Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak opravit chyby v elektronickém výpisu z registru vozidel? Vyřeší se časem „samy“

Marek Bednář
Diskuze (5)

K zjištění dat o vozidle, k němuž existuje už jen „malé“ osvědčení o registraci nového formátu, existují čtyři různé cesty a k jedné z nich člověku stačí znát pouze VIN. Domácí kopírování „velkého techničáku“ před cestou na úřad tak není nutné. Jakékoliv chyby v elektronickém výpisu z registru navíc opraví úředníci při každé návštěvě registru či na základě informací od technika STK.

Velká změna v dokladech k vozidlu, která začala platit od ledna letošního roku spolu s řadou dalších novinek řidičova života, může pro leckoho být poněkud děsivá. „Když nebudu mít v ruce velký techničák, kde se dozvím detaily o voze?“ je jedna z otázek, které rezonují.

Pravdou je, že se změnou dvoudílného osvědčení o registraci vozidla v jednodílné, doplněné o některé údaje, člověk o řadu informací ve fyzické podobě přijde. Ministerstvo dopravy ovšem ujišťuje, že data budou dostupná několika způsoby online.

První dva známé způsoby jsou Portál občana a Portál dopravy. Do obou je možné se přihlásit bankovní identitou, kterou řada bank svým klientům automaticky nabízí, či několika dalšími způsoby. A kdo to zkoušel, zjistil, že data k jeho vozu nemusí být úplná či správná. Někomu třeba chybí i tak základní údaje, jako např. schválené rozměry kol a pneumatik. Nebo mohou scházet důležitá data ze sekce „Další záznamy“, kam se zapisují mimo jiné výjimky ze zákona 56/2001 Sb.

To samozřejmě vyvolává obavy, co se stane ve chvíli, kdy člověk o „velký techničák“ přijde. Ministerstvo však tyto obavy rozptyluje. Předně, „žádné plošné vybírání ‚velkých TP‘ se neděje“, uvádí na svém webu. Dosavadní papírový technický průkaz k vozidlu zůstává, dokud ho člověk neztratí nebo nedojde k zápisu nějaké změny, např. při převodu vozidla na nového provozovatele. Samozřejmě, nový formát „techničáku“, konkrétně nazývaný jednoduše „Osvědčení o registraci vozidla“, dostanou nově registrovaná auta, ať už nově koupená, či ojetiny nově dovezené ze zahraničí.

Třetím ze čtyř způsobů, jak se k datům dostat, je webový portál dataovozidlech.cz. Tam je možné pouze na základě čísla VIN zjistit téměř všechno z technického průkazu vozidla – „téměř“ proto, že odtud nedostanete osobní údaje vlastníka ani provozovatele, dobu platnosti technické kontroly ani přidělenou registrační značku.

Jak jsem ověřil na několika známých autech, právě na tomto portálu jsou data nejpřesnější. U některých zkoumaných aut byl v Portálech občana a dopravy chybně uveden celkový a poháněný počet náprav, a také chyběly zmíněné „další záznamy“. Výpis z tohoto portálu všechna tato data obsahuje správně.

Svět se neboří ani v případě, že by nebyly správné ani zde. „Při jakékoliv návštěvě registru vozidel má úředník zkontrolovat aktuálnost a úplnost záznamu o vozidle. Tak může například opravit chybu v případě rozměrů kol a pneumatik,“ uvádí ministerstvo. Tvořit si vlastní kopii technického průkazu, než půjdete na úřad něco změnit, tedy samozřejmě můžete, ale je to – alespoň teoreticky, dle slov ministerstva – zbytečné.

Možností opravy je ještě víc. „Připravujeme žádost zdarma přes Portál dopravy, pomocí které bude možné zažádat o bezplatné úpravy v registru silničních vozidel. Celý proces bude velmi jednoduchý, žadatel nafotí technický průkaz a úředník nesprávné údaje v registru upraví,“ stojí v tiskové zprávě ministerstva.

Stejně tak se případné chyby opraví při návštěvě STK: „Když se objeví nesoulad informací s registrem silničních vozidel, technik kontrolu provede, a navíc nafotí technický průkaz do Informačního systému technických prohlídek a následně dojde zdarma k odstranění nesrovnalostí.“

Video se připravuje ...

Portál dataovozidlech.cz má drobnou nevýhodu – patrně kvůli strojovému čtení pracuje s formátem .csv, v němž je třeba mu poskytnout VIN zkoumaného vozidla. Je však možné takto poslat několik VIN najednou. Následně člověk e-mailem potvrdí žádost a během několika minut mu ve stejném formátu přijde zpátky tabulka s daty o vozidle (nebo více vozidlech). Formátu .csv nicméně není třeba se obávat – tabulkové editory, jako je Microsoft Excel, LibreOffice Calc či Tabulky Google ho bez problémů dokážou vytvořit i přečíst.

Nic takového není třeba řešit u aplikace eTechničák, zatím ovšem dostupné jen pro iOS; verze pro Android by se měla podle ministerstva objevit dostupná ke stažení zanedlouho. Ta je čtvrtým způsobem, jak online zjistit technická data o vozidle. Zde je však třeba znát kromě VIN také číslo osvědčení o registraci a technického průkazu, anebo naskenovat QR kód vytištěný na novém osvědčení o registraci. Apokalypsa kvůli změně, která je přeci jen poměrně výrazná, by tedy nastat neměla – alespoň budeme-li věřit, že neselže lidský faktor na úřadě.

Marek Bednář
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - eLzyx
7. 1. 2024 03:55
Re: bordel
to i pro zloděje, který se v klidu prokáže hlídce platnými doklady. A ta ho nechá jet, pokud neprovede lustraci přes jejich informační systém
Avatar - eLzyx
7. 1. 2024 03:55
Re: bordel
pojišťovny v takovém případě krátí pojistné plnění. Nejčastěji kolem 10%.
6. 1. 2024 17:09
Re: bordel
Rovněž ponechávám osvědčení o registraci ve vozidle. Je to pohodlné. Také doklad o povinném ručení. Ostatní doklady mám u sebe. Je to prosté a jednoduché.
6. 1. 2024 17:04
Re: bordel
Proč bych to s sebou měl tahat? Celý život nechávám malý TP v autě a pod sedlem motorky. Občas mi někdo říká: "když ti někdo ukradne auto, tak ho bude mít i s dokladama". No a? Tak bude mít zloděj malý TP. Nevím k čemu mu bude.
Avatar - eLzyx
6. 1. 2024 01:13
bordel
jsem na to zvědav. Doufám, že mají dost velkou kolonku "další záznamy", protože třeba u Volva mám tolik výjimek, že se do výpisu nevejdou, takže mi tam chybí některá kola.
U jednoho auta mi chybí typ motoru.
U dvou aut je špatně uvedená pojišťovna (myslím, že tento údaj je v portálu občana).

Ale co mi nejvíce štve, že ten malý TP zase není malý, ale ta hnusná stará plachta. Proč to není kreditka jako všechny ostatní doklady? Kdo tu plachtu má s sebou tahat?