Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy se zbrusu novým Lexusem NX: Míří výš!

Martin Jeník Martin Jeník 16. 10. 2021 • 07:47
87
38
Zobrazit náhledy (87)
Lexus NX 350h Lexus NX 350h Dozadu se příjemně nastupuje a místa je zde hodně před koleny i nad hlavou Dveře se otevírají po zatlačení na elektronickou odjišťovací páčku, důvodem je zabránění případným nehodám. Nouzově se dveře odjišťují dvojím zatáhnutím páčky. Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Platforma GA-K přinesla o 30 % zvýšení torzní tuhosti. Kompletně nová je přední náprava McPherson i zadní víceprvková, verze F-Sport mají i adaptivní tlumiče. Kapota a přední blatníky jsou pro snížení hmotnosti hliníkové. Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX vyjíždí standardně na 18“ kolech, alternativou jsou 20“. Jízdním vlastnostem prospělo rozšíření rozchodu o 35 mm (vpředu), respektive 55 mm vzadu, a také o 20 mm nižší těžiště. Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Lexus NX 350h Důkladně čalouněný kufr nabízí slušný objem 545 litrů, oceňujeme, že jeho velikost se nesnížila u čtyřkolky ani plug-in hybridu Lexus NX 350h Lexus NX 350h Hybridní pohon čtvrté generace vychází ze sesterské Toyoty RAV4, jeho systémový výkon se však zvýšil na 179 kW proti 163 kW v toyotě Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+ Lexus NX 450h+

Druhá generace Lexusu NX se zlepšila ve všech ohledech a jejím odvážným cílem je prodejně se vklínit mezi Mercedes-Benz GLC, BWX X3 a Audi Q5.

První generace Lexusu NX se v Evropě prodává od roku 2014 a našlo si k ní cestu 175.000 zákazníků. Nástupce je ambicióznější a soudě podle prvních dojmů má k ohrožení německé prémiové konkurence největší předpoklady ze všech modelů značky.

Proti předchůdci vůz mírně narostl všemi směry. Na délku a šířku se prodloužil o 20 na 4660 mm, respektive 1865 mm, výška pak činí v závislosti na rozměru pneumatik 1660 mm (18“), respektive 1670 mm (20“), dříve to bylo 1645 mm. Rozvor se natáhl o podstatných 30 mm na 2690 mm. Design vozu přináší spíše evoluční než revoluční změny. Příď je umírněnější, nemá již rozdělená přední světla a nepůsobí tak ostře. Na mohutnosti jí naopak přidávají protáhlé mřížky na bocích nárazníku a zachována zůstala i tradiční maska. Z profi lu se dramatické změny neudály, ale zezadu novinku jasně poznáte podle propojených zadních světel. Ač se změny tedy na pohled nezdají tak dramatické, Lexus uvádí, že 95 % všech součástí je nových.

Konečně normální

Naplno se to projevilo v interiéru, který je od základu předělaný. Středem se stala obrazovka, která je nově dotyková. Standardně má 9,8“, ve vyšších verzích pak dokonce 14“. Ovládání bez touchpadu je nyní daleko rychlejší, a především intuitivnější, takže se v menu rychle zorientujete. Chválíme i zachování klasických otočných koleček pro nastavování teploty i hlasitosti. Přehledné je také menu klimatizace. Navigace si v základním provedení stahuje mapové podklady z internetu. Vyšší verze s větší obrazovkou kombinuje online data s těm uloženými v paměti, takže dokáže navádět i v oblastech bez mobilního signálu.

video

V NX se objevuje celá řada nových bezpečnostních systémů včetně třeba vyhýbacího asistentu, který při hrozícím střetu u kraje vozovky (například s chodcem nebo cyklistou) dokáže v rámci svého pruhu uhnout a zamezit, či zmírnit případný střet. Vylepšenou funkci nabízí adaptivní tempomat, který zohledňuje trasu a umí třeba zpomalovat do zatáček. Specialitou je elektrické odjišťování dveří, které nedovolí otevřít, hrozí-li střet s jiným účastníkem provozu. Podobné řešení využívá třeba Fiat 500e.

Stejně jako současnou Toyotu RAV4, která využívá stejnou platformu GA-K, chválíme Lexus NX za příjemně vzdušný interiér a hodně místa i na zadních sedadlech. Slušný objem 545 litrů nabízí také zavazadelník.

Svět motorů 41/2021 Svět motorů 41/2021

 

Elektrika, která funguje

Pro evropské zákazníky jsou k dispozici dvě provedení 2.5 Hybrid (NX 350h) s pohonem předních, nebo všech kol a poprvé v případě Lexusu i plug-in hybrid (NX 450h). Ten je jako 4x4 vždy. Čtyřkolka je realizovaná pomocí zadního elektromotoru (40 kW, 121 Nm) bez mechanické vazby s předními koly. Spalovací jednotka má výkon 140 kW (Hybrid), respektive 136 kW (PHEV), a přední elektromotor shodně 134 kW a 270 Nm. Přestože jsou tedy elektromotory v případě hybridní čtyřkolky a plug-in hybridu stejné, systémový výkon se liší: 179 kW (hybrid) vs. 227 kW (PHEV). Baterie jsou v obou případech uloženy před zadní nápravou. Ani ty větší v plug-inu (18,1 kWh) tedy nijak neomezují ani posádku, kufr ani velikost nádrže (55 litrů).

V případě plug-inu je potřeba počítat s větší hmotností 1990 kg (+200 kg proti hybridní čtyřkolce), což je při jízdě cítit. Náklony v zatáčkách jsou sice malé, pocitu jisté těžkopádnosti se však zbavit nelze. Hybrid proti tomu působí příjemně lehce a obratně, podíl na tom má i odlišné řízení s progresivním a strmějším převodem – mezi rejdy je 2,35 otáčky, u plug-inu s konstantním převodem 2,65 otáčky. Naladění posilovače je nicméně v obou případech velmi příjemné.

Na hodnocení komfortu si necháme klasický test v českých podmínkách, na kvalitních španělských cestách by byly závěry předčasné. Chválíme však příjemné odhlučnění, a to zejména v případě plug-in hybridu, který není potřeba díky větší výkonové rezervě tolik vytáčet. Dynamika je v jeho případě velmi dobrá a vzhledem k vysoké kapacitě baterie se v praxi nemusíte bát ani brzkého vadnutí kvůli vybití. Udávaný kombinovaný elektrický dojezd 69 až 76 km se zdá být po prvních seznámeních i zkušenostech s RAV4 PHEV bez problémů dosažitelný. Jakkoli nám obecně pluginy připadají jako nepříliš ekologické a spíše umělý výmysl Evropské unie, ten od Toyoty (v RAV4) funguje obstojně a Lexus NX je ještě o stupínek lepší.

video

Hybridní provedení dynamikou plně postačuje, a především o jeho ekologickém přínosu nemůže být sporu. Hybrid funguje úsporně ve městě, ale i na dálnici. Při prvních jízdách jsme se bez snahy o úspornost dostali bez problémů pod šest litrů i v částečně kopcovitém terénu a dynamičtější jízdě.

Lexus NX udělal zásadní pokrok ve snadnosti ovládání multimediálního systému, může se tak měřit s jakýmkoli prémiovým konkurentem. Navíc chválíme jízdní vlastnosti a hezký, prostorný interiér. Tradičně silnou zbraní zůstává propracovaný hybridní pohon.

Plusy

  • Konkurenceschopný multimediální systém
  • Velký, hodnotný a praktický interiér
  • Žádné omezení kufru ani nádrže u plug-in hybridu
  • Kvalitní odhlučnění
  • Úsporný hybridní systém
  • Dlouhý elektrický dojezd plug-in hybridu

Minusy

  • Menší a méně pohodlné sedáky u výbavy F-Sport
  • Méně intuitivní elektrické odjišťování dveří zevnitř
  • Plug-in v elektrickém režimu neumožní plnou dynamiku při kickdownu
video
Základní technické údaje Lexusu NX 350h 350h 4x4 450h+ 4x4
Motor hybrid, zážehový, R4 plug-in, zážehový, R4
Zdvihový objem (cm3) 2487
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1) 140/6000 136/6000
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min-1) 239/4300-4500 227/3200-3700
Výkon elektromotoru (přední) (kW) 134
Točivý moment elektromotoru (přední) (Nm) 270
Výkon elektromotoru (zadní) (kW) - 40
Točivý moment elektromotoru (zadní) (Nm) - 121
Systémový výkon (kW) 179 227
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4660 x 1865 x 1660 (18" kola), 1670 (20" kola)
Světlá výška (mm) 185 (18" kola), 195 (20" kola)
Objem zavazadlového prostoru (l) 545/1436
Max. rychlost (km/h) 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 7,7 6,3
Kombinovaná spotřeba WLTP (l/100 km) 5,6 - 5,9 5,9 - 6,4 0,9 - 1,1
Základní cena od (Kč) 1 340 000 1 390 000 1 850 000
video

Související články

Témata
19. 10. 2021 09:23
Re: Prodejně se vklínit
A6 - to je přesně ono. Kromě případných sympatií k značce mě nenapadá moc důvodů proč vzít fwd 120kw A6 místo ES. Leda tak kvůli kombíku…nebo specifické individiualizaci.
19. 10. 2021 09:20
Re: Prodejně se vklínit
Ta udávaná dynamika mě právě v praxi překvapuje, protože pocitově to jede cca jako to 20d, ale bez chrochtání a s nižší spotřebou. Škoda že jsem to tehdy neměřil, porovnával jsem stejné trasy a mimo jiné jsem tehdy přesedal z Passatu 110kw do ES. Obojí má na stovku stejně, ale v praxi bylo ES jednoznačně rychlejší a silnější.

Problém totiž podle mě je v tom, že Toyotí hybridy umí pružné zrychlení (tzn podat plný výkon) jen na pár vteřin a pak se snižuje podíl elektromotoru na pohonu, takže ty dlouhé sprinty neodpovídají udávanému výkonu. V praxi pro předjíždění apod to stačí.
Avatar - Emel
17. 10. 2021 18:42
Re: Prodejně se vklínit
No tak pak jo... vzhledem k tomu, že cenově je ES hluboko pod základní A6 2.0TDI 120kW FWD, tak tam to asi za zvážení stojí.
Avatar - pradeda777
17. 10. 2021 17:58
Re: Elektroauto není auto, to je ideologie....
Že dojde ropa to už tu bylo tolikrát, že už je to docela trapné. Já o tom slyšel poprvé v roce 1958 a pořád je ropy dost. Dokonce i víc než tenkrát.... :D
S Renocar i3 jsem jel minulé pondělí, když jsem měl u nich "opravdové auto" v servise. Dojem? Ok. Na popojíždění po blízkém okolí ok. To je pro EV ta správná parketa, jak už jsem mnohokrát psal. Ale EV jako only car v rodině nedává smysl. (Hybrid nebo PHEV je ok) A k tomu jak se poslední dobou pohybuje cena elektřiny....a bude hůř, tak těm, co nemají na střeše fotovoltaické panely bude muset stačit pár adidasek.... :-!
Avatar - Amaterasu
17. 10. 2021 15:16
Re: Prodejně se vklínit
No a přes stejnou platformu a motor = je SAKRA ROZDÍL když si jel v Citronu C5 a C6 = o TOM mluvím ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud