Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy se zbrusu novým Lexusem NX: Míří výš!

Martin Jeník
Diskuze (38)

Druhá generace Lexusu NX se zlepšila ve všech ohledech a jejím odvážným cílem je prodejně se vklínit mezi Mercedes-Benz GLC, BWX X3 a Audi Q5.

První generace Lexusu NX se v Evropě prodává od roku 2014 a našlo si k ní cestu 175.000 zákazníků. Nástupce je ambicióznější a soudě podle prvních dojmů má k ohrožení německé prémiové konkurence největší předpoklady ze všech modelů značky.

Proti předchůdci vůz mírně narostl všemi směry. Na délku a šířku se prodloužil o 20 na 4660 mm, respektive 1865 mm, výška pak činí v závislosti na rozměru pneumatik 1660 mm (18“), respektive 1670 mm (20“), dříve to bylo 1645 mm. Rozvor se natáhl o podstatných 30 mm na 2690 mm. Design vozu přináší spíše evoluční než revoluční změny. Příď je umírněnější, nemá již rozdělená přední světla a nepůsobí tak ostře. Na mohutnosti jí naopak přidávají protáhlé mřížky na bocích nárazníku a zachována zůstala i tradiční maska. Z profi lu se dramatické změny neudály, ale zezadu novinku jasně poznáte podle propojených zadních světel. Ač se změny tedy na pohled nezdají tak dramatické, Lexus uvádí, že 95 % všech součástí je nových.

Konečně normální

Naplno se to projevilo v interiéru, který je od základu předělaný. Středem se stala obrazovka, která je nově dotyková. Standardně má 9,8“, ve vyšších verzích pak dokonce 14“. Ovládání bez touchpadu je nyní daleko rychlejší, a především intuitivnější, takže se v menu rychle zorientujete. Chválíme i zachování klasických otočných koleček pro nastavování teploty i hlasitosti. Přehledné je také menu klimatizace. Navigace si v základním provedení stahuje mapové podklady z internetu. Vyšší verze s větší obrazovkou kombinuje online data s těm uloženými v paměti, takže dokáže navádět i v oblastech bez mobilního signálu.

Video se připravuje ...

V NX se objevuje celá řada nových bezpečnostních systémů včetně třeba vyhýbacího asistentu, který při hrozícím střetu u kraje vozovky (například s chodcem nebo cyklistou) dokáže v rámci svého pruhu uhnout a zamezit, či zmírnit případný střet. Vylepšenou funkci nabízí adaptivní tempomat, který zohledňuje trasu a umí třeba zpomalovat do zatáček. Specialitou je elektrické odjišťování dveří, které nedovolí otevřít, hrozí-li střet s jiným účastníkem provozu. Podobné řešení využívá třeba Fiat 500e.

Stejně jako současnou Toyotu RAV4, která využívá stejnou platformu GA-K, chválíme Lexus NX za příjemně vzdušný interiér a hodně místa i na zadních sedadlech. Slušný objem 545 litrů nabízí také zavazadelník.

Svět motorů 41/2021 Svět motorů 41/2021

 

Elektrika, která funguje

Pro evropské zákazníky jsou k dispozici dvě provedení 2.5 Hybrid (NX 350h) s pohonem předních, nebo všech kol a poprvé v případě Lexusu i plug-in hybrid (NX 450h). Ten je jako 4x4 vždy. Čtyřkolka je realizovaná pomocí zadního elektromotoru (40 kW, 121 Nm) bez mechanické vazby s předními koly. Spalovací jednotka má výkon 140 kW (Hybrid), respektive 136 kW (PHEV), a přední elektromotor shodně 134 kW a 270 Nm. Přestože jsou tedy elektromotory v případě hybridní čtyřkolky a plug-in hybridu stejné, systémový výkon se liší: 179 kW (hybrid) vs. 227 kW (PHEV). Baterie jsou v obou případech uloženy před zadní nápravou. Ani ty větší v plug-inu (18,1 kWh) tedy nijak neomezují ani posádku, kufr ani velikost nádrže (55 litrů).

V případě plug-inu je potřeba počítat s větší hmotností 1990 kg (+200 kg proti hybridní čtyřkolce), což je při jízdě cítit. Náklony v zatáčkách jsou sice malé, pocitu jisté těžkopádnosti se však zbavit nelze. Hybrid proti tomu působí příjemně lehce a obratně, podíl na tom má i odlišné řízení s progresivním a strmějším převodem – mezi rejdy je 2,35 otáčky, u plug-inu s konstantním převodem 2,65 otáčky. Naladění posilovače je nicméně v obou případech velmi příjemné.

Na hodnocení komfortu si necháme klasický test v českých podmínkách, na kvalitních španělských cestách by byly závěry předčasné. Chválíme však příjemné odhlučnění, a to zejména v případě plug-in hybridu, který není potřeba díky větší výkonové rezervě tolik vytáčet. Dynamika je v jeho případě velmi dobrá a vzhledem k vysoké kapacitě baterie se v praxi nemusíte bát ani brzkého vadnutí kvůli vybití. Udávaný kombinovaný elektrický dojezd 69 až 76 km se zdá být po prvních seznámeních i zkušenostech s RAV4 PHEV bez problémů dosažitelný. Jakkoli nám obecně pluginy připadají jako nepříliš ekologické a spíše umělý výmysl Evropské unie, ten od Toyoty (v RAV4) funguje obstojně a Lexus NX je ještě o stupínek lepší.

Video se připravuje ...

Hybridní provedení dynamikou plně postačuje, a především o jeho ekologickém přínosu nemůže být sporu. Hybrid funguje úsporně ve městě, ale i na dálnici. Při prvních jízdách jsme se bez snahy o úspornost dostali bez problémů pod šest litrů i v částečně kopcovitém terénu a dynamičtější jízdě.

Lexus NX udělal zásadní pokrok ve snadnosti ovládání multimediálního systému, může se tak měřit s jakýmkoli prémiovým konkurentem. Navíc chválíme jízdní vlastnosti a hezký, prostorný interiér. Tradičně silnou zbraní zůstává propracovaný hybridní pohon.

Plusy

  • Konkurenceschopný multimediální systém
  • Velký, hodnotný a praktický interiér
  • Žádné omezení kufru ani nádrže u plug-in hybridu
  • Kvalitní odhlučnění
  • Úsporný hybridní systém
  • Dlouhý elektrický dojezd plug-in hybridu

Minusy

  • Menší a méně pohodlné sedáky u výbavy F-Sport
  • Méně intuitivní elektrické odjišťování dveří zevnitř
  • Plug-in v elektrickém režimu neumožní plnou dynamiku při kickdownu
Video se připravuje ...
Základní technické údaje Lexusu NX 350h 350h 4x4 450h+ 4x4
Motor hybrid, zážehový, R4 plug-in, zážehový, R4
Zdvihový objem (cm3) 2487
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1) 140/6000 136/6000
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min-1) 239/4300-4500 227/3200-3700
Výkon elektromotoru (přední) (kW) 134
Točivý moment elektromotoru (přední) (Nm) 270
Výkon elektromotoru (zadní) (kW) - 40
Točivý moment elektromotoru (zadní) (Nm) - 121
Systémový výkon (kW) 179 227
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4660 x 1865 x 1660 (18" kola), 1670 (20" kola)
Světlá výška (mm) 185 (18" kola), 195 (20" kola)
Objem zavazadlového prostoru (l) 545/1436
Max. rychlost (km/h) 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 7,7 6,3
Kombinovaná spotřeba WLTP (l/100 km) 5,6 - 5,9 5,9 - 6,4 0,9 - 1,1
Základní cena od (Kč) 1 340 000 1 390 000 1 850 000
Video se připravuje ...
Martin Jeník
Diskuze (38)

Doporučujeme

19. 10. 2021 09:23
Re: Prodejně se vklínit
A6 - to je přesně ono. Kromě případných sympatií k značce mě nenapadá moc důvodů proč vzít fwd 120kw A6 místo ES. Leda tak kvůli kombíku…nebo specifické individiualizaci.
19. 10. 2021 09:20
Re: Prodejně se vklínit
Ta udávaná dynamika mě právě v praxi překvapuje, protože pocitově to jede cca jako to 20d, ale bez chrochtání a s nižší spotřebou. Škoda že jsem to tehdy neměřil, porovnával jsem stejné trasy a mimo jiné jsem tehdy přesedal z Passatu 110kw do ES. Obojí má na stovku stejně, ale v praxi bylo ES jednoznačně rychlejší a silnější.

Problém totiž podle mě je v tom, že Toyotí hybridy umí pružné zrychlení (tzn podat plný výkon) jen na pár vteřin a pak se snižuje podíl elektromotoru na pohonu, takže ty dlouhé sprinty neodpovídají udávanému výkonu. V praxi pro předjíždění apod to stačí.
Avatar - Emel
17. 10. 2021 18:42
Re: Prodejně se vklínit
No tak pak jo... vzhledem k tomu, že cenově je ES hluboko pod základní A6 2.0TDI 120kW FWD, tak tam to asi za zvážení stojí.
Avatar - pradeda777
17. 10. 2021 17:58
Re: Elektroauto není auto, to je ideologie....
Že dojde ropa to už tu bylo tolikrát, že už je to docela trapné. Já o tom slyšel poprvé v roce 1958 a pořád je ropy dost. Dokonce i víc než tenkrát.... :D
S Renocar i3 jsem jel minulé pondělí, když jsem měl u nich "opravdové auto" v servise. Dojem? Ok. Na popojíždění po blízkém okolí ok. To je pro EV ta správná parketa, jak už jsem mnohokrát psal. Ale EV jako only car v rodině nedává smysl. (Hybrid nebo PHEV je ok) A k tomu jak se poslední dobou pohybuje cena elektřiny....a bude hůř, tak těm, co nemají na střeše fotovoltaické panely bude muset stačit pár adidasek.... :-!
Avatar - Emel
17. 10. 2021 15:02
Re: Prodejně se vklínit
Je to stejná platforma a stejná motorizace. Jasně, Avalon a ES jsou větší...
Audi a VW - jak kde. Pokud se bavíme o střední třídě, tak je Audi MLB a Passat MQB, tam to stejná platforma zrovna není.