Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaké jsou nejoblíbenější barvy na Škodovkách? Výběr zákazníků vás (možná) překvapí

David Bureš
Diskuze (29)
Na českém trhu jsou dnes nejžádanější auta s bílou karoserií. U Škodovek je ale tento odstín až třetí nejžádanější.

Barva aut je nedílnou součástí automobilů. Jejich móda se v průběhu let mění, a tak v sedmdesátých letech byly oblíbené třeba hnědé vozy, v devadesátých letech nastala u nás éra tmavě zelených Octavií a dnes je nejpopulárnější bílá. V případě vozů Škoda to je ale trochu jinak, za loňský rok a první polovinu letošního roku v jejich případě byl nejžádanější odstín černá Magic s perleťovým efektem.

Bílá (odstín Candy) je až třetím neoblíbenějším lakem zákazníků mladoboleslavské značky, druhou příčku obsadila šedá metalíza Quartz. Do top 5 se pak dostala ještě jedna bílá, celkově pátá bílá metalíza Moon, čtvrtou příčku obsadila stříbrná metalíza Brilliant.

Zákazníci značky jsou tak hodně konzervativní, vždyť první „barva“ je až na šestém místě, modrá metalíza Race. V desítce nejžádanějších odstínů je pak ještě devátá červená Corrida a desátá modrá Ocean.

Když se však podíváme na podíl nejžádanějších barev u jednotlivých modelů, zjistíme, že černá Magic vede hlavně díky Octavii a Superbu. V prvním případě tvoří tento odstín 19 % vyrobených aut, v případě druhého dokonce 24 %. To u Fabie je 19 % kusů v bílé barvě Candy, u Rapidu 20 % a u Citigo dokonce 32 %! V případě Karoqu je 14 % exemplářů v šedé metalíze Quartz, zatímco u Kodiau vládne stříbrná Brilliant (18 % exemplářů).

Přitom se automobilka chlubí tím, že patří mezi výrobce s širokou nabídkou barevných odstínů. Když se sečtou všechny laky na přání pro jednotlivé modely, dojdeme k číslu 67.

Netradiční laky jsou hlavně pro majitele, kteří se chtějí odlišit. A v případě vhodného výběru se to opravdu může povést. Vždyť loni se vyrobil jeden automobil Škoda v barvě fialová Lilac nebo v zelených tónech Mint a Malachite. Dva vozy pak vznikly v růžové Pink, v obou případech mimochodem šlo o model Octavia.

Co se týče samotné výroby, tak mezi nabízenými barvami není v případě Škodovky velký rozdíl. „První vrstva, která se aplikuje v lakovně, je fosfát, ten slouží k umytí karoserie,“ říká Pavel Mizera, vedoucí lakovny v závodě Škody Auto v Mladé Boleslavi. „Pak se karoserie ponoří do protikorozní lázně, další proces zahrnuje utěsnění pomocí plastů. Následuje plnič, základní barva neboli base coat a po něm čirý krycí lak, tedy clear coat. Celý proces se uzavírá konzervací dutin voskem,“ dodává.

Mladoboleslavská automobilka odebírá nátěry od různých dodavatelů, vozí se v tunových nerezových kontejnerech. Specialisté ověřují nejen celou šarži, ale každý kontejner zvlášť, aby byla zajištěna co nejvyšší kvalita.

Specialitou je pak v Kvasinách letos nově spuštěná technologie lakování. Místo stlačeného vzduchu se barva aplikuje elektrostaticky, to znamená, že se v hlavě robota elektricky nabíjí, aby barva lépe ulpěla na karoserii. Výsledkem je lepší přilnavost a nedochází k tzv. oversprayi, kdy se určité množství materiálu dostane mimo karoserii. „Díky tomu můžeme zajistit vysokou kvalitu a ušetřit až jeden kilogram barvy,“

popisuje výhody vedoucí škodovácké lakovny. Konkrétně u Octavie se aplikuje přes 14 kilogramů nátěrového materiálu, z čehož samotná barva tvoří zhruba tři kila. Úspora díky nové technologii je tak už výrazná.

Lak každého vyrobeného auta kontroluje tým speciálně proškolených odborníků, v Boleslavi se navíc zkouší skener složený z 36 kamer, monitorujících povrch karoserie pomocí světelného paprsku.

David Bureš
Diskuze (29)
27. 11. 2018 17:13
Re: Tmavě zelené Octavie v 90.letech
Jejda,co je tohle zase za blbý PR..
27. 11. 2018 17:11
Re: Tmavě zelené Octavie v 90.letech
Nejstrašidelnější mi ze škodováckých barev vždy připadala ta nemetalická jedovatě modrá. Jelikož ale byla jako snad jediná bez jakéhokoliv příplatku, bohužel je často vidět na důchodcovských a vesnických Fabiích I. generace i na holobytových Octaviích I. generace... :-O
27. 11. 2018 16:59
Re: Štatistika mimo misu!
A čo "obľúbené" fleetove farby bez príplatku?
27. 11. 2018 13:25
Re: Štatistika mimo misu!
Dalsia velka odchylka moze byt medzi skladovymi autami a autami na objednavku.
Ked sa kupuje skladovka, tak na farbe nezalezi, auto sa berie preto, lebo je okamzite k dispozcii.
Ale ked niekto auto objednava a je ochotny cakat niekolko mesiacov, tak tam je velka pravdepodobnost, ze bola zvolena oblubena farba.
Avatar - Emel
27. 11. 2018 13:22
Re: Štatistika mimo misu!
Hlavně měli dát konkrétní čísla, ty tady nikde nevidím.

Dělení na soukromé a firemní dle provozovatele mi přijde umělé a zbytečné... ale pokud má jít o vyloučení aut v povinné corporate barvě... tak budiž.