Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco oslavilo 100.000. autobus z Vysokého Mýta

Ondřej Láník
Diskuze (38)
Na sklonku letošního jubilejního roku, kdy například uplynulo 80 let od zahájení výroby autobusů ve Vysokém Mýtě, slaví Iveco Czech Republic, a. s. další významnou událost – překonání hranice 100.000 vyrobených autobusů.

Jubilejním vozem se stal linkový autobus Crossway, jehož uživatelem je ČSAD Karviná a.s. Tato společnost je součástí skupiny tří firem (ČSAD Havířov, Karviná, Frýdek-Místek), která patří k největším severomoravským provozovatelům linkové i městské dopravy.

Výroba autobusů byla ve Vysokém Mýtě zahájena v roce 1928 u předchůdce dnešní továrny - firmy Sodomka, která tímto rozšířila svůj sortiment proslulých karoserií osobních automobilů. Do znárodnění firmy v roce 1948 bylo vyrobeno 749 autobusů. Pod novým názvem Karosa se poté stále rostoucí výroba zaměřila výhradně na autobusy a postupně přicházely výrobkové řady RO, RTO, Š 11, 700 a 900.

S řadou 900 se firma výrazně prosadila i v zahraničí, a to především na západoevropských trzích. Jako významná součást skupiny Irisbus Iveco je zde vysokomýtský výrobní závod velmi úspěšný i se svými novými výrobky, které od roku 2005 postupně řadu 900 nahradily a rychle si u uživatelů získaly značnou oblibu (během posledních dvou let, kdy jsou vyráběny výhradně nové modely, vzrostla produkce o téměř 30 procent).

Výroba autobusů ve Vysokém Mýtě
ŘadaRORTOŠ 11700900
Vyráběné v letech1947-19571958-19721965-19811981-19991996-2006
Počet vyrobených kusů2.92114.96926.66937.16613.071

V současné době se ve Vysokém Mýtě vyrábějí modely Arway, Crossway, Recreo a Crossway LE a jejich produkce meziročně skokově roste. V letošním roce výroba poprvé v novodobé historii firmy pokoří hranici 3.000 autobusů. Během krátké doby od zahájení své výroby se stala velmi žádanou především poslední novinka – autobus kategorie low entry Crossway LE, který je od poloviny roku nabízen i v městské třídveřové verzi. Crossway LE je nízkopodlažní v přední polovině vozidla, což umožňuje nabídnout cestujícím maximum komfortu při nastupování a současně zachovat cenovou dostupnost autobusu pro jeho provozovatele.

Ondřej Láník
Diskuze (38)
15. 12. 2008 21:15
Re: Smutek
To je jednoduche. V regionu VM je hlavni autobusovy dopravce CSAD Usti nad Orlici, ktere je soucasti Icom Transport Jihlava. A Icom ma vrele vztahy s Mercedesem. Proto vlastne v regionu kde se vyrabi Karosa (Iveco Irisbus) a SOR rozvazi lidi do techto fabrik turecke plecky Mercedes (ty problemy s kvalitou, ktere tu vyse rozebirate ma Mercedes podstatne vaznejsi, jen se zeptejte ridicu na treba na Conecta).Takze Iveco z VM a SOR z Libchav, firmy, ktere plati nemale dane, prispivaji tim padem do krajskych a mestskych ropoctu, ze kterych je dotovan nakup autobusu z Turecka. Takze az budou vsichni kupovat ty autobusy z Turecka, tak vlastne nebudou mit koho vozit do zamestnani (samozrejme ad absurdum zamerne prehanim).Ale taky me to pije krev.At si Icom kupuje autobusy jake chce, ale proc na ne dostava dotace, na ktere jim prispelo Iveco CZ a SOR Libchavy....Dotace jen na vozy od mistnich vyrobcu, tak jako to je obvykle ve Francii, Italii a Nemecku.
11. 12. 2008 20:24
Re: Citelis není z VM
Čo tak napísať o tom román. S dodatkom, ako sa pán Sodomka obracia v hrobe... :-(
11. 12. 2008 18:18
Re: úspěch
:yes:
Avatar - marek.g
11. 12. 2008 18:17
Re: úspěch
bydlis u Duhy? ja kousek vic dole u Vltavy.jj Poruba je nejlepsi ctvrt v Ově :yes: nemenil bych
11. 12. 2008 18:06
Re: úspěch
Je to možné, když si to sem tam od začátku Poruby střihne až do Paskova. :-) Jezdím autobusem velmi zřídka (když potřebuju od Duhy dojet do Třebovic pro auto do garáže a naopak), takže jsem tím busem ještě nejel. Ale vídám to, když jdu třeba ráno do kšeftu pro snídani. :-)