Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep kdysi koketoval s myšlenkou terénního sporťáku, XJ-001 měl V8 a 4x4

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Tradiční výrobce SUV a offroadů kdysi vytvořil koncept, který naprosto vybočoval z jeho běžné modelové palety. Do výroby se ale nakonec nedostal a bohužel se nedochoval ani jeho jediný ručně stavěný prototyp.

Značka Jeep je pro většinu z nás spjata s tradičními offroady a robustními SUV, se kterými se člověk nemusí bát ani do náročnějšího terénu. V minulosti však automobilka koketovala s myšlenkou, která by znamenala rozšíření nabídky do zcela nového segmentu, lehce předbíhajícího dobu. Řeč je o terénním sportovním voze.

Tohle koketování s konceptem, který se začíná stávat populární v posledních letech, dokazuje prototyp s označením Jeep XJ-001, vyvíjený na konci šedesátých let. A právě na tohle dnes víceméně zapomenuté vozítko před časem upozornili američtí kolegové z TheDrive.

Myšlenkou na pozadí celého konceptu mělo být volnočasové auto, které bude kombinovat vzhled a výkony tehdy populárních muscle-cars s terénními schopnostmi vozů Jeep, přičemž rekreační vozy s pohonem všech kol byly koncem šedesátých let údajně jedním z nejrychleji rostoucích segmentů v zámoří.

Základem vozu se stal podvozek Jeep CJ 5, se kterým koncept XJ-001 sdílel rozvor. Na klasickém rámu byla posazena sklolaminátová dvoumístná karoserie, inspirována tvary sportovních vozů, s minimálními převisy a jednoduchými výřezy namísto dveří. Rám čelního skla pak sloužil jako ochranný oblouk pro případ převrácení.

Navzdory technickému základu terénního vozu se však pod kapotou zabydlel docela jiný motor, který více odpovídal sportovně-rekreačnímu vozu. Automobilka totiž vsadila na 5,9litrový vidlicový osmiválec od společnosti AMC, který měl nabízet výkon okolo 245 koní a necelých 500 Nm točivého momentu.

Motor byl spojen s manuální čtyřstupňovou převodovkou, která měla výkon posílat na systém volitelného pohonu s označením Quadritrac. Tohle označení přitom může být fanouškům značky povědomé – o mnoho let později totiž Jeep začal na svých vozech využívat systém pohonu všech kol s označením Quadra-Trac.

Na předních kolech tak byly manuálně uzavírané volnoběžky a nechyběla ani redukční převodovka pro zdolávání náročnějšího terénu. Na kolech však byly pneumatiky Goodyear Polygals GT, které se tehdy používaly na většině výkonnějších amerických sportovních vozů.

Specifikace vozu bohužel nemáme, s ohledem na výkonný motor a celkovou hmotnost okolo cca 950 kilo však můžeme předpokládat, že mohlo jít o poměrně svižný a zábavný vůz. A to i pohledem mnohem modernějších měřítek. Vůz byl totiž menší a nepatrně lehčí než první generace Mazdy MX-5, ovšem s vyšším výkonem. Je však otázkou, jak se choval podvozek odvozený od starého offroadu.

Automobilka postavila pouze jeden kus konceptu Jeep XJ-001 a prezentovala ho v roce 1970 na autosalonu New York Auto Show, kde se prý setkal vřelým přijetím veřejností. Ten samý rok však automobilka Kaiser Jeep přešla do vlastnictví automobilky AMC, která údajně pro podobný typ vozu neviděla místo ve své nabídce.

Samotný koncept XJ-001 pak bohužel potkal tragický osud. Během výstavního turné po USA se totiž náklaďák, v jehož návěsu byl vůz uložen, převrátil a začal hořet. Jediný koncept tak bohužel skončil v plamenech.

Pro automobilku to však nebyl úplný konec snah o malý terénní sporťák. O něco později totiž vznikl ještě koncept XJ-002, který byl první verzi vcelku podobný, dostal ovšem střechu. O několik desetiletí později pak automobilka představila koncept Jeepster. Zřejmě žádný z následujících konceptů ale nebyl tak nečekaným a příjemným překvapením, jako první XJ-001.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme