátky na stromě. Nebo bys mohl orat růčo s voly nebo heavy horses.
Omze ty svý plky na rozumnější levl jinak tu budeš k smíchu. Vlastně už jsi.
18. 7. 2015 10:41
NOx
NOxů je ještě méně, protože v praxi jsou euro normy téměř k prdu.
[odkaz]
Motor na plyn by se dostal na stejně špatnou úroveň jako diesel EU6, jen když by byl naladěn na opravdu brutální výkon. Něco jako oturbené motory z F1, které z méně jak dvoulitrových čtyřválců dostávaly přes 800 koní.

LNG moc nevěřím. Má to smysl jen když je automobil téměř neustále v provozu a energetická bilance ERoEI jde hodně dolů. Na druhou stranu vodík a nafta jsou z celkového pohledu ještě větší blbost. Nafta kvůli kultuře chodu a škodlivým emisím, vodík kvůli všemu ostatnímu.