Jede traktor a není to Zetor. Prodejům v Česku kraluje firma, která traktory vůbec nenabízí
Pozice Zetorů na českém trhu s traktory slábne. Firma je celkově až třináctá. V roce 2017 přitom byla první. Brněnského výrobce navíc zužují finanční problémy, to dál snižuje zájem zákazníků.
Český trh s traktory se v posledních letech výrazně proměnil. Legislativní změny vedly k tomu, že kraluje značka, která traktory vůbec nenabízí. Čínské CFMOTO nabízí čtyřkolky, které se oficiálně registrují jako traktory. Pozice Zetoru se ale výrazně zhoršuje i při odečtení této formální změny.
Český trh s traktory (leden až září 2024, po odečtení čtyřkolek ATV a UTV) | ||||
Pořadí | Značka | T1 (větší traktory) | T2 (menší traktory) | Celkem |
1. | John Deere | 187 | 88 | 277 |
2. | Solis | 12 | 155 | 167 |
3. | Kubota | 46 | 104 | 150 |
4. | Fendt | 121 | 24 | 145 |
5. | New Holland | 127 | 5 | 132 |
6. | Case | 118 | 3 | 121 |
7. | Zetor | 54 | 35 | 89 |
8. | Massey Ferguson | 85 | 3 | 88 |
9. | Captain | 0 | 73 | 73 |
10. | Kioti | 23 | 44 | 67 |
11. | Claas | 57 | 9 | 66 |
12. | Deutz-Fahr | 60 | 4 | 64 |
13. | JCB | 45 | 0 | 45 |
14. | Valtra | 45 | 0 | 45 |
15. | Šálek | 0 | 42 | 42 |
Zdroj: SDA, dopočty auto.cz |
Ve velkých traktorech kategorie T1 je Zetor až desátý (po očištění o čtyřkolky osmý). Zde už roky kraluje John Deere, kterému s odstupem sekundují New Holland a Case. Všechny tři společnosti jsou původem z USA, New Holland a Case patří pod americko-italskou skupinu CNH. Letos ale došlo k drobné a nejspíše dočasné změně a před Case se vklínil bavorský Fendt.
Překvapivě se i v kategorii T1 se objevují hlavně čínské čtyřkolky. Ty označované jako UTV se svými parametry právě do této kategorie vejdou. Jsou těžší než 600 kilogramů a mají širší rozchod kol než menší traktory kategorie T2.
V té je situace zcela jiná než v T1. V T2 kraluje indický Solis, následovaný japonskou Kubotou a třetí pozici drží taktéž indický Captain. Ještě v roce 2022 zde byl jedničkou s jasným náskokem Zetor. Tuto pozici ale zcela vyklidil. Letos jej dokonce překonal i prostějovský výrobce malotraktorů Šálek.

Zetor vznikl po druhé světové válce jako odnož brněnské zbrojovky. Firma se po listopadu 1989 potýkalo s vážnými problémy, protože rázem přišla o velkou část trhů. V roce 2002 Zetor získala slovenská skupina HTC Investments. Té se podařilo výrobu traktorů v Brně pozvednout, stále ale naráží na překážky. Velkou byla například hospodářská krize po roce 2008 ale i stále silnější konkurence, stejně rostoucí náklady na výrobu v Česku.
Vývoj globálních prodejů Zetor | |
Rok | Prodej (ks) |
2014 | 4178 |
2015 | 3773 |
2016 | 3144 |
2017 | 2765 |
2018 | 2080 |
2019 | 2090 |
2020 | 1788 |
2021 | 1769 |
2022 | 1734 |
2023 | 1026 |
Loni se proto firma rozhodla, že již nebude vyrábět motory a převodovky. Motory má od příštího roku dodávat německý Deutz, převodovky pak německé ZF a italské Carraro. To umožní snížit počet zaměstnanců a tím i náklady. HTC pro traktor hledá i nového investora, ten by měl pomoci i s rostoucími dluhy. Na jaře se spekulovalo, že výroba v Česku zcela skončí a přesune se do Indie. Firma takovou možnost ale odmítla s tím, že pro evropský a americký trh se bude dál vyrábět v Česku, pro další trhy už ale kvůli nákladům ne.