Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jediné Ferrari F40 mělo samočinnou spojku. Vlastnil jej Gianni Agnelli

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 12. 2018
10
Zobrazit náhledy (10)
Ferrari F40 Ferrari F40 Ferrari F40 Ferrari F40 Ferrari F40
Ferrari F40 je modlou a kultem, určitě plným právem. I v jeho životopise se najdou zajímavé unikáty, ne všechny vozy byly stejné... Co třeba auto se dvěma pedály a elektronickou spojkou?

Ferrari zkoušelo menší turbomotory už v 80. letech minulého věku a F40 poháněl právě jeden takový. Vždyť šlo o vidlicový osmiválec 2,94 l s dvojicí dmychadel, výkon zná řada fanoušků zpaměti, automobilka oficiálně uváděla 351,5 kW (478 k). Výroční model ke čtyřicátinám byl zároveň posledním, který vznikl za života zakladatele. Žádné produkční auto do sezóny 1987 nedokázalo prolomit rychlostní metu 200 mil v hodině (necelých 322 km/h), bolid s koníkem ve znaku měl oficiálně udávanou maximálku 324 km/h.

V roce 1989 se zrodil vůz s číslem podvozku 79883. Na tom by nebylo nic zvláštního, ale on je jiný. Už z továrny totiž dostal k pětistupňové manuální rychlostní skříni samočinnou elektronickou spojku a tenhle jediný exemplář byl určen pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Jiný takový neexistuje. Charismatický Agnelli byl nejvyšším mužem mamutího italského koncernu po tři dekády (1966-1996) a miloval kromě jiného i automobily. Jednorázových kusů různých vozů přímo pro něj vzniklo více... Třeba Testarossa Spider.

Tu mu osadili sice tradiční manuální převodovkou a třemi pedály, ale automatickým režimem. „L'Avvocato“ (právník), jak mu říkali, totiž kdysi dávno prodělal autonehodu a zraněné nohy se v pozdějším věku (byl ročník 1921) ozývaly... Podobnou úpravu tedy prodělalo i pro něj připravené Ferrari F40, ale pedály dostalo pouze dva. O tradiční řadicí páku s odkrytou kulisou ovšem nepřišlo. Inženýři z Maranella se obrátili na výrobce převodovek Valeo, který pomáhal už i s unikátní otevřenou testarossou (ostatní exempláře, které lze dnes vidět, jsou přestavby). Kooperace přinesla elektronickou spojku, která se sepnula pokaždé, když chtěla osoba za volantem přeřadit.

Agnelli však uvnitř příliš vidět nebyl, s vozem ujel zhruba 640 km. Když v lednu 2003 v nedožitých 82 letech zemřel, jeho F40 se stěhovala k novému majiteli v italském Turíně. Naposledy ji vydražili tehdejší RM Auctions, v květnu 2008 na aukci Leggenda e Passione změnila majitele za 418 tisíc eur, což odpovídalo částce 10,49 milionu korun. Z dnešního pohledu jde o směšnou sumu, protože standardní F40 začínají na 990 tisících eur, v korunách 25,7 milionu. A pokud by se současný vlastník rozhodl svůj unikát poslat dál, pravděpodobně dostane ještě více...

Foto: RM Sotheby's

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku