Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Japonská automobilová síň slávy oznámila nové členy za rok 2022

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Členství mezi nezapomenutelnými rozšířily ikony spjaté s japonským automobilovým průmyslem. Do slavné společnosti byly přivítány osobnosti i dvoustopé či jednostopé stroje.

Japonská automobilová síň slávy oznámila kandidáty na uvedení do vytříbené společnosti v tomto roce. Porota každých 12 měsíců nominuje tři vozidla představující milníky v automobilovém průmyslu ostrovní země. Letos do spolku výjimečných patří první japonský vůz s pohonem předních kol, klasika sportovního segmentu a technologický zlom.

Tsukuba z roku 1934 patří mezi průkopníky pohonu přední nápravy. O návrh se postaral inženýr Kazuo Kawasanada coby zakladatel Tokyo Automobile Manufacturing. Jméno vozu kopíruje název hory Mount Tsukuba tyčící se nad prefekturou Ibaraki ostrova Honšú. Během tříleté produkce vzniklo 130 aut, dokud neúřadovaly následky vypuknutí II. světové války. Předválečná montážní linka byla přizpůsobena konstrukci karosářských verzí sedan i phaeton. Jeden z hrstky dochovaných exemplářů vystavuje Toyota Automobile Museum.

Druhým přírůstkem slavných je sportovní klasika neboli Nissan Fairlady Z vyráběný od roku 1969. Dravý model Nissanu a jeho dvojče Datsun 240Z byly vybrány zásluhou ikonického statusu sportovního náčiní schopného obstát v mezinárodním motoristickém sportu. Japonská asociace automobilové síně slávy kupé uznává jedním z nejprodávanějších sportovních vozů všech dob, proto překvapilo relativně pozdější zařazení mezi oficiální symboly východoasijského automobilismu.

Do slavné společnosti zaslouženě přibyla i Toyota Prius, která byla představena v roce 1997 pod heslem „právě včas pro 21. století“. První sériový benzinově-elektrický hybrid na světě zavelel k ekologickému cestování. Symbol šetrného světonázoru šíří hybridní povědomí už čtvrt století, vzhledem k rozšíření zájmu o alternativní pohony se existence Priusu může jevit úspěšná a vhodná k ocenění.

Mimo dvoustopé kandidáty patří letošní pocta i motocyklům, konkrétně jsou velebeny verze Suzuki GSX1100S Katana z roku 1981 a o rok mladší GSX750S. Katana zvaná po legendární zbrani samurajů umístila Suzuki na mapu výrobců superbiků. Elegantní design prošel testováním v aerodynamickém tunelu, odkud vyjel prakticky nejrychlejší sériově vyráběný motocykl na Zemi (maximálka přes 240 km/h). Novější GSX750S mělo menší zdvihový objem schůdný pro japonské předpisy.

Síň slávy v Japonsku eviduje také vlivné osobnosti automobilového průmyslu. Tento rok byl navždy zapsán Torao Yamaba – vynálezce parního autobusu z roku 1904. Archivní prostředek hromadné přepravy disponoval výkonem okolo 25 koní (18 kW) a uvezl najednou až 10 osob. Yamabu doplnil pilot Kenjiro Shinozuka za přínos motoristickému sportu. Závodní jezdec rallyeového týmu Mitsubishi jako první Japonec ovládl dakarskou rallye, legendární umístění dopadlo v roce 1997 za volantem upraveného Pajera. Shinozuka obsadil stupně vítězů také několika dalších afrických podniků, proti ostatním šampionům vynikal mimo jiné charitativním účinkováním na africkém kontinentu.

Mirek Mazal
Diskuze (0)