Jízdní dojmy se zbrusu novým Lexusem NX: Míří výš!
Druhá generace Lexusu NX se zlepšila ve všech ohledech a jejím odvážným cílem je prodejně se vklínit mezi Mercedes-Benz GLC, BWX X3 a Audi Q5.
První generace Lexusu NX se v Evropě prodává od roku 2014 a našlo si k ní cestu 175.000 zákazníků. Nástupce je ambicióznější a soudě podle prvních dojmů má k ohrožení německé prémiové konkurence největší předpoklady ze všech modelů značky.
Proti předchůdci vůz mírně narostl všemi směry. Na délku a šířku se prodloužil o 20 na 4660 mm, respektive 1865 mm, výška pak činí v závislosti na rozměru pneumatik 1660 mm (18“), respektive 1670 mm (20“), dříve to bylo 1645 mm. Rozvor se natáhl o podstatných 30 mm na 2690 mm. Design vozu přináší spíše evoluční než revoluční změny. Příď je umírněnější, nemá již rozdělená přední světla a nepůsobí tak ostře. Na mohutnosti jí naopak přidávají protáhlé mřížky na bocích nárazníku a zachována zůstala i tradiční maska. Z profi lu se dramatické změny neudály, ale zezadu novinku jasně poznáte podle propojených zadních světel. Ač se změny tedy na pohled nezdají tak dramatické, Lexus uvádí, že 95 % všech součástí je nových.
Konečně normální
Naplno se to projevilo v interiéru, který je od základu předělaný. Středem se stala obrazovka, která je nově dotyková. Standardně má 9,8“, ve vyšších verzích pak dokonce 14“. Ovládání bez touchpadu je nyní daleko rychlejší, a především intuitivnější, takže se v menu rychle zorientujete. Chválíme i zachování klasických otočných koleček pro nastavování teploty i hlasitosti. Přehledné je také menu klimatizace. Navigace si v základním provedení stahuje mapové podklady z internetu. Vyšší verze s větší obrazovkou kombinuje online data s těm uloženými v paměti, takže dokáže navádět i v oblastech bez mobilního signálu.
V NX se objevuje celá řada nových bezpečnostních systémů včetně třeba vyhýbacího asistentu, který při hrozícím střetu u kraje vozovky (například s chodcem nebo cyklistou) dokáže v rámci svého pruhu uhnout a zamezit, či zmírnit případný střet. Vylepšenou funkci nabízí adaptivní tempomat, který zohledňuje trasu a umí třeba zpomalovat do zatáček. Specialitou je elektrické odjišťování dveří, které nedovolí otevřít, hrozí-li střet s jiným účastníkem provozu. Podobné řešení využívá třeba Fiat 500e.
Stejně jako současnou Toyotu RAV4, která využívá stejnou platformu GA-K, chválíme Lexus NX za příjemně vzdušný interiér a hodně místa i na zadních sedadlech. Slušný objem 545 litrů nabízí také zavazadelník.
Elektrika, která funguje
Pro evropské zákazníky jsou k dispozici dvě provedení 2.5 Hybrid (NX 350h) s pohonem předních, nebo všech kol a poprvé v případě Lexusu i plug-in hybrid (NX 450h). Ten je jako 4x4 vždy. Čtyřkolka je realizovaná pomocí zadního elektromotoru (40 kW, 121 Nm) bez mechanické vazby s předními koly. Spalovací jednotka má výkon 140 kW (Hybrid), respektive 136 kW (PHEV), a přední elektromotor shodně 134 kW a 270 Nm. Přestože jsou tedy elektromotory v případě hybridní čtyřkolky a plug-in hybridu stejné, systémový výkon se liší: 179 kW (hybrid) vs. 227 kW (PHEV). Baterie jsou v obou případech uloženy před zadní nápravou. Ani ty větší v plug-inu (18,1 kWh) tedy nijak neomezují ani posádku, kufr ani velikost nádrže (55 litrů).
V případě plug-inu je potřeba počítat s větší hmotností 1990 kg (+200 kg proti hybridní čtyřkolce), což je při jízdě cítit. Náklony v zatáčkách jsou sice malé, pocitu jisté těžkopádnosti se však zbavit nelze. Hybrid proti tomu působí příjemně lehce a obratně, podíl na tom má i odlišné řízení s progresivním a strmějším převodem – mezi rejdy je 2,35 otáčky, u plug-inu s konstantním převodem 2,65 otáčky. Naladění posilovače je nicméně v obou případech velmi příjemné.
Na hodnocení komfortu si necháme klasický test v českých podmínkách, na kvalitních španělských cestách by byly závěry předčasné. Chválíme však příjemné odhlučnění, a to zejména v případě plug-in hybridu, který není potřeba díky větší výkonové rezervě tolik vytáčet. Dynamika je v jeho případě velmi dobrá a vzhledem k vysoké kapacitě baterie se v praxi nemusíte bát ani brzkého vadnutí kvůli vybití. Udávaný kombinovaný elektrický dojezd 69 až 76 km se zdá být po prvních seznámeních i zkušenostech s RAV4 PHEV bez problémů dosažitelný. Jakkoli nám obecně pluginy připadají jako nepříliš ekologické a spíše umělý výmysl Evropské unie, ten od Toyoty (v RAV4) funguje obstojně a Lexus NX je ještě o stupínek lepší.
Hybridní provedení dynamikou plně postačuje, a především o jeho ekologickém přínosu nemůže být sporu. Hybrid funguje úsporně ve městě, ale i na dálnici. Při prvních jízdách jsme se bez snahy o úspornost dostali bez problémů pod šest litrů i v částečně kopcovitém terénu a dynamičtější jízdě.
Lexus NX udělal zásadní pokrok ve snadnosti ovládání multimediálního systému, může se tak měřit s jakýmkoli prémiovým konkurentem. Navíc chválíme jízdní vlastnosti a hezký, prostorný interiér. Tradičně silnou zbraní zůstává propracovaný hybridní pohon.
Plusy
- Konkurenceschopný multimediální systém
- Velký, hodnotný a praktický interiér
- Žádné omezení kufru ani nádrže u plug-in hybridu
- Kvalitní odhlučnění
- Úsporný hybridní systém
- Dlouhý elektrický dojezd plug-in hybridu
Minusy
- Menší a méně pohodlné sedáky u výbavy F-Sport
- Méně intuitivní elektrické odjišťování dveří zevnitř
- Plug-in v elektrickém režimu neumožní plnou dynamiku při kickdownu
Základní technické údaje Lexusu NX | 350h | 350h 4x4 | 450h+ 4x4 | |
Motor | hybrid, zážehový, R4 | plug-in, zážehový, R4 | ||
Zdvihový objem (cm3) | 2487 | |||
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1) | 140/6000 | 136/6000 | ||
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min-1) | 239/4300-4500 | 227/3200-3700 | ||
Výkon elektromotoru (přední) (kW) | 134 | |||
Točivý moment elektromotoru (přední) (Nm) | 270 | |||
Výkon elektromotoru (zadní) (kW) | - | 40 | ||
Točivý moment elektromotoru (zadní) (Nm) | - | 121 | ||
Systémový výkon (kW) | 179 | 227 | ||
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4660 x 1865 x 1660 (18" kola), 1670 (20" kola) | |||
Světlá výška (mm) | 185 (18" kola), 195 (20" kola) | |||
Objem zavazadlového prostoru (l) | 545/1436 | |||
Max. rychlost (km/h) | 200 | |||
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,7 | 7,7 | 6,3 | |
Kombinovaná spotřeba WLTP (l/100 km) | 5,6 - 5,9 | 5,9 - 6,4 | 0,9 - 1,1 | |
Základní cena od (Kč) | 1 340 000 | 1 390 000 | 1 850 000 |