Je Xiaomi opravdu tak špatné? Firma údajně odhalila očerňující online kampaň
Elektronický gigant Xiaomi se v automobilovém světě za rok existence dokázal zapsat docela silně. Neobešlo se to bez kontroverzí, které se pořádně rozhořely v posledních měsících. Podle Xiaomi je ale minimálně část kritiky způsobená očerňující kampaní na internetu.
Xiaomi se v posledních měsících muselo potýkat s několika problémy, které jsme už na tomto webu probírali. Jedním z nejzásadnějších je nekončící příval fotek a videí bouraček, do kterých se SU7 připletlo. Tady je však na vinně spíše nezkušenost řidičů, kterým se poprvé dostalo do rukou takto silné auto. Kritizována je však také špatná kvalita sedanu SU7, což dokazují jak videa od uživatelů, tak porovnání od novinářů. Na čínských webech je možné najít plno článků nebo videí ukazujících, jak Xiaomi na své prvotině šetřilo.
Kvůli kritice bylo odloženo uvedení druhého modelu YU7 a na nějakou dobu se do ústraní stáhnul i šéf Xiaomi Lei Jun. Automobilka ale mezitím přišla se zprávou, že odhalila rozsáhlou koordinovanou kampaň, která měla za úkol Xiaomi na internetu očernit. Několik pachatelů je už údajně vyšetřováno policií a další šíření se podařilo zastavit.

Kampaň údajně začala už v prosinci 2024, tedy před hlavní vlnou kontroverzí. Podle Xiaomi v jejím rámci pachatelé za pomocí umělé inteligence a téměř 10.000 účtů plnili čínský internet falešnými stížnostmi na vozy Xiaomi, zatímco vyzdvihovaly modely konkurence. Lei Jun k tomu sdílel na svých sociálních sítích prohlášení právního týmu: „Internet není bezprávní zóna. Xiaomi bude používat právní opatření k ochraně našich legitimních práv proti pomluvám a zlomyslným útokům.“
Kdo měl za kampaní stát, a jestli to byla konkurenční automobilka, však zatím zveřejněno nebylo. Není také jasné, jestli byla hlavním cílem jen automobilová divize Xiaomi, nebo také další produkty. Cílena byla na kritické období, kdy firma chystala uvedení druhého vozu a také prvního vlastního procesoru pro mobily, nazvaného Xring 01.
Součástí kampaně může být i nedávno probírané hodnocení na China Automobile Quality Network, což je státem provozovaná platforma zaměřená na stížnosti majitelů na jejich vozy. Každý zaregistrovaný příspěvek je převeden na body, čím jich je více, tím je kvalita vozu horší. A právě SU7 se za první kvartál roku 2025 stalo jasně nejhůře hodnoceným vozem.
Některé problémy s kvalitou jsou ale nezpochybnitelné a dobře zdokumentované. SU7 z dřívějších fází produkce například často trpí na kroucení předních nárazníků v horkém počasí, což se projevuje hlavně odstáváním v části mezi kapotou a předními světlomety. Špatná je také protikorozní ochrana a lak, který se již na některých kusech začal odlupovat. Kritizovány jsou také poddimenzované brzdy, které mají problém zastavit takto těžký vůz, a údajně také na některých kusech selhaly airbagy. Problémem je i chybějící mechanická záloha klik, auto spoléhá pouze na elektronické kliky, které ale nefungují při ztrátě napětí.
Xiaomi SU7 se do výroby dostalo v prosinci 2023 a od března loňského roku jsou vozy dodávány na čínském trhu. Za rok 2024 jich bylo prodáno 139.487 kusů, což SU7 zařadilo na 48. místo v celkových prodejích na čínském trhu. Letos je na tom ještě lépe a zařadilo se do první desítky nejprodávanějších modelů, například v dubnu bylo se 26.242 dodanými kusy pátým nejprodávanějším vozem Číny.
Zdroj: Carnewschina, Zdroj foto: Xiaomi, Zdroj videa: 吴烦恼说车