Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vznikají dopravní zácpy? Slovenská policie má vysvětlení a odstrašující příklad

Tomáš Dusil
Diskuze (102)
V situaci, kdy se sjíždějí dva jízdní pruhy v jeden, platí při jízdě vozidel takzvané pravidlo zipu. Řada řidičů tohle zná, ale ne každý se tím řídí. Co vzniká, pokud řidiči zip nedodržují? A čím se provinil řidiči na přiloženém videu slovenské policie?

Video se připravuje ...

Zdánlivě nekonečné jsou kolony aut, ale proč vlastně vznikají? Příčin je samozřejmě hodně. Od nehody, přes uzavírku části komunikaci až po fakt, že je prostě aut na silnici v určitý okamžik příliš mnoho a silnice je nestačí spolehlivě pojmout. V tomto případě se jedná o příčiny, které řidiči mohou jen stěží ovlivnit.

Něco jiného je, pokud kolony vytvářejí sami řidiči. Když opomeneme třeba mnohdy zbytečné brzdění či zdlouhavý rozjezd, pak příčinou vzniku kolon může být chování v situaci, kdy se dva jízdní pruhy sjíždějí do jednoho. V tomto případě platí pravidlo zipu, které říká, že auta by v obou pruzích měla dojet až k překážce a teprve bezprostředně před ní by měla přejíždět do průběžného pruhu takzvaně na střídačku.

Problém nastává v okamžiku, kdy se řidiči rozhodnou přejet z pruhu s omezením do průběžného pruhu dříve, a tedy nedojedou až k překážce. V tomto případě se totiž nevyužije pruh s překážkou po celé své délce, čímž vznikají kolony. Nejhorší to je, pokud je poblíž křižovatka, z níž auta na komunikaci s omezením odbočují.

Jenže jedna věc je takové chování neudělat úmyslně a druhá věc je pokud to řidiči dělá vědomě. A právě to se s největší pravděpodobností stalo v přiloženém videu slovenské policie. Řidič bílé Octavie Scout totiž evidentně zcela úmyslně blokoval jízdní pruh, na jehož konci byla překážka. Co mu hrozí a čeho se dále dopustil, je jasné z komentáře přiloženého videa.

Tomáš Dusil
Diskuze (102)
24. 5. 2019 18:11
30. 9. 2017 09:32
Re: zase se tu z toho sypou piliny
Však říkal, že se to takhle nemá dělat a i proč se to nemá dělat. Ale pokutovat to nemůžou (to by museli vzít bránění plynulosti sakra zeširoka), můžou se akorát snažit o osvětu. Zato toho experta můžou.

Být na skútru, tak bych to také projel. Od toho se skútry kupují. Je to více než vykoupeno dýcháním relativně vysokých koncentrací spalin. Horší by to bylo dole, kde jsi nasendvičován mezi dva proudy aut.
29. 9. 2017 23:57
Re: zase se tu z toho sypou piliny
... tim spis mel "odsoudit" chovani vsech zucastnenych, ne jen toho blokovace - vzdyt toho nevyuziti tech ploch se dopousteli v podstate vsichni...

hele, je to jedno, ale jde mi o tu cernobilost toho celeho (s tim bombasticky dem€ntnim nadpisem) - ten nafilmovany svet se nedelil na ty dobre a toho jednoho smejda. ta situace jako obvykle byla pestrobarevna a zcela spravne se v ni nechoval zrejme nikdo. mne osobne tam nejvic stval motorkar, ktery tradicne s€re uplne na vsechno. pritom tu akorat pitvame borce, ktery nervove nevydrzel, ze ho vlevo nekdo predjede ;-)
29. 9. 2017 23:27
Re: Chyba v clanku
Když nejde o souběžnou jízdu, tak by ani zip neměl být třeba. Buď jedete v pravém, nebo akorát předjíždíte. Prostoru by tedy mělo být dost.

Jak jsem psal jinde, připojovacích pruhů by se zipování vůbec nemělo týkat. Zákon hovoří o pruhu, který přestal být průběžným (zákony se pochopitelně mohou lišit, mluvím o českých). Což připojovací podle mne prostě není. Nejprve se musí stát průběžným, aby pak na jeho konci platil zip (a takové případy jsou; hodí se to tam, kde najíždí opravdu hodně aut).
Avatar - O5kar
29. 9. 2017 22:52
Re: Vždyť je to celé nesmysl. Tupost na tupost.
To je prostě standardní situace. Řidič Octavie se sice chová nestandardně, to se nedá popřít, ale že by on způsoboval tu zácpu, když se před ním téměř nic nehne, nebo se ta kolona vždy posune o kus hlemýždím tempem, protože tam vepředu prostě ti řidiči nemohou jet? Je nesmyslem. A jestli jsou auta nacpaná v jednom pruhu a nejedou, popřípadě budou nacpána ve dvou pruzích, tak nepojedou stejně, protože prostě vpředu to nejde.