Jaguar C-X75 žije dál a může na silnici. Má kompresorový osmiválec
Bývalý šéfdesignér značky Ian Callum znovu oživuje nikdy nedokončený projekt exkluzivního supersportu. Do světa vypustil už druhou přestavbu prototypu s povolením jezdit v silničním provozu.
Vzpomínáte si, když Jaguar na mezinárodním autosalonu v Paříži v roce 2010 ohromil nádherným konceptem Jaguar C-X75? Britská automobilka tehdy spolupracovala s inženýry Williams Advanced Engineering, závodícími ve formuli 1, aby uvedla inovativní hybridní supersport s cenovkou okolo jednoho milionu liber a plánovanou produkcí nanejvýš 250 kusů. Jenže s ním přišla v opravdu špatných časech.
Supersportovní Jaguar C-X75 se přestavil během stále probíhající globální ekonomické recese, jež začala už v roce 2008. Automobilka se v prosinci 2012 rozhodla pro úplné ukončení dalších investic do nového supersportu a raději se věnovala masovějším modelům. Z neúspěšného vývoje C-X75 následně těžil hlavně sportovní Jaguar F-Type i elekromobil Jaguar I-Pace. Během následujících měsíců však údajně dokončila ještě pět prototypů.
Automobilový svět dodnes spekuluje o tom, kolik supersportů Jaguar nakonec vyrobil. Nejčastěji uváděný údaj v různých domněnkách však uvádí sedm kousků, přičemž čtyři z nich údajně speciálně vznikly pro natáčení bondovky Spectre. Pro natáčení filmu jich bylo potřeba šest, ale není znám počet, kolik z nich mělo hybridní čtyřválec nebo kompresorový osmiválec.
Jaguar C-X75 se totiž představil jako koncept se dvěma malými spalovacími turbínami a čtyřmi elektromotory YACA s kombinovaným výkonem 580 kW (789 koní). Vývojové prototypy však disponovaly dvakrát přeplňovanou zážehovou čtyřválcovou šestnáctistovkou s turbodmychadlem i mechanickým kompresorem a dvěma elektromotory YACA s kombinovanou silou 630 kW (860 koní).
Světe, div se – Jaguar C-X75 žije dál. Ian Callum, bývalý šéfdesignér Jaguaru, jej prostřednictvím své vlastní značky Callum Designs oživuje a dává světu už druhý kousek s průkazkou do silničního provozu. Spolu se svými inženýry se ujal podvozku se sériovým číslem 001 a snažil se jej přiblížit tomu, jak by supersport mohl vypadat, kdyby jej automobilka tehdy dotáhla do konce a vybavila svým technickým klenotem.
Tisíc hodin práce si vyžádalo jen dokončení karoserie v zeleném odstínu Willow, která má aktivní aerodynamiku pracující od rychlosti 60 km/h. Vylepšený podvozek nově disponuje systémem pro zvýšení světlé výšky kvůli bezpečnějšímu přejíždění retardérů a novinkou vozu je také aerodynamická brzda.
To nejlepší však najdeme až v útrobách supersportů. Nemá turbíny ani benzinovou šestnáctistovku, nýbrž poctivý kompresorem přeplňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec Jaguar. Ten osmiválec, jež nás tolik fascinoval při loňském testování SUV Jaguar F-Pace SVR. Se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a pohonem zadních kol je tedy ve stejné specifikaci, jakou měli k dispozici filmaři při natáčení bondovky Spectre.