Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba aut Volkswagen na Slovensku
Výroba aut Volkswagen na Slovensku
Výroba aut Volkswagen na Slovensku
Výroba aut Volkswagen na Slovensku
21 Fotogalerie

Jak ušetřit miliardy? Volkswagen hledá cestu, jak snížit stavy o čtvrtinu

Marek Bednář

Volkswagen vstupuje do nové éry postaru, tedy drastickými škrty. Plánuje ušetřit až 378 miliard korun. Škrty jsou hlubší, než se očekávalo.

Vedení koncernu Volkswagen AG po náročných a vleklých jednáních na sklonku loňského roku dosáhlo shody s německými odbory. Jedním z opatření, které automobilka ve snaze zachránit se před bankrotem učiní, bude snížení počtu pracovních míst. Bude zásadní – z celkového počtu cca 120 tisíc německých zaměstnanců jich odejde 35 tisíc, tedy víc než čtvrtina.

Toto číslo bylo známé už před Vánoci 2024, kdy byla dohoda finalizována. Pořád však není jasné, jak konkrétně Volkswagen své stavy sníží. Na papíře je jen, že to bude postupně do roku 2030, nikoliv najednou, a že to má být podle agentury Reuters, která zprávy přináší, „sociálně odpovědným způsobem“.

V letošním roce má skončit produkce aut v Prosklené továrně (Gläserne Manufaktur) v Drážďanech, kde kdysi vznikal Volkswagen Phaeton a dnes se tam vyrábí elektrický hatchback ID.3. Dnes zaměstnává 300 lidí. V roce 2027 zase skončí výroba aut ve fabrice v Osnabrücku, kde za účasti 2.300 zaměstnanců vzniká Volkswagen T-Roc Cabriolet a Porsche Boxster a Cayman.

Zda ovšem těchto 2.600 lidí bude muset koncern opustit jako část oněch 35 tisíc, není jisté. Automobilka nechce fabriky uzavřít – ostatně, v dohodě s odbory se zavázala k tomu, že žádné továrny nezavře – a hledá pro ně náhradní využití. To může zahrnovat nějakou třetí stranu, tedy prodej či pronájem továrny, anebo „jen“ cizí investici. Investice zvenčí však jsou podle Arna Antlitze, finančního ředitele koncernu, podmíněny plněním cílů na snižování nákladů.

Hlavním způsobem, jak snížit stav zaměstnanců, bude podle odborového mluvčího nenahrazování těch zaměstnanců, kteří odejdou do důchodu, a nabídka zvýhodněných předčasných nebo částečných penzí. Všechny odchody budou muset být dobrovolné, Volkswagen v rámci jednání s odbory pracovní místa do roku 2030 zaručil.

Video placeholder
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion • auto.cz

Každá továrna také dostala vlastní cíle, jak snížit náklady a zvýšit efektivitu výroby. Jsou odstupňované po letech a dodržování těchto cílů se bude sledovat. Jednou z metrik bude i to, kolik aut dokáže vyrobit v přepočtu na počet zaměstnanců.

Celkové snížení výrobních kapacit v Německu bude o 734 tisíc aut ročně, což je zhruba čtvrtina. Součástí bude i snížení počtu výrobních linek ve Wolfsburgu ze čtyř na dvě, což bude znamenat, že modely Golf a Golf Variant se od roku 2027 budou vyrábět v továrně v mexické Pueble. Management koncernu již dříve varoval, že čelí propadu poptávky o zhruba půl milionu aut ročně.

Dohoda podle Moritze Kronenbergera, portfolio manažera firmy Union Investment, která je akcionářem koncernu VW AG, jde hlouběji, leckdo čekal. Odbory a zástupci místních samospráv totiž mají v dozorčí radě Volkswagenu právo veta. Generální ředitel koncernu Oliver Blume podle Kronenbergera „učinil velké sliby a rozpoutal bouři“.

„Blume zůstává tím správným šéfem a přijímá správná opatření. Ale nákladová struktura firmy musí vypadat za dva roky zásadně jinak. Volkswagen musí ukázat, že je vyzbrojen na budoucnost a že dokáže udělat atraktivní produkty,“ cituje Kronenbergera Reuters.

Někteří investoři přesto nemají jistotu, že budou opatření dostatečná, protože model změn je stejný jako dosud – spolupráce a kompromis. Nejde o žádnou revoluci. Podle Patricka Hummela, analytika pro oblast automobilového světa u společnosti UBS, někteří investoři „nemají trpělivost investovat do akcií automobilek, které se obchodují na vyhlídce zisků v příštím roce, s nadějí, že se firma během tří, pěti let vrátí k ziskovosti“.