Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jede traktor a není to Zetor. Prodejům v Česku kraluje firma, která traktory vůbec nenabízí

Zetor Proxima
Zetor Proxima
Zetor Proxima
Zetor Proxima
40 Fotogalerie
Roman Šitner

Pozice Zetorů na českém trhu s traktory slábne. Firma je celkově až třináctá.  V roce 2017 přitom byla první. Brněnského výrobce navíc zužují finanční problémy, to dál snižuje zájem zákazníků.

Český trh s traktory se v posledních letech výrazně proměnil.  Legislativní změny vedly k tomu, že kraluje značka, která traktory vůbec nenabízí. Čínské CFMOTO nabízí čtyřkolky, které se oficiálně registrují jako traktory. Pozice Zetoru se ale výrazně zhoršuje i při odečtení této formální změny.

Český trh s traktory (leden až září 2024, po odečtení čtyřkolek ATV a UTV)
PořadíZnačkaT1 (větší traktory)T2 (menší traktory)Celkem
1.John Deere18788277
2.Solis12155167
3.Kubota46104150
4.Fendt12124145
5.New Holland1275132
6.Case1183121
7.Zetor543589
8.Massey Ferguson85388
9.Captain07373
10.Kioti234467
11.Claas57966
12.Deutz-Fahr60464
13.JCB45045
14.Valtra45045
15.Šálek04242
Zdroj: SDA, dopočty auto.cz

Ve velkých traktorech kategorie T1 je Zetor až desátý (po očištění o čtyřkolky osmý). Zde už roky kraluje John Deere, kterému s odstupem sekundují New Holland a Case. Všechny tři společnosti jsou původem z USA, New Holland a Case patří pod americko-italskou skupinu CNH. Letos ale došlo k drobné a nejspíše dočasné změně a před Case se vklínil bavorský Fendt. 

Překvapivě se i v kategorii T1 se objevují hlavně čínské čtyřkolky. Ty označované jako UTV se svými parametry právě do této kategorie vejdou. Jsou těžší než 600 kilogramů a mají širší rozchod kol než menší traktory kategorie T2.

V té je situace zcela jiná než v T1. V T2 kraluje indický Solis, následovaný japonskou Kubotou a třetí pozici drží taktéž indický Captain. Ještě v roce 2022 zde byl jedničkou s jasným náskokem Zetor. Tuto pozici ale zcela vyklidil. Letos jej dokonce překonal i prostějovský výrobce malotraktorů Šálek. 

Video placeholder
Závody traktorů Porsche během Rennsport Reunion • Zdroj: Porsche Motorsport

Zetor vznikl po druhé světové válce jako odnož brněnské zbrojovky. Firma se po listopadu 1989 potýkalo s vážnými problémy, protože rázem přišla o velkou část trhů. V roce 2002 Zetor získala slovenská skupina HTC Investments. Té se podařilo výrobu traktorů v Brně pozvednout, stále ale naráží na překážky. Velkou byla například hospodářská krize po roce 2008 ale i stále silnější konkurence, stejně rostoucí náklady na výrobu v Česku. 

Vývoj globálních prodejů Zetor
RokProdej (ks)
20144178
20153773
20163144
20172765
20182080
20192090
20201788
20211769
20221734
20231026

Loni se proto firma rozhodla, že již nebude vyrábět motory a převodovky. Motory má od příštího roku dodávat německý Deutz, převodovky pak německé ZF a italské Carraro. To umožní snížit počet zaměstnanců a tím i náklady. HTC pro traktor hledá i nového investora, ten by měl pomoci i s rostoucími dluhy. Na jaře se spekulovalo, že výroba v Česku zcela skončí a přesune se do Indie. Firma takovou možnost ale odmítla s tím, že pro evropský a americký trh se bude dál vyrábět v Česku, pro další trhy už ale kvůli nákladům ne.