Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
61 Fotogalerie

Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!

Martin Vaculík
Taky jste si v dětství na pískovišti představovali, jaké by to bylo řídit opravdovou Tatru 148?

Mnohé z nás dodnes za volanty služebních octavií napadá, zda bychom uřídili starou tatrovku.

Z vysokých ovládacích sil nemusíte mít obavy. Už i poslední Tatry 111 měly posilovač řízení, natož 148. I se spojkou už tady pomáhá pneumatický posilovač, půlené převody pak tam rovnou hází pneumatický válec na pokyn předvoliče na páce. Když trojka ve stoupání nezvládá, vyřadíte ji na neutrál, na páce přepnete kolébku a zasunete zpět. Šlo to dokonce jen se spojkou bez vyřazení, ale to se z převodovky ozývaly rány, jelikož redukční ústrojí nemělo synchronizaci. Výsledkem je převod někde mezi trojkou a dvojkou.

Půlky, které z osobáku neznáte, byste při svezení s prázdnou tatrou používat nemuseli. Vystačili byste s pěti hlavními převody, jako máte v octavii. Jenže ouha, jednička není k sobě a dopředu, ale od sebe a dozadu. Tedy naprosto opačně než u osobáku. Na každé přeřazení budete muset myslet. Znalci náklaďáků už dlouho vykřikují: „Meziplyny!“ Mají, a nemají přitom pravdu: Tatra 148 už měla synchronizaci schopnou srovnat otáčky vstupní a výstupní hřídele před jejich spojením. Na druhou stranu po letech je vždy opotřebená a rozdělávat převodovku kvůli tomu nikdo nebude – zkušení řidiči si poradí bez ní. A pokud je synchronizace opotřebená, jde řadit ještě hůře, než kdyby v autě nebyla vůbec. Když přesně nesrovnáte otáčky třeba u Pragy V3S či Škody 706 MTZ (tedy klasického trambusu), zaškrtají vám zuby, ale zařadíte (jste-li dost silní a bezcitní). Jestliže přesně nesrovnáte otáčky u Tatry 148 s opotřebenou synchronizací, prostě to tam nedáte. Problém nevidíme v meziplynech. Kdo jezdí osobním autem sportovněji, stejně je většinou používá. Jednak je hezké cítit, jak tam páka vlétne zcela bez odporu, navíc si před zatáčkou „nepodkopnete“ hnaná kola. Málokdo v osobácích však používá dvojité vyšlápnutí spojky při řazení nahoru, kdy dotáčející se motor zpomalí spojku a vstupní hřídel. A to je teprve ta pravá řidičská maturita – zvládnout to z dvojky na trojku dřív, než tatrovka zpomalí natolik, že už to motor nevezme.

Základní technické údaje
Délka x šířka x výška (mm) 7295 x 2500 x 2610
Rozvor náprav (mm) 3690 + 1320
Pohotovostní hmotnost (kg) 10 800
Užitečná hmotnost (kg) až 15 660
Motor vznětový atmosférický, V8, OHV 16V
Objem (cm3) 12 667
Výkon (kW/min-1) 154/2000
Točivý moment (N.m/min-1) 813/1200-1400
Maximální rychlost (km/h) 75
Spotřeba paliva (l/100 km) 31,2
Objem palivové nádrže 200 l