Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak zlepšit české autoškoly? Změnit se musí učitelé i žáci

David Bureš David Bureš 27. 12. 2019 • 00:59
34
14
Zobrazit náhledy (34)
Návrat do autoškoly: Skutečně dnes může za volant každý? Návrat do autoškoly: Skutečně dnes může za volant každý? Návrat do autoškoly: Skutečně dnes může za volant každý? Návrat do autoškoly: Skutečně dnes může za volant každý? Návrat do autoškoly: Skutečně dnes může za volant každý? Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Instruktor Peter Smirz vysvětluje, jak na polygonu správně jezdit slalom Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Největší nároky na řidiče kladlo v Pachfurthu manévrování v zatáčce na kluzkém povrchu před náhlou překážkou z vodní stěny Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Na polygonu jsme vyzkoušeli řadu různých manévrů, nejdříve s instruktorem, potom i sami Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku Jak se dělá autoškola v Rakousku

Úroveň tuzemské výuky řidičů není zrovna valná. Chyby se ale najdou na obou stranách, jak v kvalitě autoškol, tak v přístupu žáků.

Počet dopravních nehod způsobených mladými řidiči sice v posledních dvou letech klesal, přesto řidiči do 24 let zůstávají nejrizikovější skupinou na silnicích. Začínající řidiči s praxí do pěti lety totiž zaviní skoro čtvrtinu smrtelných nehod. Důvodem jsou i zastaralá pravidla o autoškolách, která dávno nereagují na nejnovější trendy v průmyslu. Příklad ze sousedního Rakouska, kde po zavedení dvoufázového systému získávání řidičského průkazu klesla nehodovost mladých řidičů do 25 let o 30 % přitom dokazuje, že na výuce šoférů je co zlepšovat. Přitom právě řidičská zkouška je právě ta klíčová zkouška z dospělosti, při níž na rozdíl od maturity může být jedna jediná chyba fatální.

Krácená výuka

Velkým nešvarem českých autoškol je především krácení výuky. Konkrétně u řidičské skupiny B základní kurz ze zákona čítá 36 hodin výuky teorie a 28 lekcí praktických jízd (po 45 minutách), v praxi ale tato pravidla některé autoškoly obcházejí a výuku zkracují.

To je přitom výhodné pro obě strany. Autoškola touto formou snižuje náklady, čímž klesne i cena za absolvování výuky. A právě na to slyší i mnozí žáci. „Většina žáků se nejvíce ptá na to, zda u nás autoškolu udělají rychle a levně. Takoví studenti spíše ocení nekvalitní autoškolu, kde nedodržují normy a klidně zkrátí výuku teorie i jízdy, než aby pečlivě vybrali kvalitní autoškolu, kde vše probíhá tak, jak má,“ říká instruktorka autoškoly Nicole Baumruková s tím, že by studenti měli brát autoškolu jako službu a hledat kvalitu, nikoliv hledat cestu, jak výukou co nejsnadněji projít.

Baumruková si přitom všímá, že ani těch 28 lekcí praktických jízd v mnoha případech nestačí. „Podle mé zkušenosti 80 % dětí není po 28 hodinách jízd připraveno jezdit v provozu,“ tvrdí Baumruková s tím, že pokud má dítě ještě v polovině výuky problém s rozjížděním, nemůže se do konce kurzu naučit zvládat pokročilé jízdní situace.

U některých autoškol přitom nemusí absolvovat ani tolik hodin jízd, když daný subjekt svévolně zkrátí výuku. Přitom takový žák ve většině případů po kurzu míří ke zkoušce, aniž by si zaplatil další jízdy. Autoškoly navíc nemají žádný tlak na žáka, aby to udělal. Zkouškou může nějakým štěstím projít a beztrestně vyrazit do silničního provozu, přestože učitel pozná, že na to ještě nemá. I proto Baumruková navrhuje, že by praktických jízd mělo být více.

S tím souhlasí i dopravní expert Roman Budský, který v minulosti pro ministerstvo zpracovával obecný záměr o změně výuky v autoškolách. Ten se však nikdy nedostal do praxe. Budský zároveň navrhuje i změnu závěrečné jízdní zkoušky.

Třikrát a dost

„Podle mého návrhu by jízdní zkouškou mohl žák projít maximálně třikrát. Pokud by ani po třech termínech neprošel, vyšetřovalo by se proč se tak stalo – zda neumí teorii, zda neumí jezdit, nebo zda je zkrátka nezodpovědný,“ říká Budský s tím, že by tento případný přezkum, který by oddálil danému žákovi možnost řízení, byl motivátorem pro nastávající řidiče, aby se na závěrečnou zkoušku opravdu pečlivě připravili a nezkoušeli jen své štěstí. Nehrozilo by tak, že dnes někdo udělá autoškolu až na sedmý pokus a nikdo neřeší proč.

K pečlivé přípravě přitom dnes dochází jen málokdy. „Děti ví, že musejí splnit určitý počet bodů v teoretickém testu. Proto se učí jen konkrétní testové otázky a neřeší teorii okolo,“ říká Baumruková a doplňuje, že zhruba těch 860 testových otázek se umí díky online testům naučit nazpaměť vlastně každý. „Zvlášť když ve většině případů vyhrává ta nejdelší odpověď,“ podotýká instruktorka.

Využití moderních technik

Roman Budský z Vize 0, zaměřené na největší nešvary v dopravě, proto navrhuje i změnu teoretické zkoušky. „Součástí závěrečné zkoušky by měl být i test vnímání rizik. Žákům by se promítala videa, při nichž by se ukázalo, zda si žák všimne rizika, jestli na něj zareaguje včas a zda situaci vyřeší správně,“ říká Budský. Díky tomu by mohli žáci lépe vyhodnocovat své chyby, navíc by byli více vedení k defenzivní jízdě.

Právě moderní technika je něco, co se v českém autoškolství zatím vůbec nevyužívá. Praktickým pomocníkem by mohly být i navigace, které už dnes mohou být součástí každého chytrého telefonu. „Nemuselo by se už říkat, kam jet. Žák by si sám nastavil navigaci a sám se věnoval tomu, kudy dojet do cíle. Komisař by tak při zkoušce už nemusel řešil místopis, jen by sledoval, jak řidič reaguje,“ vysvětluje nápad Budský.

V systému výuky by se toho ale mělo změnit vícero, moderní systémy nejsou to nejdůležitější. Třeba by stačilo jen to, aby si žák v autoškole skutečně vyzkoušel všechny jízdní situace. „Běžně se stává, že žáci z vesnických autoškol jsou ve městě ztracení, protože na tak hustý provoz nebo na semafory nejsou zvyklí. Naopak žáci třeba z Prahy pak neumí jezdit na dálnici, protože nejsou zase navyklí na tak vysokou rychlost jízdy,“ říká Budský s tím. Řešením by tak bylo, aby závěrečné zkoušky probíhaly třeba jen v krajských městech.

Leccos lze ale zlepšovat i na straně autoškol. O zkracování výuky už řeč byla, problémem bývají i samotní vyučující. „Profesní učitelské průkazy dříve instruktoři dostávali na pět let, teď je to na doživotí,“ upozorňuje Budský. Instruktory tak bývají i ti, kteří nesledují moderní trendy a žákům neumí poradit s nejnovějšími bezpečnostními asistenty. Neumí ani vysvětlit funkci adaptivního tempomatu nebo po letech nezvládají správně vyložit pravidla silničního provozu. Bohužel při opětovném zavedení časového omezení učitelského průkazu by mohl hrozit nedostatek způsobilých instruktorů, a tak na něj nikdo netlačí.

Psychologické testy

Ideální by bylo též zavedení psychologických pohovorů pro studenty, což funguje třeba v sousedním Rakousku. „Už dnes vidím na některých žácích, že by za volant neměli sedat. Jsou příliš nervózní a promítá se do jejich řízení. Na začátečnících je vidět třeba i to, že se špatně vyspali,“ říká Baumruková. „Psychika se skvěle promítá do stylu řízení,“ přitakává Budský.

U nás je přitom dnes potřeba jen lékařské potvrzení, že je daný žák zdravotně způsobilý řídit. Jenže bohužel i to se zpravidla obchází a nevyužívá se možností, jak danému žákovi vymezit možnosti řízení. Přitom lze třeba omezit řízení vozidla jen na okolí místa bydliště nebo na určitou rychlost, což je na řidičském průkazu vyznačeno pomocí tzv. harmonizačních kódů.

Do určité míry ale za nekvalitou autoškol mohou i samotní žáci a jejich rodiče. Systém je totiž nastavený tak, že nikdo netlačí na autoškoly, aby byly kvalitnější. Většinou se řeší spíše jen cena za kurz. Přitom autoškola je zákaznická služba, a tak by žáci měli vyžadovat, aby je na závěrečnou zkoušku pečlivě připravila. Ideální by byl třeba i nějaký veřejný žebříček hodnocení autoškol, aby žák lépe poznal, která z nich je opravdu kvalitní.

„V poslední době jsem měla několik rodičů, kteří dětem klidně zaplatili další jízdy, když viděli, že jim to moc nejde. Raději si připlatili, jen aby se jim dítě někde nerozvěsilo v zatáčce. Takových případů je ale málo,“ podotýká Baumruková.

Řidičák na zkoušku

V této souvislosti by mohl řidičský průkaz na zkoušku, který by byl pozitivní v mnoha ohledech. Učil by děti zodpovědnosti, když by vedle sebe vozili někoho známého. Zažili by v praxi jízdní situace, o kterých se učili jen teoreticky. Vyzkoušeli by si díky tomu i jízdu v cizím prostředí, během roku by patrně nejezdili jen někde komína, ale i do neznámých míst. Navíc by zažili různé jízdní podmínky, od deště, po zimu. „Dnes v zimě pravidelně klesá zájem o řidičské kurzy. Žáci se bojí, že na sněhu a ledu zkoušku nedají,“ tvrdí Baumruková s tím, že spoustu žáků autoškoly během výuky zdůrazňuje, že nechtějí jezdit za tmy, za deště nebo na sněhu. Přitom v praxi musejí zvládnout i takovou jízdní situaci.

„Jen by se muselo správně nastavit, kdo vedle nového řidiče může sedět. Určitě by musel mít čisté bodové hodnocení,“ dodává dopravní expert Budský. Baumruková přitakává s tím, že případný pozitivní vliv řidičáku na zkoušku už je patrný při dnešní zkušenosti, když si osmnáctiletý s řidičákem na malou motorku dělá oprávnění na další zkoušku. „Takoví jsou mnohem lépe připraveni na praktické jízdy. Na silnicích už se takový člověk pohybuje, a tak už ví, co očekávat a na co si dávat pozor,“ říká instruktorka. Problém jsou naopak tací, kteří se už učí dopředu natajno, čímž mohou získat některé zlozvyky.

Jak se tak ukazuje, výuka v tuzemských autoškolách je komplexní problém, k jehož vyřešení bohužel chybí jedna zásadní věc, politická vůle. Řešení je hned několik, bohužel je však nikdo neprosazuje politicky. Není to škoda?

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
29. 12. 2019 23:36
Obecně
Myslíte si že je problém v autoškole či cenně??
Je mi 20 řidičák mám okolo 1 roku nikdo se se mnou celý život nemazal podle mě je to dnešní dobou myslíte si že když někdo má bohateho tatínka nebo rodiče že je tyhle věci zajímají ??
Vidím to dnes a denně pohybuju se mezi mladými sice sem kapku jiný ale to je už jina věc dnešní mladí valná většina neříkám všichni chlastaj a užívají drogy co myslíte že udělá když celý víkend chlastat vyspal se aby z něj vyprchal chlast a má auto plný holek ukáže jim jak mu ta jeho Kara letí problém je v dnešní době a bude hůř
S tou cenou kdyby stát něco přispěl a dál všem autoskolam pevnou cenu 4000kc + jízdy ( taky danou pevnou částku ) myslím si že když by všude byla stejná cena lidí by si už začali vybrat jinak a nekoukali by jen na prachy
Každopádně neříkám tak sem musel dostat rozum a neříkám že sem se ve svém autě pořádně neprojel ale mám hranice a snažím se vždy přemýšlet dopředu a nikdy sem nikomu neublížil
Za to co se děje si můžeme sami už jej tím jak si mladý neváží toho co dostanou a co vůbec mají a kolik to stojí úsilí neříkám že všichni nejde vse házet do 1 pytle potom je to ale nejhorší pro ti poctive drahé pojistky pro mlade a nikdo neřeší jestli je dobrý řidič v spoustu ohledech mi to přijde jako diskriminace a problém bych hledal opravdu někde jinde
Avatar - Otrava
27. 12. 2019 18:52
Re: švejkové psychopati v kocourkově
Sice moc často přes větší města motorkou nejezdím, ale párkrát jsem si střihl Prahu v ranní špičce a mám veskrze dobré zkušenosti. Jasně, pár lidí se zapomene, ale žádné zákeřnosti jsem neviděl.
Každopádně, jak tu bylo zmíněno - tohle projíždění mezi pruhy nemá oporu v zákoně, jen se to skrytě toleruje (ale v případě nehody už klidně může padnout pokuta). Ovšem to nemění nic na tom, že je smutné, když řidiči nedokáží dopředu vytvořit uličku pro záchranáře.
A také mi dost vadí chování některých motorkářů (včetně skútrů) v kolonách. Často se ženou dost rychle, nebojí se házet myšky a spoléhají na to, že ostatní účastníci provozu neudělají nic neočekávaného. Ti naopak často nemají dost času na reakci a leckdy ani z logiky věci motorkáře uprostřed nečekají (například když kolona jede rychlostí 50+km/h). U pomalu se plazící kolony nemám problém narazit na experty, kteří se ženou přes 40km/h. Se slušnou reakční dobou (a předpokládejme, že dotyčný umí brzdit, což zdaleka není samozřejmostí) to dělá tak 20m...tedy cca 3 auta v koloně.

Myslet dopředu je vůbec celková bolest všech řidičů. Včera jsem jel na ledovce (i po zastavení auto klouzalo lehce do strany) a řidiči (rychlost 30-50km/h) si nechávali rozestupy do 10m, spoléhajíc zřejmě na to, že se nikdo nepokusí brzdit... (alespoň měli rozum a nepokoušeli se předjíždět a vecpat do mezery předemnou)
No chance
Jsem přesvědčený, že dokud budou lidé vnímat cenu kurzu, jako cenu řidičského oprávnění, čili řidičské oprávnění získá každý, kdo má na zaplacení kurzu, tak se nic nezmění. Za další jsem přesvědčen, že kvalifikovanost absoloventů by měl garantovat stát, když už pak stát nad dopravou prostřednictvím policie vykonává "dozor".
Avatar - lordlord
27. 12. 2019 17:11
cbv
v roce 2003 jsem měl pár hodin za městem, zbytek v přecpaném městě, předjel jsem traktor...
27. 12. 2019 16:11
v kolone
Nevim jak ty motorkari ale ja na jizni spojce tezko “přiberu” (at uz to znamena cokoli) chodce, policajta nebo cokoli. Kdyz je 3km kolona a kreteni nejsou schopny vytvorit ulicku pro izs a pak se tam kvrdlaj z leva doprava tak at jdou do řiti. Ja muzu mezi nima projet 10km/h protoze ve 30 stupnich kdy na dalnici je pro me pocitove 40-50 celsia od rozpalenyho asfaltu a natocenejch motoru, tezko muzu bejt fit v motorkarskejch hadrech, kdy se koupu ve vlastni stave. Ale jo, stuj si v řadě. Ja podekuju kazdymu kdo me pusti a oba budem radi, ja že zmizim dopryč a autař, že se mu tam nemotá mašina.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku