Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

JD Power VDS 2010: Statistika spolehlivosti aut podle Američanů

David Bureš
Diskuze (23)
V USA přišli na to, co Češi už dávno vědí: Co v autě není, nemůže se pokazit. Nejvíce problémů měly loni vozy značky Mini.

Americká společnost JD Power zveřejnila výsledky studie Vehicle Dependability Study (VDS) 2010, která zkoumala spolehlivost automobilů pohledem jejich majitelů v USA.

Šetření každoročně zaznamenává reakce respondentů z řad amerických majitelů tři roky starých automobilů. Aktuální výsledky shrnují data od 43.700 respondentů, týkající se aut vyrobených v roce 2008.

Přestože statistika pracuje se subjektivním hodnocením majitelů aut, pro samotné výrobce jde o důležitý parametr úspěšnosti. Význam výzkumu JD Power roste i díky více než dvacetileté řadě výstupů, které lze dobře orovnávat v čase.

Nespolehlivější značkou se podle tohoto klíče poprvé v historii studie stal Lincoln, nejspolehlivějším autem vůbec bylo Porsche 911 s průměrem 68 závad na 100 vozů.

Ve studii, která pomocí dotazníků zkoumá počet závad v posledním roce u tříletého auta, bylo definováno202 různých technických problémů, z nichž respondenti vybírali. V loňské anketě, hodnotící vozy vyrobené v roce 2007, bylo různých závad 198. Samotná spolehlivost je následně vyjádřena průměrným počtem různých závad na 100 automobilů. Nižší číslo tedy znamená lepší výsledek.

JD Power k výsledkům podotýká, že díky zavádění nových technických inovací zároveň roste počet možných závad. Tím se také zpomaluje zlepšování kvality aut. Zatímco v minulém desetiletí byly výsledky každý rok asi o 8 % lepší, mezi lety 2009 a 2001 se počet identifikovaných problémů snížil jen o 6 %.

Firma dodává, že automobilky sice zvyšují kvalitu tradičních součástí aut, jako jsou motory, převodovky a brzdy, zároveň ale díky zavádění nové výbavy k uspokojení poptávky a splnění legislativních norem vznikají nová a nová problematická místa. Spolehlivost těchto součástí aut se zvyšuje až po jejich rozšíření.

JD Power Vehicle Dependability Study 2010

Celkovým průměrem všech značek bylo loni 151 závad na 100 aut, zatímco v minulé anketě to bylo 155 závad na 100 aut.

Nejlepší Lincoln měl poměr 101/100, zatímco v loňské anketě bylo nejlepší Porsche se 110 závadami na 100 aut.

V první pětici se dále objevily značky Lexus, Jaguar, Porsche a Toyota. V loňské anketě následovaly po vozech Porsche, automobily Lincoln, Buick, Lexus a dnes již zaniklé Mercury.

Na opačném konci spektra skončilo Mini (221 závad na 100 aut), následované vozy Jeep, Land Rover, Dodge a Chrysler. Loni byly nejhorší Land Rover (255 závad na 100 aut), Suzuki, Volkswagen, Jeep a Mini.

V sub-kompaktních autech vyhrála Honda Fit, následovaná Toyotou Yaris a Hyundaiem Accent. V kompaktních vozech byla první Toyota Prius, za ní skončily Hyundai Elantra Sedan a Toyota Matrix. Nejlepšími kompaktními sporťáky byla Mazda MX-5 a Scion tC.

Ford Mustang byl první ve středně velkých sporťácích, ve střední třídě nejlépe uspěly Ford Fusion, Buick LaCrosse a Mitsubishi Galant. Mezi velkými auty vyhrál Buick Lucerne, mezi kompaktními prémiovými sporťáky Mercedes-Benz CLK.

Pro Američany jsou důležité výsledky i kategorie SUV, přičemž JD Power je rozdělilo do několika podkategorií. Mezi kompaktními crossovery vyhrála Toyota CRV, mezi velkými SUV Chevrolet Tahoe. Nejlepším velkým pick-upem byla Toyota Tundra, nejlepším luxusním SUV byl Lincoln Navigator.

Přestože se Lincoln stal nejúspěšnější značkou, ostatní americké automobilky pokulhávají. Z výsledků totiž vyplývá, že vozy dovezené do USA (resp. vyráběné v USA zahraničními značkami) jsou celkově spolehlivější než auta domácích značek. Přesto se výsledky amerických automobilek oproti loňsku zlepšily. Největší rozdíl nadále zůstává mezi auty kategorie SUV.

Kalifornská společnost JD Power se věnuje celé řadě průzkumů, výzkumů a anket nejen z automobilového prostředí. První výsledky studie spolehlivosti aut VDS byly publikovány v roce 1990.

Obdobné testy spolehlivosti zveřejňuje i německý TÜV. Německá statistika však obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství objektivních technických kontrol u daného typu vozidla (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními. Zatímco TÜV zaznamená jen položky kontrolované při technické kontrole, co analýzy JD Power se dostanou i méně závažné závady omezující komfort uživatele automobilu.

Auto Bild TÜV Report 2011 hodnotilo automobily pěti věkových kategorií. Mezi automobily starými 2-3 roky – tedy mezi vozy stejně starými jako ve studii od JD Power – vyhrála Toyota Prius. Na druhém místě následovaly s totožným výsledkem Porsche 911, Toyota Auris a Mazda 2.

David Bureš
Diskuze (23)
Avatar - Barrichello
22. 3. 2011 09:06
Re: no teda
Kdyby tu byla kupní síla obyvatel jako v USA, tak ty tu možná Jag a Lexus druhý housle nehrály, Linec se dá dosvést přes neofiko dovozce, no problem.
Avatar - Barrichello
22. 3. 2011 09:06
Re: no teda
Jojo, pomalu ale jistě kupředu, to je správná strategie, za 20 let to vyjde, pokud je nepředstihnou čínani ovšem :o)))
Avatar - Hamunasakra
21. 3. 2011 23:54
Re: Kolik poruch by měl rendlík?
Na matiku sem nikdy nebyl a statistika věda je = tyhle počty sou na mě nějak moc ;-)
Avatar - Hamunasakra
21. 3. 2011 23:53
Re: Land Rover
A podle pohlaví řidiče bys tu poruchovost hodnotil jak? :-)
21. 3. 2011 23:45
Re: Land Rover
Mě zase zarazil výsledek Mercedesu oproti Audi a BMW. Opravdu by mě zajímalo, o jaké závady jde. 101 závad na 100 vozů mi zdaleka nepřijde jako nejlepší výsledek. Zajímavý by byl také průměrný nájezd. A možná by neškodilo oddělit muže a ženy.