Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jak je to s těmi kruháči? Nepropadejte hysterii, ale mějte se na pozoru

Jak je to s těmi kruháči? Nepropadejte hysterii, ale mějte se na pozoru Zdroj: acz

Jak je to s těmi kruháči? Nepropadejte hysterii, ale mějte se na pozoru

Intenzivně se teď všude řeší situace ohledně předností na kruhových objezdech. Trošku zbytečně, téměř nic se vlastně nezměnilo, i přesto však může docházet k problémům.

Že je s našimi zákonodárci tradičně legrace, už jste si snad zvykli a nejnovější vyhláška, upravující režim na kruhových objezdech, tento trend pouze potvrzuje. Jen je situace malinko jiná, než jaká se na první pohled zdá. Ten vzácný čas, kdy měla u nás auta na kruhových objezdech vždy přednost, už je deset let pryč, i přesto si nás „kruháče“ stihly tímto způsobem vychovat. Ostatně dává to smysl, proto se kruhové objezdy budují a v okolních zemích je to samozřejmost. Ovšem v Čechistánu musí být vždy něco extra.

Už deset let totiž platí, že značka kruhového objezdu je pouze informativní a nedává vozidlu, jedoucímu po objezdu, žádná privilegia. Jako na každé jiné neznačené křižovatce tedy musíte dát přednost vozidlům, přijíždějícím zprava. Vtip je v tom, že vyhláška doteď ukládala povinnost značku „Kruhový objezd“ doplňovat ještě značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“, čímž se kostrbatě docílí toho, co šlo původně bez značky, tedy, že auto na kruháči má skutečně přednost.

Nejnovější výplod našich zákonodárců však situaci „vylepšuje“ tím, že už neukládá povinnost příkazové značky k modré kulaté dávat a pokud někde budou chybět, platí přednost zprava. Nebezpečí ovšem tkví v tom, že se pro řidiče na jednom kruhovém objezdu může situace po pár metrech zcela změnit. Lze si představit stav, kdy vjede ze směru, kde příkazovou značku měl, ale na následující komunikaci už být nemusí a pak pro něj platí přednost zprava.

Bylo by to, pravda, poněkud absurdní, ale se zapomenutými nebo naopak chybějícími značkami jste se určitě na našich silnicích setkali už mockrát. Aby měl řidič nyní jistotu, musí buď na kruháči dávat přednost vždy nebo sledovat, zda auto na komunikaci vpravo má u kulatého obrysu modré „kruháčové“ značky ještě trojúhelník, popřípadě osmiúhelník.

Ministerstvo dopravy sice tvrdí, že i nadále budou na objezdech příkazové značky umisťovány, ale dodává, že „ve výjimečných případech, například v místech s velmi malou intenzitou provozu“, budou mít obce možnost je neumisťovat. Počítám, že tím drasticky ušetří (třeba na zakoupení radaru), a to se pochopitelně vyplatí. S ohledem na to, že nejspíš na každé odbočce na/z kruhového objezdu nebudete dávat přednost a ani nebudete složitě sledovat značky v protisměru, měli byste především doufat, že neznačené nebo špatně značené kruháče na svých cestách potkávat nebudete.