Jak snížit emise nového auta o čtvrtinu? Polestar to dokázal, jen nejde o výfuk
Produkce hliníku a oceli pro postavení auta stojí za téměř polovinou emisí z výroby vozu, takže když použijete recyklované suroviny, elektřinu z obnovitelných zdrojů a hliníkové slitiny s nízkým podílem uhlíku, výsledky se dostaví.
Emise skleníkových plynů jsou ostře sledovaným tématem u nových aut, a nejen u nich. Snížení emisí CO2 na ujetý kilometr o jednotky gramů je pro automobilky tak důležité, že kvůli němu neváhají utratit miliardy eur a omezit nabídku pro zákazníky. Švédskému Polestaru se podařilo snížit emise hned o čtvrtinu a neopomněl se tím pochlubit tiskovou zprávou.
Jen to má drobný háček – nejde o emise z výfuku, nýbrž při výrobě a ve srovnání s rokem 2020. V roce 2021 si automobilka vytyčila vizi Polestar Zero – cíl vyrobit uhlíkově neutrální auto – a nyní se k němu posouvá, a to právě snížením uhlíkové stopy o 24,7 % na jedno prodané auto.
Co bylo klíčové? Využívání recyklované oceli a hliníku. Tyto dva kovy, nezbytné suroviny pro výrobu aut, totiž stojí za 45 % všech uhlíkatých emisí z výroby Polestaru 2. Kromě toho také automobilka používá hliníkové slitiny s malým podílem uhlíku, elektřinu z obnovitelných zdrojů ve svých výrobních závodech, zlepšila výrobu baterií, zefektivnila logistiku a využívá biopaliva i na námořních dopravních trasách.
„Řada lidí mluví o tom, jak je to technicky neproveditelné nebo finančně neefektivní, ale vidíme, že spousta změn je na dosah,“ komentovala pro web Autocar zlepšení Fredrika Klarénová, šéfka Polestaru pro udržitelnost. Nutno samozřejmě dodat, že ne všechny automobilky ročně vyrobí tak málo aut, jako Polestar, ale to nic nemění na tom, že zefektivnění výroby po stránce uhlíkové stopy je jistě možné.
Potenciál ke snížení je přitom ještě větší. „Když jsme začínali s projektem Polestar Zero, jako základ jsme si vzali Polestar 2. Měl uhlíkovou stopu 26,1 tuny, a pokud použijeme všechna řešení, snížili bychom to na 16 tun,“ tedy o 38,7 %, pokračuje Klarénová. „Elektromobil dnes není udržitelný, ale rozhodně má potenciál se udržitelným stát,“ dodává.
