TEST Jaguar XE: První jízdní dojmy z Portugalska
První pokus o přiblížení se běžným motoristům se Jaguaru příliš nepovedl. Model X-Type, který se představil v roce 2001, trpěl řadou nešvarů a hlavně byl postavený na základech tehdy spřízněného Fordu Mondeo s pohonem předních kol. Takže se prémiově příliš nechoval. Jenže tehdejší britská značka nemá s tou současnou téměř nic společného - změnil se majitel, a tím i přístup k vývoji automobilů.
Jaguar XE míří v podstatě na stejnou klientelu, ale je uhnětený z úplně jiného těsta. Moc nás zajímalo, zda může zatopit etablovaným Audi A4, BMW 3 nebo Mercedes-Benzu C - stylem na to rozhodně má. Silueta se splývavou zádí připomíná spíše módní čtyřdveřové kupé.
Čisté linie zaručují vynikající aerodynamiku (cx = 0,26) a lehká hliníková konstrukce zase výborný poměr hmotnosti k výkonu motorů. Jasnou identitu zajišťují přimhouřené světlomety a rozměrná maska chladiče. Sportovní šmrnc jsme objevili také uvnitř, ale nás nejvíce zajímalo, jak Jaguar XE jezdí, protože staticky jsme si vůz prohlédli již dříve.
Na podvozku si britští konstruktéři dali hodně záležet. Přední náprava se těší z dvojitých příčných ramen, zadní Integral Link je systém odlitků s několikabodovým uchycením ke skeletu nabízející ideální hodnoty boční a podélné tuhosti – většinou podobnou konstrukci najdete u větších a dražších vozů.
Jaguar XE – základní rozměry | |
Délka (mm) | 4672 |
Šířka (mm) | 1850 |
Výška (mm) | 1416 |
Rozvor (mm) | 2835 |
Zavazadelník (l) | 455 |
Jaguar XE – vznětové motory
K pohonu zadních kol připravil Jaguar pět motorů. Vznětové verze zastupuje dvoulitrový turbodiesel v provedení se 120 nebo 132 kW. Oba mohou být spojeny s šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. My jsme vyzkoušeli silnější agregát s automatem.
Agregát je velmi slušně odhlučněný a kultivovaný, jenomže naftový pocit se úplně nevytratil. Po nastartování lehce mručí, ale po rozjezdu už o něm nevíme. Síly má dost, chybí mu však sportovní pocit, který ke značce podle nás patří.
Ani osmistupňový automat není stoprocentní. Pracuje rychle a přesně, jen nám nevyhovovalo jeho odstupňování. Osmička je příliš dlouhá a při 130 km/h dovolí motoru točit jenom 1800 otáček. Použitelná je pouze na jízdu po dálnici a při devadesátce občas podřadíme na šestku. Evropské emisní tabulky se mohou radovat – i v této kombinaci by měl Jaguar XE jezdit v průměru za 4,2 l nafty na 100 km.
Jaguar XE – zážehové motory
Náladu jsme si spravili přesednutím do benzinové verze, a to hned do té nejsilnější. Kromě nových přeplňovaných dvoulitrů s výkony 147 nebo 176 kW je v nabídce i vidlicový šestiválec s objemem 3,0 l přeplňovaný Rootsovým kompresorem se dvěma rotory, který je uložen mezi oběma řadami válců. Motor nabízí 250 kW a tiché ševelení. Síly má agregát na rozdávání, proto jsme na dálnici přišlápli pedál plynu až na podlahu, ať ukáže co v něm je.
Osmistupňový automat chvilku zaváhal, zda si to nerozmyslíme, podřadil a Jaguar vystřelil kupředu. Nahoru už rychlosti skákaly neznatelně. I vytočený agregát byl překvapivě stále výborně odhlučněný, jenom od výfuků se ozýval pořádný rykot – jaká to božská hudba.
Na okreskách, kde kolem nás široko daleko nikdo nebyl, jsme převodovku přepnuli do manuálního režimu a hráli si s páčkami pod volantem. Začala pravá řidičská extáze a my si užívali neuvěřitelné sladění celého vozu. Šestiválec byl excelentní. Automat výborně využíval jeho vlastnosti – na sedmičku šlo jezdit padesátkou po městě a na osmičku při 130 km/h točil jen 2300 otáček. Přitom si nechal líbit šest tisíc a stále se měl k životu.
Jaguar XE v zatáčkách držel jako přilepený a na litých 19" kolech byl stále neuvěřitelně pohodlný. A věřte, že víme, co říkáme, protože silnice v Portugalsku jsou ještě horší než u nás. Řízení s elektrickým posilovačem je krásně komunikativní (je vidět, že i s elektrikou to jde) a pozice za volantem ideální, stejně jako sedadla. Obdivujeme tuhost hliníkové karoserie a stabilitu složité zadní víceprvkové nápravy. Během chvilky jsme s vozem naprosto srostli a ani si nevšimli, že prvních 250 kilometrů je za námi…
Samozřejmě, že každá legrace něco stojí. Jaguar pro nový model XE připravil pět výbav. Provedení S je vyhrazeno jenom benzinovému šestiválci a nabízí mimo jiné obložení hliníkem, bixenonové světlomety, červené třmeny brzd, sportovní podvozek nebo speciální nárazníky a prahové lišty. To všechno za 1.554.608 korun. Zbylé motory může zákazník dostat ve verzích Pure, Prestige, R-Sport nebo Portfolio.
Jaguar XE - technická data | |||||
Model | E-Performance | 20d | 20t | 25t | S |
Zdvihový objem [cm3] | 1999 | 1999 | 1999 | 1999 | 2995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 120/4000 | 132/4000 | 147/5500 | 176/5500 | 250/6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 380/1750-2500 | 430/1750-2500 | 280/1750-4000 | 340/1750-4000 | 450/4500 |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 8A | 8A | 8A |
Hmotnost [kg] | 1474 (1500) | 1550 (1565) | 1530 | 1535 | 1665 |
Maximální rychlost [km/h] | 227 (227) | 228 (228) | 237 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,4 (8,2) | 7,8 (7,8) | 7,7 | 6,8 | 5,1 |
Spotřeba [l/100 km] | 3,8 (4,1) | 4,2 (4,2) | 7,5 | 7,5 | 8,1 |
Základní cena Pure [Kč] | 1.037.212 | 1.039.632 | 1.037.212 | 1.131.834 | - |
Základní cena Prestige [Kč] | 1.102.310 | 1.103.833 | 1.102.310 | 1.195.601 | - |
Základní cena Portfolio [Kč] | 1.176.120 | 1.195.359 | 1.194.391 | 1.287.682 | - |
Základní cena R-Sport [Kč] | 1.130.261 | 1.150.226 | 1.149.016 | 1.242.307 | - |
Základní cena S [Kč] | - | - | - | - | 1.554.608 |
Plusy
- Vyvážené jízdní vlastnosti
- Silný benzinový šestiválec
- Přesné řízení
- Úsporný vznětový čtyřválec
Minusy
- Málo místa vzadu
- Sladění automatu a dieselu