Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije s jedním z 50 Lexusů LFA Nürburgring Edition

Mirek Mazal Mirek Mazal 25. 10. 2021 • 22:40
64
5
Zobrazit náhledy (64)
Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Nürburgring Edition Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA

Lexusů LFA Nürburgring Edition existuje jen 50 a málokterý kus opouští klimatizovanou garáž či výstavní piedestal. Jeden má za sebou tisíce kilometrů a také dálniční nehodu.

Jen málo automobilů doprovází tak vynikající pověst jako Lexus LFA. Obecně chválený supersportovní jednorožec z dílny tvůrců převážně luxusních modelů obstál díky kvalitnímu zpracování konzervativní techniky dotažené k dokonalosti. Vzor brilantně vyladěného výkonného modelu se zhmotnil zásluhou cílevědomého přístupu jednoho člověka. Největší podíl můžeme připsat prezidentovi Toyota Motor Corporation, který miluje závody a neustále doplňované zkušenosti z okruhů umně praktikuje do civilního segmentu.

Šéf Toyoty Akio Toyoda jde příkladem podobným manažerům, protože vlastně nepracuje. Jeho vášeň pro automobily dosahuje vrcholu, tím pádem splývají pracovní povinnosti s volnočasovými zálibami a životní náplní. Kromě padnoucího obleku miluje na míru šitou kombinézu ať už v roli testovacího jezdce, nebo pilota méně či více známých závodů. Sympaticky smýšlející ředitel se objevuje na tratích po celém světě, vzor všech podřízených dokáže krotit koně stejně dobře na okreskách během Fukui Rally v Japonsku i kolem Nürburgringu po dobu bájné čtyřiadvacetihodinovky. Brýlatý činovník většinou skrývá svoji identitu pod přezdívkou Morizo.

Morizo osobně nasává jízdní postřehy ovlivňující navrhování a vývoj některých Toyot. respektive Lexusů. Bez citu pro správné chování vozu by nemohl vzniknout například nejsportovnější a nejuznávanější Lexus všech dob. Nekompromisní verze LFA vyniká denní použitelností skrývající bestiální potenciál okruhového průletu milimetrově čistou stopou za doprovodu desetiválcové symfonie vyžadující atak omezovače.

Vodit LFA na limitu svedou jen vybraní majitelé obdaření nadáním a odvahou. Takových je menšina, většina nechce poškodit ani jeden z 500 kusů sběratelského artiklu. Vzhledem k vývoji automobilového průmyslu už nikdy nevznikne nic podobného. Na zeměkouli převažují sběratelé nebo velmi opatrní uživatelé, o padesátikusové edici Lexus LFA Nürburgring Edition toto tvrzení platí dvojnásob.

Náhled za oponu vlastnictví LFA Nürburgring Edition dovolil Tatsuo Kobayashi, který měl tu čest od novoty najet všech 17 tisíc kilometrů. Jeden z 50 šťastných majitelů vede klub majitelů LFA v Japonsku, proto v garáži nemůže dominovat nic jiného. Do ostrého kupé se zamiloval před více než 50 léty, když ještě studoval střední školu. Toho času v Tokiu debutovala Toyota 2000GT a Kobayashi věděl, že ji bude mít. Ve svých 38 letech výzvu splnil a do roku 2010 se nic zvláštního nestalo.

Před 11 lety ovšem zazněla první fakt o extrémním atmosférickém supersportu ze staré školy, což Kobayashi nemohl ignorovat. Stejně jako u většiny superaut nebyl nákup nového Lexusu jednoduchý. Kontaktování dealera s výpisem poslané zálohy nepřipadalo v úvahu, japonský proces výběru kupců LFA byl založen na loterii, proto poptávka z roku 2011 nedosáhla potřebného volného slotu.

Smůla trvala dočasně. Kvůli pár zrušeným objednávkám a vlastnictví 2000GT Kobayashimu nakonec lidé z Toyoty nabídli jednu z posledních objednávek edice Nürburging. Výroba vozu s číslem 454 začala v roce 2012 a v prosinci přijel vytoužený kus zbarvený výstředně oranžovým lakem dodávající exkluzivitu vozu pro vyvolené.

Od konce roku 2012 nadšený Tatsuo prožil za volantem krásných 17 tisíc kilometrů, vyjíždí zhruba dvakrát měsíčně, což je méně proti nutnosti protočit 2000GT alespoň jednou týdně. Pravidelné výlety oranžovým sporťákem nedoprovází žádné problémy, osmileté vlastnictví znamená převážně pravidelný servis. Do dílny musel jednou neplánovaně, a to ne vlastní vinou. Na tokijské dálnici auto zažilo nehodu, kdy náraz cizího řidiče vyšel pojišťovnu na slušných 2,5 milionu Kč po přepočtu na tuzemskou měnu. Závratná suma odpovídá vzácnosti LFA a karoserii z uhlíkových vláken, zároveň nedošlo k mechanickému nebo konstrukčnímu poškození.

Údržba LFA je prý snadná. Předepsané prohlídky prochází hladce a konečně je i dostatek náhradních dílů. Toyota se údajně poučila z nepříjemných prodlev u dodání součástek pro 2000GT. Kvůli nedostatku perspektivního myšlení nebyly vyráběny zásoby náhradních komponentů, což stále ztěžuje udržování GT v původním stavu. Situace by měla být do budoucnosti vyřešena kontinuitou výroby dílů pro servis LFA.

Kobayashi patří mezi majitele s nejvyšším nájezdem z celého klubu. Z 50 členů je přibližně 40 jedinců původními vlastníky LFA. Některá auta stojí neboli ukazují na počítadle méně než tisíc kilometrů, přičemž pouze jedna nejmenovaná osoba překonala metu 50 tisíc ujetých kilometrů. Uskupení vzniklo v roce 2014, nepsaným pojítkem je společné téma a sdílená zábava. Muž v čele si hodlá nechat 2000GT i LFA na celý život.

Oblíbenými přednostmi kusově omezeného modelu jsou ovladatelnost, odezva motoru a reakce plynu. Aby ne, když pravá noha dává pokyny 571 kobylám z 4,8litrového desetiválce od Yamahy, který točí 9 300 ot./min. Kobayashi vyzdvihuje rovněž kožená sedadla a kůží obšitý volant, měkké materiály nechal vyměnit po odstranění nevyhovující alcantaru z výroby. Další originální změnou jsou dveřní panely z uhlíkových vláken po vzoru evropské série, změna se konala jen u tří vozů v celém Japonsku, tvrdí Kobayashi. Kokpit je civilizovaný bez očekávané surovosti či nepohodlí, v tom se Lexus nezapře.

Konfigurace dovoluje denní použití okruhové edice, se zavřenými okny a lechtáním pravého pedálu je pomerančový Lexus umírněný společník, i když se lépe cítí pod přítlakem aerodynamiky v rudém poli otáčkoměru. Zapnutý režim Sport téměř neustále hrozí ztrátou trakce zadní poháněné nápravy jištěné samosvorným diferenciálem, naopak přepnutí do klidnější polohy otevírá možnosti řízení i pro méně zkušené muže či ženy. Potvrzenou zkušeností je zájem lidí, výtvor Toyody otáčí hlavy znalých i nepolíbených kolemjdoucích a jejich údiv je zcela pochopitelný.  

Doporučujeme

Témata
26. 10. 2021 08:23
Re: LFA
Ono to bude souviset s jeho obecnou nedostatečností. Je nešťastný, frustrovaný a pak to vypadá takto.
Avatar - _Karel_
25. 10. 2021 19:01
LFA
Závidím majiteli.
A závidím ubožákovi nad sebou téměř nulovou hranici studu sám za sebe. Takový člověk má určitě jednodušší život, než ostatní - normální.