Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak rychle pojišťovny vyplácejí škody? Do 24 hodin? Zatím těžko, ale snad už brzo!

Petr Slováček Petr Slováček 19. 2. 2017 • 17:37
11
4
Zobrazit náhledy (11)
Na obrazovce tabletu může pracovník v reálném čase kontrolovat, jaká část dokumentace ještě schází doložit Nárazník se při nehodě zlomil dovnitř. Přestože ho majitel provizorně opravil, poškození je dobře patrné. Všechny zasažené díly je potřeba zadokumentovat Provizorně opravené světlo se bude muset také vyměnit Řidič posbíral poctivě ze silnice všechny kousky, které mu z auta odpadly. I ty technik nafotí. Nakonec zaznamená řidičovy doklady a dokumenty od vozu
Pojišťovny se chlubí, jak rychle dokážou svým klientům vyplatit případnou škodu. Umožňují to moderní technologie, chytré telefony a přenosy dat on-line. Vypravili jsme se to zjistit.

Třetí sobota letošního roku nezačala pro Iva Besperáta z Prahy příliš dobře. Zatímco ostatní často ještě ani nevylezli z postelí, on už v minus třinácti stupních Celsia rozvážel po metropoli objednané cukrovinky a dorty. Jenže když auto před ním v Argentinské ulici zastavilo na semaforech, už to s cukrářskou dodávkou nedobrzdil. Ránu odnesl nárazník a světlomet. Ani na druhém autě nebylo mnoho škody, ale do desetitisíců se vyšplhala. Policie – sama zavalena toho dne nehodami – ani nechtěla přijet. Motoristé se tedy dohodli mezi sebou. Škoda jen tří popadaných přepravek banánků v čokoládě. Ještě že karambol přežil objednaný dort za dva a půl tisíce.

Hned v pondělí ráno cukrář nehodu nahlásil pojišťovně a už druhý den u něj zvoní technik znalecké společnosti. A my spolu s ním. Zajímá nás, zda poškozený opravdu dostane peníze ze své havarijní pojistky tak rychle, jak se pojišťovny chlubí. Technik je totiž jediný člověk, s nímž bude motorista hovořit osobně. Nemusí se vydat na pobočku, likvidátora ani neuvidí. Stačí jen čekat, až mu přijdou peníze na účet. Jak rychlé je to ve skutečnosti?

Důvěřuj, ale prověřuj

„Ještě před příjezdem na místo jsem si zkontroloval pánovu pojistnou minulost, před třemi lety řešil prasklé okno,“ hlásí nám na ulici před poničeným chladicím VW Caddy Martin Cvach, regionální technik společnosti Global Expert. Pojišťovna Kooperativa, u které má pan Besperát havarijní pojistku, totiž na místo likvidátory neposílá. Ti sedí v kanceláři a posuzují podklady. S pojištěnci vůbec nepřijdou do styku, technik zase není v kontaktu s penězi. Zrušil se tak roky zavedený řetězec, který umožňoval podvody, kdy se mohl poškozený domluvit s tím, kdo rozhoduje o penězích, a vzájemně se podělili. Navíc je taková práce techniků úžasně pružná – do pár hodin od nahlášení nehody pojištěncem se mu ozvou kvůli domluvě schůzky a hned druhý den jedou na místo. Tohle všechno má zrychlit výplatu škody.

Kontrola Iva Besperáta v databázi pojišťovny dopadla dobře, není tedy důvod k podezření z pojistného podvodu. To zase významně zkracuje dobu k výplatě peněz. „Občas lidé zkoušejí nárokovat stejné věci dvakrát s nějakým odstupem. Ještě častěji se snaží přimaskovat k poškozeným dílům i okolní, na kterých je rýha z minulosti,“ vysvětluje nám Martin Cvach s tím, že v tomto případě žádné podezření nemá. Ostatně jednoduchých podvodů podle něj ubývá, protože se na to snadno přijde. Na odhalování je jinak zřízeno celé kontrolní oddělení. A pokud pojme podezření, přezkoumání mu nějaký čas zabere.

Rozpočet lepší faktury

Samotná práce technika na místě trvá jen pár desítek minut. Postupuje podle soupisu požadovaných podkladů na displeji tabletu. Chytrým telefonem ofotí řidičovy doklady, dokumenty od vozidla a zaznamená poškození. Hodí se každý střípek z nehody, Ivo Besperát dokonce donáší přepravku s plastovými částmi předního nárazníku a masky, které pečlivě posbíral ze silnice. Některé na auto zase přidělal. Dodávka totiž nesmí stát jediný den – bez chladicího vozu je rozvoz cukrářských výrobků nepředstavitelný. Proto narychlo přibodoval tavnou pistolí ulomený světlomet a prasklý nárazník. Nevypadá to zrovna hezky, ale drží. Na STK by z toho takovou radost neměli.

Následná oprava musí být také bleskově rychlá. Ze seznamu nabízených dílen si proto Ivo Besperát nevybírá. Raději volí svoji osvědčenou v okolí, kde mu časově vyjdou vstříc. Vybírá výplatu rozpočtem, takže dostane peníze na účet a je na něm, kde je utratí. Stejně se rozhoduje čtvrtina zákazníků, ostatní dají auto do opravny takzvaně na fakturu, kde pojišťovna jedná o náhradě přímo se servisem a zákazník se o nic nestará. Mnohdy se pak ale nestačí divit, když po něm chce dílna něco doplatit, protože pojišťovna třeba váhá s úhradou.

Do 24 hodin nelze

Netrvá to ani půlhodinku a technik Martin Cvach už zná z expertního systému částku, kterou klient obdrží. Se sumou 18.527 Kč bez DPH Ivo Besperát bezvýhradně souhlasí. K tomu si přidá ještě 5000 Kč spoluúčasti. Pokud by se nakonec ukázala škoda vyšší, může zažádat o doplatek.

A kdy se pan Besperát dočkal peněz? V sobotu se nehoda udála, v pondělí ji nahlásil, v úterý přijel technik a ještě tentýž den likvidátor kooperativy

schválil výplatu. Kvůli jiné bance poškozeného a pojišťovny putovaly peníze na účet dva dny. Ve čtvrtek tak měl klient obnos k dispozici. Tedy čtvrtý den od nahlášení.

Proti minulosti je to zrychlení, ale do druhého dne si to pořád nedokážeme představit. Zaujalo nás ovšem, jak se řešení škod za poslední dobu zrychlilo díky moderním technologiím, kde se posílají podklady on-line přes tablety a chytré mobilní telefony. Vlastně to nejvíc brzdí banky, které nedokážou (nebo nechtějí?) tak rychle převést peníze.

Témata
20. 2. 2017 08:35
Re: Rozpočet?.....nikdy.
Rozpočet ma zmysel, keď si servisujem nákladne auto vo vlastnej dielni. Pokiaľ to neriešim vo vlastnej réžii, tak jedine spoľahlivý autorizák.
20. 2. 2017 08:33
Re: rychlost vyplácení
Na tebou menovanú poisťovňu som si spravil názor pred pár rokmi. Keď boli pri drobnej škode obhliadnite obe auta a obhliadajúci technik nevyslovil žiadnu pochybnosť. Auto sa dalo opraviť a asi po troch mesiacoch miesto peňazí prišiel mail, kde s textom, že sa to nestalo ako bolo popísane. Na spätný mail nereagovali a v telefóne sa vyhýbali priamej odpovedi. Takže jasná taktika, že počkáme kým nebude dôkaz, ktorý by mohol preskúmať nezávislí znalec a potom si škrtneme poistnú udalosť.
19. 2. 2017 19:13
Rozpočet?.....nikdy.
Ten hraje do katet pouze pojišťovně. Vyjde jí to jednoduše levněji a vyplacené peníze postačí leda na starší nebo nejlevnejší dostupne díly a udělat si to pak sám svépomoci nebo u nějakého garážníka. Pak ten vozový park v čr vypadá jak vypadá a každé druhé auto v bazarech je taková slepenina. Osobně opravnu vybírám dle recenzí v okolí na doporučení a nespoléhám na nasměrování z linky pojišťovny. Ta to běžně taky posílá tam kde to má nasmlouvano levněji. Pochopitelně je ale ideální navštívit smluvní servis dané pojišťovny. Ten rozpočet mě fakt pobavil - a rozhodně jej z vlastních zkušeností nemůžu doporučit.
Avatar - Fána
19. 2. 2017 16:43
rychlost vyplácení
Ha ha ha, to jsem se nasmál nadpisu článku. Vím že je hodně pojišťovacích podvodů, ale když Česká pojišťovna pošle svého agenta na kontrolu škody a nestačí ji email fotky a i poté se vymlouvá přestože jejich agent zjistil totálku. Tak i jejich slogan v reklamě do týdne je směšný.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku