Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar S-Type R 4.2 Supercharged – Superkočka

Ondřej Šuch Ladislav Čermák
Diskuze (1)

Jakýkoli dotyk s pedálem plynu znamená výbuch výkonu a vždy znovu se bojíme putující zádi – ta ale drží. Výsledkem je jen enormní zrychlení a luxus vůkol. Kombinaci klasicky koncipovaného pohonu, zmrzlých prosincových silnic a 291 kW jsme prožívali v nejsilnějším Jaguaru S-Type.

Má-li člověk doma pruhovanou šelmu, ví proč si ji pořizuje a moc ho nezajímají náklady na maso. Pes by byl možná věrnější, kočka méně nebezpečná a kůň by utáhl vůz – ale jde-li o luxusní exotiku, s praktickými hledisky si počkáme ve třetí až čtvrté řadě.

Vzali-li bychom si k srdci slova nejmenovaného politicky protřelého zubaře, podle kterého musí do Jaguaru člověk dorůst, nestačil by v S-Type strop ani se střešním oknem. Vlastnictví Jaguaru je instituce, která s sebou přináší netušená překvapení i pro mimořádně zhýčkané ego. Jak tedy dopadne zvíře za tři miliony, vystavené pražské dlažbě?

Jaguar S-Type Jaguar S-Type

Najít identitu pro S-Type nebylo těžké, stačilo otevřít bohatý archiv a vybrat si model jako předchůdce. Volba padla na klasickou limuzínu S-Type, uvedenou v roce 1963 jako prostřední volbu mezi luxusní limuzínou Mk X a menším sedanem Mk II, z nějž technicky i tvarově vzešla. Oba modely spojuje na první pohled patrná podobnost; ačkoli je dělí 32 roky, jedná se totiž o přímé následovníky.

Nebylo tedy těžké vybrat základní motiv pro tvary; stejně jako ve slavné minulosti, i nynější „midsize“ Jaguar zdobí zaoblené křivky, po kterých je divákovo oko doslova vedeno. Nejnápadnější je ustupující příď, zářící na pozadí dnešní konfekční produkce jako vybroušený šperk, a nejen tvarem masky odkazující na svého předka. Ačkoliv první dojem postrádá charakteristické hojné chromování obyčejnějších motorizací, po chvíli nacházíme v černo-černé kombinaci ozdobných lišt a laku sílící zalíbení, elegantně zakončené červenými typovými štítky.

První pohled do svatyně automobilové graciéznosti vyvolá silný dojem zdánlivě chladného odstupu, ovšem s doutnajícím nitrem; malý klub uvnitř působí podobně, jako správný britský gentleman. Natáhnete si jelenicové rukavičky a dovnitř nenastupujete, ale vplouváte a posléze se ponoříte do kožených fotýlků. Když vás obejmou hluboké sedačky a nasajete první doušek vůně kvalitní kůže, kterou jsou potaženy, můžete se oddávat pocitům, z nichž hned ten první praví, že uvnitř je daleko méně místa, než by se zvenčí zdálo.

Emoce se totiž uvnitř mísí s hezkými vzpomínkami na minulost a tvarování některých detailů v tom řidiče programově utvrzuje. Od rovné palubní desky s jednoduše tvarovanou středovou konzolou, přes typický elegantní volant a nápadité výplně dveří, až po tvar kulisy voliče samočinné převodovky, který pod přezdívkou „J-gate“ provází jaguary od samého počátku. Jako účinný ochlazovač vřících emocí však působí v třímilionovém jaguaru setkání s lacinými plastovými ovladači, z nichž některé známe již léta z evropských fordů. Unifikace po americku si vybrala daň na emocích evropských fanoušků.

Zavazadelník zcela odpovídá charakteru i zaměření čtyřsetkoňové sportovní limuzíny a i když je poměrně rozlehlý, zejména na výšku se do něj nic moc navíc, než obligátní golfové vaky, nevejde. Podobné je to s vnitřním prostorem celého auta – S-type zkrátka neplýtvá krychlovými decimetry, jakkoliv by rozmáchlé vnější tvary mohly budit ten dojem.

Plavnost je zákonem se silou fámy. Podvozku se daří držet kompromis mezi komfortem a motoru přiměřenou stabilitou, příkladné je překonávání dlažebních kostek. Pokud bychom neměli jako doprovod zvukovou kulisu kompresoru, šumění vozu po silnici by nebylo jen poetickým obratem. Ani dechberoucí výkon a krouticí moment ale neznamenají v kombinaci s pohonem zadní nápravy větší náchylnost k přetáčivosti, než může pud sebezáchovy dovolit. Akcelerace v táhlé zatáčce je splněna bezezbytku a i za zhoršených adhezních podmínek vůz stihne vrátit do reality ESP. Boční náklony, byť mírné, patří k této třídě jaksi samozřejmě, přesto by možná cestující na zadních sedadlech uvítali o něco výraznější podporu opěradel.

Jaguar S-Type Jaguar S-Type

Nejlépe je vozu na rovné silnici bez ohledu na rychlost. Městské popojíždění je díky automatické převodovce a lehce nastupujícím brzdám zvladatelné i se sklenicí vína v ruce spolujezdcově, na dálnici pak potěší směrová stabilita a relativně nízká hlučnost i při vysokých rychlostech.

Pod kapotou Jaguaru burácí přeplňovaný osmiválec 4,2 o výkonu 291 kW (skoro 400 koní), který jsme již vyzkoušeli v Range Roveru Sport. Zde je jeho úloha o poznání těžší, protože veškerou svou sílu musí přenášet přes automatickou převodovku jen na zadní nápravu. Při běžné jízdě se navíc agregát chová hodně nenápadně, pravou sílu neukáže ani při běžném zrychlování. Stačí ale sešlápnout plyn trochu více a dvoutunová limuzína zrychluje tempem, které okolí nečeká a posádka nepocítí. Podrážka na podlaze pak umožní vozu zrychlení na stokilometrovou rychlost za 5,6 sekundy. Brzdný účinek lze dávkovat jemně, panické sešlápnutí levého pedálu s podporou brzdového asistenta zastaví auto na velmi krátké dráze a bez ztráty stability.

Jaguar S-Type Jaguar S-Type

Ani jízda po městě nepřiměla šelmu k přejídání, což převedeno do strohých čísel znamená, že spotřeba v Pražském provozu nepřekročila 17 l/100 km. Dálniční provoz pak při dodržování limitu znamenal pokles na zhruba 12 l/100 km. Jakékoli hrátky s kompresorem přitom způsobují v nádrži menší vír…

Hledáme-li na voze nedostatky, je výčet relativně krátký: Určitě nejen my bychom ocenili proměnlivější účinek posilovače řízení, příplatek za vyhřívání předních sedadel u vozu za tři miliony je spíše úsměvný a ovladače stahování oken z první generace Fordu Focus bychom zde opravdu nečekali.

Špičková motorizace přijde na více než dvojnásobek základní verze se vznětovým šestiválcem, přesto se těžko najdou důvody, proč bychom měli někomu koupi právě tohoto vozu rozmlouvat.

Plusy

  • výkon motoru
  • jízdní stabilita
  • výborné brzdy
  • tlumení nerovností

Minusy

  • přílišný účinek posilovače řízení ve vyšších rychlostech
  • některé ovládací prvky působí lacině
  • málo prostorný interiér
  • objem zavazadlového prostoru
Ondřej Šuch Ladislav Čermák
Diskuze (1)
Jaguar S-type R 4.2 Supercharged
Cena základní sestavy 2 255 000 Kč
Výbava základní sestavy 8 x airbag, ABS, DSC, EBA + Traction control, Elektronická parkovací brzda, Sportovní odpružení + systém C.A.T.S., Dojezdové rezervní kolo, Hliníková kola 18" VULCAN, Příprava pro komunikační systém Bluetooth, Elektricky nastavitelný volant, Kožený volant " R" řadící páka s chrom.doplňky, Obložení interiéru Aluminium, El.nastavitelná sedadla 16/12 směrech s pamětí, Ostřikovače světlometů, Xenon Paket, Memory Paket, "R" Sportovní zadní spojler + exteriérové doplňky, Jaguar koberce, Zadní parkovací systém, Tempomat s multifunkčním volantem, Jaguar Audio Systém, CD changer 6 CD, Automatická klimatizace, Čalounění perforovaná kůže Mono nebo Dual Tone, Dělená sklopná zadní sedadla 60/40, El.sklopná zpětná zrcátka autom.ztmavování, Vyhřívaná zpětná zrcátka Kč
Cena testované sestavy 2 518 500 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívaná přední sedadla sedák/opěradlo (+ 13.000 Kč), Jaguar Premium Audio Systém ( +30.000 Kč), Přední a zadní parkovací senzory (+ 15.000 Kč), Dešťový senzor (+ 4.000 Kč), Vyhřívané přední sklo (+ 12.000 Kč), Navigační systém, 7" dotyk.obrazovka + TV tuner (+ 122.000 Kč), Adaptivní Paket (+ 67.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 291 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 541 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 249
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.5 / 9.2 / 12.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1795 / 440
Rozměr pneu: 245/40 R18
Jaguar S-type R 4.2 Supercharged
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4892
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Barrichello
8. 10. 2023 17:21
Dodnes v provozu
S-type dodnes pravidelně potkávám v provozu v Praze a ten 4,2 V8 at už v testu kompresorový R nebo i klasická atmosféra sou perfektní a klasické motory, asi nespolehlivější od Jaguaru.
Já sem ho měl v XJ X350 (Super V8) a dodnes vzpomínám na nádherný zvuk kompresoru.

Desing S-type se mě osobně moc nelíbí, ale to už je věcí každého. Ale co se týče techniky tak v pohodě. Kdo hledá levnou a rychlou ojetinu s poctivou V8, tak S-type R dobrá volba :yes: