Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar C-X75, který proháněl filmový padouch i slavný pilot F1, je na prodej

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 1. 11. 2019 • 20:43
46
Zobrazit náhledy (46)
Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre' Jaguar C-X75 'Spectre'

Jaguar C-X75 zahájil svou kariéru jako ambiciózní projekt, který se přes oficiální potvrzení výroby nakonec dopracoval pouze k několika prototypům a účinkování v bondovce Spectre. Nejslavnější z filmových exemplářů nyní čeká změna majitele.

Historie supersportovního kupé Jaguar C-X75 se pro veřejnost začala psát v roce 2010, když byl na autosalonu v Paříži odhalen koncept, který přitahoval pozornost svými liniemi a ohromoval svým pohonným systémem.

Ve své původní podobě z roku 2010 totiž Jaguar C-X75 využíval čtveřici elektromotorů, jimž potřebnou energii poskytovala sada lithium-iontových akumulátorů, k jejichž dobíjení sloužily vedle elektřiny z běžné sítě i dvě turbíny.

Zájem ze strany veřejnosti i touha samotné automobilky Jaguar nabídnout skutečně výjimečný automobil stojí za informacemi z roku 2011, zmiňujícími proměnu konceptu v model, který zamíří do sériové výroby.

Jenže pak začaly potíže. Turbíny měly být vyhrazeny pouze závodním okruhovým verzím a pozornost se tak zaměřila na novou techniku v podobě turbomotoru 1,6 l s výkonem přes 500 koní, vyvinutého původně Williamsem pro formuli 1.

Z "range extenderu" se tak rázem stal hybrid - kompresorem a turbem přeplňovaný motor měl roztáčet zadní kola. Jenže pak přišla smutná zpráva - projekt byl ukončen, oficiálně kvůli krizi, neoficiálně kvůli problémům s hybridní technikou. Nicméně se automobilka i tak rozhodla vývoj auta dokončit a využít jej zejména k propagačním účelům.

V létě roku 2013 předvedl Jaguar výsledek svého vývoje. Finální verze C-X75 tedy měla ze čtyřválce o objemu 1,6 l, přeplňovaného turbodmychadlem a kompresorem výkon 375 kW (510 k) a dvojice elektromotorů přidávala dalších 290 kW (394 k), což stálo za kombinovaným celkovým výkonem 633 kW (861 k). Díky tomu zvládl C-X75 akceleraci z klidu na 96 km/h za méně, než 3,0 s, na 160 km/h potřeboval méně, než 6,0 s a jeho maximální rychlost činila 354 km/h. Navíc dokázal čistě na elektřinu ujet až 64 km.

Představením C-X75 ve finální podobě, v níž vzniklo pět prototypů, se měla v roce 2013 historie tohoto modelu prakticky uzavřít, ale již koncem roku následujícího se objevily neoficiální informace o jeho využití při natáčení nového filmu o agentu 007. Ty pak byly v roce 2015 oficiálně potvrzeny.

Jaguar C-X75 se pak vedle speciálně navrženého kupé Aston Martin DB10 stal v bondovce Spectre hvězdou stříbrného plátna. Automobilka Jaguar ve spolupráci s Williams Advanced Engineering připravila pro natáčení nové vozy, které se od původních prototypů liší použitím trubkového prostorového rámu, ukrytého pod povrchovými panely karoserie, komponenty podvozku i pohonnou jednotkou v podobě přeplňovaného pětilitrového vidlicového osmiválce.

Právě tímto motorem disponuje Jaguar C-X75 s číslem šasi 24001, který je prvním ze čtyř vozů připravených pro natáčení bondovky Spectre. Za jeho volant skutečně usedal Dave Bautista ve své roli superpadoucha a před Velkou cenu Mexika se v něm roce 2015 proháněl i pilot Formule 1 Felipe Massa. Tento exemplář, jehož karoserii zdobí kovový oranžový odstín laku, po ukončení jeho filmové kariéry, získal v květnu roku 2016 britský sběratel, který je příležitostně vystavoval během různých motoristických akcí. Naposledy byl tento výjimečný vůz k vidění během letošní Silverstone Classic.

Výjimečný Jaguar C-X75 s číslem šasi 24001 nyní zařadila společnost RM Sotheby’s do aukce, kterou uspořádá 30. listopadu letošního roku v Abu Dhabi. Očekává se, že bude vydražen za částku kolem 800.000 až 1.200.000 britských liber (zhruba 24 až 35,8 milionu Kč).

Zdroj a foto: RM Sotheby’s

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku