Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!

Martin Vaculík Martin Vaculík 24. 12. 2016 • 14:28
61
42
Zobrazit náhledy (61)
Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra
Taky jste si v dětství na pískovišti představovali, jaké by to bylo řídit opravdovou Tatru 148?

Mnohé z nás dodnes za volanty služebních octavií napadá, zda bychom uřídili starou tatrovku.

Z vysokých ovládacích sil nemusíte mít obavy. Už i poslední Tatry 111 měly posilovač řízení, natož 148. I se spojkou už tady pomáhá pneumatický posilovač, půlené převody pak tam rovnou hází pneumatický válec na pokyn předvoliče na páce. Když trojka ve stoupání nezvládá, vyřadíte ji na neutrál, na páce přepnete kolébku a zasunete zpět. Šlo to dokonce jen se spojkou bez vyřazení, ale to se z převodovky ozývaly rány, jelikož redukční ústrojí nemělo synchronizaci. Výsledkem je převod někde mezi trojkou a dvojkou.

Půlky, které z osobáku neznáte, byste při svezení s prázdnou tatrou používat nemuseli. Vystačili byste s pěti hlavními převody, jako máte v octavii. Jenže ouha, jednička není k sobě a dopředu, ale od sebe a dozadu. Tedy naprosto opačně než u osobáku. Na každé přeřazení budete muset myslet. Znalci náklaďáků už dlouho vykřikují: „Meziplyny!“ Mají, a nemají přitom pravdu: Tatra 148 už měla synchronizaci schopnou srovnat otáčky vstupní a výstupní hřídele před jejich spojením. Na druhou stranu po letech je vždy opotřebená a rozdělávat převodovku kvůli tomu nikdo nebude – zkušení řidiči si poradí bez ní. A pokud je synchronizace opotřebená, jde řadit ještě hůře, než kdyby v autě nebyla vůbec. Když přesně nesrovnáte otáčky třeba u Pragy V3S či Škody 706 MTZ (tedy klasického trambusu), zaškrtají vám zuby, ale zařadíte (jste-li dost silní a bezcitní). Jestliže přesně nesrovnáte otáčky u Tatry 148 s opotřebenou synchronizací, prostě to tam nedáte. Problém nevidíme v meziplynech. Kdo jezdí osobním autem sportovněji, stejně je většinou používá. Jednak je hezké cítit, jak tam páka vlétne zcela bez odporu, navíc si před zatáčkou „nepodkopnete“ hnaná kola. Málokdo v osobácích však používá dvojité vyšlápnutí spojky při řazení nahoru, kdy dotáčející se motor zpomalí spojku a vstupní hřídel. A to je teprve ta pravá řidičská maturita – zvládnout to z dvojky na trojku dřív, než tatrovka zpomalí natolik, že už to motor nevezme.

Základní technické údaje
Délka x šířka x výška (mm) 7295 x 2500 x 2610
Rozvor náprav (mm) 3690 + 1320
Pohotovostní hmotnost (kg) 10 800
Užitečná hmotnost (kg) až 15 660
Motor vznětový atmosférický, V8, OHV 16V
Objem (cm3) 12 667
Výkon (kW/min-1) 154/2000
Točivý moment (N.m/min-1) 813/1200-1400
Maximální rychlost (km/h) 75
Spotřeba paliva (l/100 km) 31,2
Objem palivové nádrže 200 l

Související články

Témata
26. 10. 2019 09:42
Hned bych si zajezdil
Dneska ty západní auta to je samá blbina na blbinu, to člověka jen omezuje, za každou cenu chtějí udělat z řidiče blbce (uživatele), do ruky mu strčit blbufoun (smartfoun) a dostat jej od volantu do kanceláře. Ale tatrovečka je čistokrevný stroj. A já mám stroje rád. Škoda že je těžké se k takovému autu dostat jen tak si zajezdit pro radost. Bydlet někde kde je hodně místa, stála by mi taková tatrovečka na dvorku hned vedle v3s. Na druhou stranu to chápu, když do toho někdo lije svoje peníze a opravuje to každou volnou chvilku, nechce aby mu někdo cizí zničil převodovku a tak tohle se nepůjčuje stejně jako manželka.
25. 12. 2016 20:30
Re: video
Možno, ale tu ide fakt len o tú Tatru. S autožeriavom na podvozku T-148 kedysi jazdil aj môj otec, občas aj s cisternou, ale je to už dávno.
25. 12. 2016 18:34
Re: otáčky vstupní a výstupní hřídele
Kdybys to takhle napsal rovnou, nemuseli jsme ztrácet čas nesmyslama. My tomu rozumíme, u redaktorů bych si ale moc jistý nebyl.
Taky hezké svátky
25. 12. 2016 18:17
T 148
Můžu jenom s klidem říct,že ovládání T 148 na tu dobu bylo parádní.Řazení?Bylo obráceně a komu to vadilo?Řazení mne přišlo fantastický,půlky zařachtaly,ale to bylo normální.
25. 12. 2016 17:47
Re: otáčky vstupní a výstupní hřídele
Nebudu se dohadovat. Oba víme jak to tam funguje, rozdíl je akorát v tom, že ty považuješ výraz "srovnání otáček hřídelí" za to samé jako by tam bylo napsáno,.že dojde k "synchronizaci otáček hřídelí". Já to beru tak, že jsou otáčky buď srovnané nebo rozhozené pro zařazení. Přeji ti hezké svátky. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku