Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jak poznat stav auta
Jak poznat stav auta
Správný stav
Špatný stav
22 Fotogalerie

Jak poznat opravdový stav auta? Zaměřte se na tyto varovné signály

Nemusíte být mechanik, abyste poznali mnoho už před začátkem testovací jízdy a bez zvedáku. Zaměříme se na několik indikátorů, které mohou jednoduše a rychle odhalit, jestli je auto v pořádku.

Pokud se chystáte koupit ojetinu nebo chcete mít jistotu o stavu vlastního vozu, fyzická obhlídka je základ. Jedině tak ověříte informace a domněnky, ať už pocházejí ze servisní knížky, od prodávajícího, nebo z výpisů různých online služeb. Víčka pod kapotou a barva kouře z výfuku mnoho napoví ještě dříve, než vyjedete.

Co napoví víčka

Bílá emulze na olejovém víčku: Nemusí nutně znamenat vážný problém. Nejčastějším důvodem je kondenzace vlhkosti při častých krátkých jízdách, kdy motor nestihne dosáhnout optimální provozní teploty. Při studených startech se v klikové skříni hromadí vodní pára, jež se při zahřátí motoru odpařuje. Pokud motor běží jen krátce, nestihne se dostatečně odvětrat a vlhkost se smísí s olejem, čímž vzniká charakteristická světlá emulze. Tento jev je v chladném počasí běžnější, většinou se s příchodem teplejších dnů nebo delších jízd ztrácí. Pokud však emulze přetrvává i po delších jízdách, může to signalizovat problém: například netěsnost těsnění pod hlavou válců, kdy dochází k úniku chladicí kapaliny do oleje.

Dalšími možnými příčinami mohou být vadné odvětrání klikové skříně nebo nefunkční termostat, který neumožňuje motoru správně dosáhnout provozní teploty. Indikátory vážnějšího problému zahrnují přítomnost oleje v expanzní nádobce chladicí kapaliny, bublání v chladicím systému, nadměrnou spotřebu chladicí kapaliny nebo modravý kouř z výfuku.

Nálezy na víčku chladicí kapaliny: Mohou poskytnout cenné informace o stavu motoru a jeho chladicího systému. Oranžovo-hnědý povlak se může tvořit v důsledku běžné koroze a oxidace kovových částí chladicího okruhu, zejména pokud je v systému starší chladicí kapalina nebo nebyla pravidelně měněna. Tento jev je běžný u některých typů chladicích kapalin a nemusí být důvodem k obavám, pokud systém nejeví jiné známky problémů, jako je úbytek kapaliny nebo přehřívání motoru.

Naopak přítomnost oleje v chladicí kapalině, která se často projevuje jako hustá hnědá nebo kávově mléčná emulze, už závažný problém signalizovat může. Například jde o poškozené těsnění pod hlavou válců nebo prasklinu v bloku motoru, což umožňuje pronikání motorového oleje do chladicího okruhu.

Kromě maziva lze na víčku odhalit i další negativní nálezy, jako jsou usazeniny připomínající krystalky nebo vápenaté nánosy, které mohou vznikat při používání nekvalitní nebo nesprávně naředěné chladicí kapaliny. Ty mohou omezovat účinnost chlazení a vést k přehřívání motoru. Také přítomnost bublinek v expanzní nádobce při zahřátém motoru může znamenat únik spalin do chladicího okruhu a poukazovat na problém s těsněním pod hlavou válců.

Podle barvy kouře

Bílý kouř z výfuku: Může mít zcela neškodné i vážné příčiny. Nejčastěji se objevuje v chladném počasí po nastartování, kdy motor produkuje vodní páru, která je přirozenou součástí spalování a v zimě se vizuálně zvýrazní. Pokud se ale hustý bílý kouř objevuje i po zahřátí motoru a nezmizí, může jít o únik chladicí kapaliny do spalovacího prostoru. To je typické pro prasklé těsnění pod hlavou válců, praskliny v hlavě motoru nebo ve vážnějších případech i poškození bloku motoru. Doprovodnými příznaky bývají ubývající chladicí kapalina, přehřívání motoru, bublání v expanzní nádobce nebo olej s kávově hnědou emulzí. U dieselových motorů může bílý kouř signalizovat problém s nesprávným vstřikováním paliva, například vadnou vstřikovací tryskou nebo nízkým kompresním tlakem ve válci.

Modrý kouř: Jasný signál spalování motorového oleje, což nikdy nevěstí nic dobrého. Pokud se modrý dým objeví hlavně při startu a pak zmizí, bývá problém v unavených těsněních ventilů (gufer). Jestliže kouř přetrvává nebo se zintenzivňuje při akceleraci, jedná se pravděpodobně o opotřebené pístní kroužky. To znamená, že olej proniká do spalovacího prostoru. Modrý kouř může vznikat i při závadě na turbodmychadle – pokud turbo začne nasávat motorový olej do sání, může dojít až k takzvanému běhu „na olej“, kdy se motor nekontrolovaně přetočí a v krajním případě sám sebe zničí. Výrazné spalování oleje se projeví i jeho rychlým úbytkem, zanesením výfuku mastnými usazeninami a krajně i nepříjemným zápachem spáleného oleje ve výfukových plynech.

Černý kouř: Signalizuje příliš bohatou směs paliva, motor tedy spaluje více paliva, než je optimální. U benzinových motorů je to obvykle způsobeno vadným senzorem (sondou lambda, senzorem MAF), špatně fungujícím vstřikováním paliva nebo ucpaným vzduchovým filtrem. U dieselů je černý kouř běžnějším problémem. Může znamenat nesprávnou regulaci vstřiku, ucpaný ventil EGR nebo zanesený filtr pevných částic (DPF). Starší dieselové motory – zvláště bez DPF – mají k produkci černého kouře větší sklony. Jestliže je kouř příliš hustý a zanechává saze na karoserii nebo kolem výfuku, je potřeba hledat příčinu. Často jde o zhoršené spalování, vedoucí ke zvýšené spotřebě paliva, ztrátě výkonu a rychlejšímu zanášení motorových komponentů karbonem.

Šedý kouř: Objevuje se méně často a jeho diagnostika bývá složitější, protože může mít více příčin. Může se jednat o spalování oleje podobně jako u modrého kouře, ale také problém s turbodmychadlem, přebytek nespáleného paliva nebo závadu na ventilu odvětrávání klikové skříně (ventil PCV). U dieselových motorů může signalizovat problém s regenerací filtru DPF nebo špatnou funkcí vstřikování paliva. Šedý kouř občas doprovází podivný zápach, který může napovědět víc – například zápach spáleného oleje ukazuje na problém s těsněním motoru, zatímco štiplavý zápach nespálené nafty může znamenat vadné vstřiky.

Video placeholder
Ojetý Superb III ve specifikaci, kterou sestavil přímo Vaculík. Jak je na tom po 200.000 km? • Zdroj: auto.cz

Kontrola karoserie

Zkušený mechanik si při detailní prohlídce karoserie všimne věcí, které laik nepozná. Odloupnutí těsnění nebo ochranných nátěrů na různých místech může odhalit chybějící bodové svary nebo neoriginální spoje, které svědčí o předchozích opravách. Pokud má auto například nevhodně přetřené nebo neúměrně vyhlazené svary na podlaze v zavazadlovém prostoru, bylo pravděpodobně opravované. Kontrola podlahy kufru odhalí také opravy, zatékání a korozi. Pozitivní je samozřejmě vidět i originální rezervu, mnohé bazary si ji nechávají.

Nastražte uši

Cvakání při zatáčení obvykle značí opotřebované homokinetické klouby poloos, zvlášť pokud se zhoršuje při akceleraci. Hučení z podvozku měnící se s rychlostí často ukazuje na vadná ložiska kol. Pokud jde jen o jednu stranu, intenzita se zmenší v zatáčce, kdy je vadná strana tou vnitřní, odlehčenou. Cvrlikání nebo pískání při brzdění naznačuje opotřebené destičky, uvolněné plechy nebo nečistoty. Kvílení při otáčení volantem signalizuje problém s posilovačem řízení, nejčastěji nízkou hladinu kapaliny nebo vadné čerpadlo.

Hlasité cvakání z hlavy válců se často objevuje u aut, která žerou olej, protože horní část motoru ho nemívá dostatek. Klepání motoru je největší postrach způsobený důsledkem špatného paliva, předčasného zapalování nebo opotřebení vnitřních komponent. Syčení pod kapotou může znamenat únik vakua nebo netěsnosti v chladicím systému, nicméně moderní auta, zejména hybridy a mild-hybridy, často vydávají různé syčivé zvuky, které jsou normální.

Diagnostiku s sebou

Přestože auto vypadá na první pohled dobře, může skrývat závady, jako jsou vadné vstřikovače, opotřebované turbodmychadlo nebo problémy s elektroinstalací, které se projeví až po určité době. Kapesní diagnostika motoru může kromě toho odhalit také stav částicového filtru, pokročilé techniky mnohdy dokážou zjistit pracovní historii motoru, například kolik času strávil při extrémně vysokých otáčkách nebo teplotě. Kompletní diagnostika je práce pro profesionála. Základem je ale jednoduchá čtečka poruchových kódů, která se dá koupit už za pár stovek včetně příslušného konektoru (většinou OBD2).