Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak dostat superauto do bondovky? Připomeňte si jedinečný příběh Lotusu Esprit

David Bureš David Bureš 29. 9. 2018
63
Zobrazit náhledy (63)
Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit Lotus Esprit
Lotus Esprit si zahrál ve dvou filmech o slavném agentovi 007. Příběh toho, jak se k filmové kariéře dostal, stojí za to!

Imaginární agent britské tajné služby James Bond byl v počátcích své filmové kariéry spojen s vozy Aston Martin, byť jeho knižní předchůdce jezdíval i v Bentley. V sedmdesátých letech se ale situace změnila a James Bond, tehdy už ztvárněný Rogerem Moorem a nikoliv Seanem Connerym nebo snad Georgem Lazenbym, usedl do vozu značky Lotus. Jak k tomu došlo?

Výměna děl britského specialisty na gran turisma za britského propagátora lehoučkých sporťáků má zajímavé pozadí. Tehdejší PR Lotusu Don McLaughlin se chlubí tím, že k tomuto rozhodnutí došlo díky němu.

Když se doslechl, že se chystá nová bondovka Špion, který mě miloval a tvůrci hledají nové služební auto pro agenta Její Výsosti, podle svých slov se rozhodl, že ve filmu musí hrát nejnovější dílo Lotusu, supersport Esprit. „Nenápadně“ tak zaparkoval jeden z prototypů tehdy teprve dokončovaného auta před filmová studia Pinewood, aby si ho filmaři všimli. Nelákal je přitom jen klínovitým profilem auta, ale také tím, že zakryl veškerá loga, aby novinka působila ještě tajemněji. Futuristický působící vůz z pera Giorgetta Giugiara autory snímku zaujal, a tak si Esprit ve filmu o Jamesi Bondovi skutečně zahrál.

Mnohokrát opakovanou historku ale rozporuje Peter Lamont, který při tvorbě Špiona, který mě miloval dělal jeho dozorčího uměleckého ředitele. Lamont tvrdí, že si Esprit vyhlédl v jednom časopise, aby podle něj nakreslil ponorku, do níž se měl automobil v připravovaném snímku proměnit. Když byl návrh hotový, zavolal do Lotusu, zda by Esprit mohl být použit. A automobilka podle Lamonta souhlasila.

Britský výrobce filmařům půjčil dva exempláře Espritu a hned šest karoserií, které měly být použity pro stavbu ponorky. „Auto následně dorazilo do studia, kde stálo zaparkované před kancelářemi, se všemi logy zakrytými,“ uvádí historku na pravou míru Lamont.

Ať už je pravda jakákoliv, pravdou je, že Lotus Esprit se stal jedním z nejslavnějších Bondových aut. Může za to nepochybně skvělá honička, která vede po zemi i ve vodě, v níž musel při natáčení zastoupit reálné auto jeho model. Funkční ponorku postavila firma Perry Oceanographics, postavit ji však na základech skutečného Lotusu by opravdu nešlo.

I samotné natáčení scén na souši stálo za to. V tomto ohledu totiž Lotus do natáčení skutečně zasáhl. Esprit se totiž ukázal jako tak skvěle jezdící, že ho při natáčení akčních scén na Sardinii musel řídit testovací jezdec značky Roger Becker.

Ten na místo natáčení dorazil přímo na příkaz šéfa značky Colina Chapmana, aby vhodně prezentoval schopnosti auta. Kaskadérům měl ukázat, jak auto ovládat, jak ho správně řídit a co všechno svede. Nakonec se ale za volant Espritu při natáčení musel posadit sám Becker.

Jednou totiž převážel auto na jinou filmovou lokaci, kam k všeobecnému nadšení filmařů přijel opravdu ve velkém stylu. Vůz s uprostřed uloženým motorem uměl na rozdíl od kaskadérů dostat opravdu až na limit, a tak se nakonec za volant během natáčení posadil sám. S filmaři tak strávil sedm týdnů. Od filmu se však Becker vrátil k Lotusu, kde pracoval až do svého odchodu do důchodu v roce 2010.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor