TEST Jaguar XF 3.0 Diesel S – Šelma ukazuje svaly
Když jsme faceliftovaný Jaguar XF testovali na sklonku loňského roku poprvé, měl pod kapotou základní dieselovou motorizaci – diesel o objemu 2,2 l. Předmět našeho dnešního zájmu naopak ohraničuje spektrum naftových motorů pro XF z opačné strany.
Písmeno S za označením motorizace poukazuje na novou, silnější variantu vidlicového šestiválce „Lion“, která se nám už ve výborném světle předvedla začátkem roku v Range Roveru Sport. Zde je motor s dvoustupňovým přeplňováním naladěn na ještě vyšší výkon – 202 kW, přestože točivý moment zůstává zaokrouhlen na stejných 600 N.m jako v RR Sport.
Další novinkou je osmistupňová převodovka 8HP70 od ZF. A jakoby Jaguar vyslyšel naše nářky při testu předfaceliftovaného XF 3,0D, v němž jsme si stěžovali na jistou směrovou nestabilitu ve velmi vysokých rychlostech, osadil novinku i volitelným aerodynamickým paketem, který je inspirovaný sportovním modelem XFR. To už je dost důvodů podrobit po čase XF opět redakčnímu testu.
Nejprve design. Aerodynamický paket za 51.476 Kč obsahuje přepracovaný přední nárazník, výrazné nástavce prahů a zadní nárazník se symbolickým naznačením difuzoru a dvěma rozměrnými oválnými koncovkami výfuku po stranách. Černá maska chladiče se výborně doplňuje s dvacetipalcovými koly Kalimnos stejné barvy a v kombinaci s karmínovým lakem dodávají elegantnímu sedanu výraznou dávku zlověstné dravosti.
Na sportovní notu pokračoval testovaný exemplář také uvnitř. Sportovní kožená sedadla konečně umožňují některá nastavení obvyklá u německé prémiové konkurence – konkrétně například délku sedáku nebo sevření bočnic, stejně jako vyhřívání a odvětrávání. Cena za tuto vymoženost je ovšem podobně drastická jako u zmíněných rivalů, neboť ji dostanete pouze jako paket sportovního interiéru s koženým čalouněním za 146.302 Kč.
Pokud se k takové investici odhodláte, budou to dobře vynaložené peníze. Sedadla účinně vedou tělo i v mnohdy problematických oblastech stehen a ramen, přičemž poskytují adekvátní cestovní pohodlí i na dlouhých trasách. A Jaguar XF v testované konfiguraci ke dlouhým cestám přímo vybízí.
Motor není mechanicky zcela tichý, britští konstruktéři však zapracovali na jeho odhlučnění, takže nikde v rozsahu otáček nepronikají k uším cestujících nelibé tóny, charakteristické pro vznětový princip spalování. Díky širokému rozpětí osmistupňové převodovky jsou otáčky motoru v typických cestovních rychlostech velmi nízké: 1300 min-1 ve 100 km/h, respektive 1800 min-1 ve 130 km/h.
To by mohlo svádět k očekávání extrémně nízké reálné spotřeby, ale není tomu tak. Zatímco 4,6 l/100 km ve stokilometrové rychlosti je na tak velké auto působivá hodnota, rovných sedm litrů odečtených při jízdě rychlostí 130 km/h naznačuje, že tento Jaguar šampionem ekomaratonů nebude.
V praxi se pak do spotřeby promítá i skutečnost, že díky silně odhlučněnému motoru a velmi jemné práci řadicího mechanismu od ZF má řidič tendenci šlapat na plynový pedál vždy poněkud razantněji, než by bylo nezbytně nutné. Podle naší zkušenosti, zahrnující ranní jízdy přes Prahu i víkendový přesun na druhý konec republiky, lze očekávat typickou dlouhodobou spotřebu okolo devíti litrů.
Neslyšnost motoru má ještě jeden zvláštní důsledek, který znají třeba i majitelé vozů značky Lexus: poněkud ztěžuje orientaci řidiče při dynamické jízdě tam, kde jedna zatáčka střídá druhou. Zatímco akustika tří německých výrobců upřednostňuje v takové situaci zvukovou zpětnou vazbu i za cenu subjektivně hrubšího chodu, řidič Jaguaru spotřebovává část své pozornosti častějšími pohledy na otáčkoměr.
Mnohým čtenářům přijde asi zvláštní stěžovat si na příliš tichý motor. Zdůrazněme proto ještě jednou, že nevoláme po větším hluku, ale po snazším rozpoznání kolísání otáček podle sluchu. Možná by nás to ani nenapadlo, kdyby XF nejevil takovou chuť po svižném svezení v zatáčkách.
V duchu nejlepší britské tradice podvozek při klidném tempu nebo na dálnici vůbec nenaznačuje, jakou vitalitu v sobě skrývá. Na delších terénních vlnách měkce našlapuje, jen na ostrém výmolu občas připomene, že dvacetipalcová kola něco váží. Lehoučké řízení jakoby chtělo řidiče od ostré jízdy dokonce odradit.
Když se ale nenecháte, objevíte v takto specifikovaném XF velice schopný sedan s tak báječným vyvážením v zatáčkách, jaké může z principu nabídnout jen dlouhé auto s motorem vpředu a pohonem vzadu. Řízení sice zůstává příliš lehké a v souladu s dobou vás nutí jet „na oči“, počínající hrnutí předních kol však komunikuje zcela spolehlivě. A otočíte-li rotační volič automatu do polohy „S“, převodovka se postará o to, aby se motor v každé fázi zatáčky a v každé situaci nacházel v těch správných otáčkách.
Také adaptivní tlumiče pérování nabízejí volbu dynamického režimu, ten standardní je však pro plynulou jízdu na českých silnicích vhodnější. V počáteční fázi oblouku povolí autu jemně přenést váhu na vnější kola, poté však účinně zamezuje dalšímu naklánění či znervózňujícímu pohupování.
Vynášet komparativní soudy bez přímého srovnání je vždy trochu ošidné. V tomto případě si ale troufáme s jistotou tvrdit, že Jaguar XF nabízí harmoničtější zážitek z jízdy než němečtí soupeři se šestiválcovými diesely – a má přirozeněji působící řízení než kterýkoliv z nich.
Podle odezvy řízení se ale při výběru prémiového sedanu dnes rozhoduje málokdo a slabá místa XF bohužel nacházíme zejména při každodenním běžném používání auta. Už v testu čtyřválce 2,2D jsme konstatovali, že více prostoru pro hlavu i kolena vzadu nabízí kdejaký model střední třídy. Vnější rozměry XF jsou přitom dimenzovány velkoryse, délka vozu se blíží limuzínovým pěti metrům.
Jaguar Land Rover také zatím nevyvinul do produkčního stadia systém ovládání komunikačních a multimediálních funkcí, který by kombinoval vizuální informace s vícesměrovým ovladačem a umožnil tak bezpečnou obsluhu některých funkcí během jízdy.
Pokud jste někdy zkusili například změnu navigačního cíle nebo vyhledání telefonního čísla v iDrive, MMI či Comandu, přijde vám dotykový displej v Jaguaru nelogický a nebezpečný. Některé ergonomické inovace jsou pak vyloženě šlápnutím vedle – třeba regulace vyhřívání sedadel jen přes dotykový displej, což jsme naposledy viděli v Lancii Thema a kroutili jsme nad tím hlavou úplně stejně.
Závěr: Skvělá volba proti proudu
S nejvýkonnějším vznětovým motorem v nabídce představuje modernizovaný Jaguar XF osvěžující alternativu k etablovaným německým sedanům – minimálně pro ty zákazníky, kteří nepřepravují častěji víc dospělých cestujících a netrápí je méně sofistikované ovládací rozhraní doplňkových funkcí.
Posílený motor V6 3.0D se Němcům vyrovnal nejen subjektivní charakteristikou, ale konečně i svými parametry, a dosažený kompromis mezi komfortem odpružení, ovladatelností a dojmem z jízdy mohou Jaguaru rivalové závidět.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Jaguar předvádí, že umí postavit opravdu dobré auto. Ze změn, které přinesl facelift, je navíc patrné, že britská automobilka rozhodně nechce nechat svůj dnes klíčový model jen tak dožít. Jednou z hlavních předností je ovladatelnost: s modernizací se u dieselových verzí značně přiostřil charakter podvozku, ovšem bez ústupků v komfortu! Odstup jen několika měsíců vybízí ke srovnání šestiválce se čtyřválcem. Vítězem je v podmínkách českého trhu zcela jednoznačně dieselová V6. O litr nižší spotřeba se nezdá být dostatečně silným argumentem pro volbu sice levnějšího, ale také hlučnějšího a výrazně slabšího čtyřválce. Navíc třílitr existuje i ve verzi 177 kW, která překonává cenovou propast mezi 2,2D a XF Diesel S. |
První cena vozu | 1.186.320 Kč (2.2 Diesel 140 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.333.080 Kč (3.0 V6 Diesel 177 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.440.000 Kč (3.0 V6 Diesel S 202 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.984.682 Kč (3.0 V6 Diesel S 202 kW) |
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
- Osmistupňová převodovka
- Odhlučnění motorového prostoru, podvozku i oken
- Přirozená odezva řízení
- Rovnováha jízdního komfortu a ovladatelnosti
- Řada luxusních prvků v sériové výbavě
Minusy
- Omezený prostor vzadu
- Nepravidelný tvar zavazadelníku
- Problematické ovládání některých funkcí přes dotykový displej
- Absence žádaného pohonu všech kol
- Řídká servisní síť