Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar Land Rover představuje nový automat. Má dvě zpátečky

David Bureš
Diskuze (28)
Jaguar Land Rover představuje novou techniku. Benzinové dvoulitry rodiny Ingenium doplňuje unikátní dvouspojková převodovka.

Britské automobilce Jaguar Land Rover se pod vedením indické Taty nadmíru daří. Její nové modely zákazníky zaujaly, a tak se výrobce může zaměřovat na expanzi nabídky. Vedle toho se však zaměřuje i na modernizaci svojí techniky, když se postupně zbavuje výzbroje od bývalého vlastníka, Fordu.

Hlavní novinkou je v tomto ohledu nová generace motorů s označením Ingenium. Ta zatím debutovala v podobě dvoulitrových vznětových čtyřválců, které nyní doplňují také očekávané benzinové čtyřválce, nahrazující dosavadní agregáty ještě z dob Fordu. Jestliže turbodiesel je postupně uváděn na trh od roku 2015 (letos debutovalo i bi-turbo), zážehových agregátů se dočkáme v roce 2017.

Hlavní důraz při vývoji jednotek byl kladen na snížení jejich spotřeby, automobilka hovoří o 15 % nižší spotřebě ve srovnání s předchůdci. Důležité ale bylo i zvýšení výkonu, nový zážehový dvoulitr má být dostupný ve třech verzích se 145 kW, 182 kW a 218 kW.

Také benzinové jednotky využívají jednotnou velikost válců s objemem zhruba 500 cm3, díky níž je možné techniku použít pro různé typy motorů. Do budoucna firma díky modulární technice počítá i s třílitrovými šestiválci a údajně i 1,5litrovými tříválci.

Nové zážehové agregáty budou navíc vyzbrojeny turbodmychadlem typu twin-scroll s keramickým kuličkovým ložiskem, integrovaným výfukovým potrubím a elektrohydraulickým ventilovým rozvodem.

Důležitým oznámením je i příchod nové převodovky vyvinuté díky finanční injekci od britské vlády, která tímto způsobem podpořila vývoj nové hybridní techniky. Osmistupňová dvouspojková převodovka se skrývá pod označením TRANSCEND, přičemž podle výrobce bude opravdu unikátní.

Přizpůsobena je hlavně pro využití v terénních vozech. Z toho důvodu nový dvouspojkový automat nabídne široký rozsah převodových poměrů, díky čemuž bude simulovat redukční převodovku. Vedle osmi převodů pro pohon dopředu nabídne i dva pro pohon vzad.

Navržena je pro auta s podélně uloženým motorem, a to s pohonem zadní nebo obou náprav. Zároveň bude převodovku možné použít i v hybridech. Vedle toho má být výhodou její nízká hmotnost, protože dvouspojka má vážit asi o 20 kilogramů méně než dnešní osmistupňové automaty. Spolu s novými motory pak bude znamenat nižší spotřebu paliva.

Vedle nové techniky Jaguar Land Rover též oznámil zahájení výstavby své nové továrny ve slovenské Nitře. Ta by měla zahájit provoz v druhé polovině roku 2018, přičemž její roční výrobní kapacita má čítat asi 150.000 vozů. Britská automobilka ani nadále nezveřejnila, jaké vozy bude u našich slovenských sousedů vyrábět. Budou to každopádně vozy s hliníkovou karoserií.

David Bureš
Diskuze (28)
14. 9. 2016 15:08
Re: Dvouspojka do terénu (???)
V Německu i UK ji (a celý ten balíček) mají minimálně osmiválce, snad i hybrid a myslím i zážehový šestiválec (na něj jsem předtím zapomněl), který ale zrovna v Německu v nabídce není.

Asi bylo jednodušší napsat, že ji nemají v základu jen dvoulitrové a třílitrové diesely. :-)
Avatar - Dinar
14. 9. 2016 11:09
Re: Dvouspojka do terénu (???)
Myslím, že ji nemá žádný, je třeba ji přikoupit v terénním paketu. ;-)
14. 9. 2016 08:04
Re: Dvouspojka do terénu (???)
Podíval jsem se na základní dvoulitr a já tam tedy Twin-speed vidím. Ne v základu, ale za příplatek. V Německu ji v základu nemá ani ten silnější třílitr, jen osmiválce (a snad i hybrid).
13. 9. 2016 23:37
30 + 10
Dokud to nebude mít 30 rychlostí vpřed a 10 vzad tak to nechci :-! >:D
13. 9. 2016 21:17
Re: Dvouspojka do terénu (???)
Většina motorů zatím ano ;-)