Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep vyráběl i pick-upy. Prohlédněte si galerii pracantů!

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 21. 3. 2016 • 07:08
71
4
Zobrazit náhledy (71)
Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep
Severoamerický specialista na off-roady a SUV hodlá do své nabídky vrátit pick-up a pohled do jeho historie ukazuje, že i v této kategorii automobilů má na co navazovat.


Willys Jeep Truck


Autosalon v Detroitu se letos v lednu stal místem, kde Sergio Marchionne, generální ředitel koncernu Fiat Chrysler Automotive, uvedl že se dočkáme sériového pick-upu Jeep. Jeho slova pak potvrdil i Mike Manley, generální ředitel této značky.

Zcela nový pick-up má být postaven na základech nové generace Wrangleru a jeho představení se očekává koncem roku 2017. Může se zdát, že Jeep hodlá vstoupit do kategorie, s níž nemá vůbec žádné zkušenosti, ale opak je pravdou.

Pick-upy figurovaly v nabídce této značky nepřetržitě prakticky od konce druhé světové války až do první poloviny devadesátých let, kdy byly jejich produkce ukončena. Důvodem pro konec pick-upů Jeep byla skutečnost, že se značka stala součástí koncernu Chrysler a její modely konkurovaly pick-upům značky Dodge.

V současnosti je ovšem situace poněkud odlišná a koncernu Fiat Chrysler Automotive dnes na severoamerickém trhu naopak chybí pick-up střední velikosti. Jeep díky tomu dostal zelenou pro vývoj nového modelu, který má vhodně doplňovat modelovou řadu 1500 značky Ram Trucks a vyplnit prostor po již nenabízeném pick-upu Dodge Dakota a do jisté míry se postavit proti Chevroletu Colorado a GMC Canyon.

Willys Jeep Truck

Počátky pick-upů značky Jeep spadají do druhé poloviny čtyřicátých let. Automobilka Willys-Overland Motors tehdy začala nabízet civilní verze armádního Willysu MB, jenž je spolu s předchozím MA přímým předkem všech Jeepů.

V roce 1947 byl na severoamerický trh uveden pick-up Willys-Overland Truck, který je rovněž označován jako Willys Jeep Truck. Základem tohoto stroje byla technika modelů Willys Station Wagon a CJ-2A.

S prvním jmenovaným, jehož dnes Jeep označuje za první severoamerické kombi s ocelovou karoserií a lze jej vnímat i jako jistého prapředka dnešních SUV, sdílel Truck vedle techniky i design svých předních partií.

Willys Jeep Truck stál na klasickém žebřinovém rámu s tuhými nápravami a rozvorem 2997 mm. Pick-up s celkovou délkou 4668 mm byl v letech 1947 až 1952 nabízen s 2,2-litrovým čtyřválcem Go-Devil o výkonu 45 kW. Od roku 1950 byl na přání nabízen modernější 2,2-litrový čtyřválec Hurricane s výkonem 54 kW, který se o od roku 1953 stal standardní pohonnou jednotkou.

Zájemce o výkonnější motor od roku 1954 uspokojoval 3,7-litrový řadový šestiválec Super Hurricane s výkonem 77 kW. Ten v roce 1962 nahradil 3,8-litrový šestiválce Tornado a ten byl s výkonem 103 kW až do konce kariéry pick-upu Truck v roce 1965 jeho nejvýkonnější pohonnou jednotkou.

Willys Jeep Truck byl vybaven třístupňovou manuální převodovkou a zákazníci mohli volit mezi provedením s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Za osmnáct let bylo vyrobeno přes 200.000 těchto praktických pick-upů.


Jeep FC


Jeep FC

Ze všech Jeepů právě modely s označením FC (Forward Control) asi nejméně splňují představu o vozidle této značky. Nemohou za to přitom jejich schopnosti v terénu, ale je to díky jejich vzhledu malého nákladního automobilu s trambusovou kabinou usazenou nad přední nápravou a motorem.

Modelová řada FC byla vyráběna v letech 1956 až 1965 a zahrnovala několik provedení s různými délkami rozvorů. Pro nejmenší FC-150 je uváděno 2057 mm a za ním následují FC-160 (2362 mm), FC-170 (2616 mm), FC-180 (3048 mm) a F-190 uzavírá řadu s rozvorem náprav dlouhým 3810 mm.

K pohonu všech čtyř kol prostřednictvím tří- nebo čtyřstupňové manuální převodovky či třírychlostní automatické převodovky sloužil stejně jako Willys Jeep Trucku čtyřválec Hurricane a šestiválec Super Hurricane. Pro dvojici největších FC pak byl určen atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru z produkce koncernu Ford Motor Company.

Nejčastější karosářskou variantou modelové řady FC byl pick-up s krátkou dvoudveřovou kabinou, ale narazit lze i na verze s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou. Vedle klasického valníčku pak mohla být namontována i sklopná korba a FC sloužil i jako vozidlo odtahové služby. Vznikly i skříňové dodávky, hasičské speciály a obytné automobily.

Karosárna Reutter v německém Stuttgartu stojí za stavbou trojice elegantních osobních minivanů na podvozku FC. Indická Mahindra pak od roku 1965 využívala techniku této modelové řady pro své vlastní modely, mezi nimiž lze narazit i na patnáctimístné minibusy.

Design modelové řady FC má na svědomí Brooks Stevens, který je rovněž autorem Jeepu Wagoneer. Během devíti let bylo vyrobeno přes 30.000 exemplářů těchto netradičních zástupců své značky.


Jeep Gladiator a J-Series


Jeep Gladiator a J-Series

V roce 1962 se rozběhl prodej Jeepu Wagoneer a zároveň byl jako modelový rok 1963 uveden od něj odvozený pick-up Jeep Gladiator, který se stal nástupcem modelu Willys Jeep Truck, i když jejich výroba probíhala nějakou dobu souběžně.

Jeep Gladiator vznikl podle osvědčeného receptu, kdy sdílel techniku i přední část karoserie s již zmiňovaným osobním modelem Wagoneer. Zákazníci měli možnost volby ze dvou rozvorů náprav označených J-200 (3048 mm) a J-300 (3200 mm), u nichž došlo v roce 1965 k přeznačení na J-2000 a J-3000.

Velký pick-up byl přesně podle tehdejších severoamerických zvyklostí prakticky pro každý modelový rok lehce modernizován. Změny se týkaly designu přídě, výbavy i nabídky pohonných jednotek. V roce 1971 pak došlo i na změnu jména a Gladiator se proměnil v J-Series, kdy písmeno J u konkrétních verzí doplňovalo číslo, odkazující na jejich užitečnou hmotnost.

Pod kapotou byl nejprve uložen 3,8-litrový šestiválce Tornado s výkonem 103 kW. V roce 1965 dorazil vidlicový osmiválec AMC 5,4 l (186 kW) a Tornado nahradil modernější šestiválec AMC o objemu 3,8 l. V roce 1968 přibyl větší osmiválec Buick Dauntless s objemem 5,7 l (169 kW).

Jeepy J-Series vyráběné od sedmdesátých let do konce kariéry tohoto modelu pak byly nabízeny s řadovým šestiválcem AMC o objemu 4,2 l s výkonem 82 kW a osmiválcem o objemu 5,9 l (130 až 146 kW). V letech 1974 až 1978 pak byl k dispozici i osmiválec o objemu 6,6 litru s výkonem 175 kW.

Jeep své velké pick-upy Gladiator a J-Series nabízel s tří a čtyřstupňovými manuálním převodovkami nebo třístupňovými automatickými převodovkami. Vedle verzí s pohonem všech kol byla k dispozici i provedení, která měla poháněna pouze zadní kola.

Podobně jako Wagoneer se i Gladiator stal dlouhověkým zástupcem své značky a jen díky skutečnosti, že Jeep zamířil v roce 1987 pod křídla Chrysleru se nedožil devadesátých let, protože přímo konkuroval pick-upům značky Dodge. Právě z tohoto důvodu byl modelový rok 1988 jeho poslední, zatímco sesterský osobní model se odebral do věčných lovišť až v roce 1991.


Jeep CJ-8 Scrambler


Jeep CJ-8 Scrambler

Modelová řada CJ (Civilian Jeep) byla od konce druhé světové války až do příchodu Wrangleru v roce 1987 přímým pokračovatelem Willysu MB a za více než čtyřicet let své existence se může pochlubit pěknou řádkou více či méně výjimečných modelů, mezi nimiž nechybí ani pick-up.

Jeep CJ-8 Scrambler byl v nabídce své značky pouze v letech 1981 až 1986 a od klasického CJ-7 se odlišoval rozvorem náprav prodlouženým z 2370 mm na 2616 mm. Kabina vozu byla dvoumístná s odnímatelnou pevnou nebo plátěnou střechou, končící přímo za sedadly. Korbu pak vedle masivního ochranného oblouku zdobila dvojice dřevěných lišt, připevněných nad bočnicemi.

Podle materiálů automobilky nebyl CJ-8 Scrambler narozdíl od CJ-7 ani v jednom modelovém roce oficiálně nabízen s osmiválcem a pod kapotu všech vyrobených vozů měl zamířit řadový šestiválec o objemu 4,2 litru ve spojení se čtyř- nebo pětistupňovou manuální převodovkou či třístupňovým automatem.

Pro Alaskan Postal Service vznikla série Jeepů CJ-8 Scrambler s ocelovou střechou, kryjící kromě prostoru pro cestující i ložnou plochu. Tyto vozy se pak od běžné produkce odlišily i kombinací volantu na pravé straně s automatickou převodovkou.

Jeep v souvislosti s CJ-8 Scrambler připomíná, že jeden exemplář s modrou karoserií vlastnil a na svém kalifornském ranči i často sám řídil bývalý prezident Spojených států amerických Ronald Reagan.


Jeep Comanche


Jeep Comanche

Prozatím posledním skutečným pick-upem v nabídce značky Jeep je model Comanche nabízený v letech 1985 až 1992, který sdílel techniku i karoserii prakticky až po B-sloupky s tehdejším Cherokee generace XJ.

Jeep Comanche nabízel možnost výběru mezi rozvorem náprav 2870 mm a 3038 mm, což samozřejmě souviselo s délkou ložné plochy, která mohla být 1830 mm nebo 2130 mm. Podobně jako většina severoamerických pick-upů i tento Jeep byl nabízen s pohonem všech nebo pouze zadních kol.

Paleta pohonných jednotek byla poměrně pestrá. Při svém vstupu na trh byl Comanche k dispozici se zážehovým čtyřválcem AMC o objemu 2,5 litru, vidlicovým šestiválcem o objemu 2,8 l z produkce koncernu General Motors a 2,1-litrovým čtyřválcovým turbodieselem od Renaultu. Od roku 1987 pak vidlicový šestiválec nahradil řadový šestiválec AMC o objemu 4,0 l.

Během své kariéry vystřídal Comanche celkem šest různých převodovek Aisin, Chrysler a Peugeot. První jmenovaná společnost dodávala čtyř- a pětistupňové manuály i čtyřstupňový automat, zatímco z produkce Chrysleru pocházel třístupňový automat a Peugeot dodával pětistupňovou manuální převodovkou.

Za koncem tohoto modelu bez nástupce stojí skutečnost, že Jeep ve druhé polovině osmdesátých let spolu se svým mateřským AMC zamířil pod křídla Chrysleru. Tomu patřil i Dodge, který měl na tehdejším severoamerickém trhu s pick-upy stabilní pozici a Comanche byl konkurencí pro model Dakota. Ten byl ve své první generaci nabízen v letech 1987 až 1996 a dočkal se ještě dvou dalších generací, než v roce 2011 opustil nabídku své značky.

Jeep se ovšem myšlenek na vlastní pick-up nikdy úplně nevzdal, což nejlépe dokumentují koncepty, z nichž k těm nejznámějším a nejmladším patří Gladiator z roku 2005, dvojice J-12 a Mighty FC z roku 2012 nebo Crew Chief 715, Comanche a FC 150 z letošního roku a rovněž paket JK-8, který je nabízen od roku 2011 divizí Mopar a umožňuje přestavbu Wrangleru Unlimited na dvoumístný pick-up s krátkou korbou.


Zobrazit celý článek
Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
3. 4. 2016 18:09
skvělé
Co jsem viděl pár fotek že jeep udělal z renegadu Pick UP vypadolo to skvěle ale byl to jen koncept ale je možné že by nakonec pickup od Jeepu mohl vycházet z Renegadu a kdyby na tom byl cenově podobně jako renegade s lepší výbavou cca 480 000 kč tak si myslím že by se mohl velmi dobře prodávat a ve své kategorii by moc konkurence neměl a byl v podstatě jedinečný a našel by si spoustu lidí i u nás
30. 3. 2016 15:19
Jeep
tak Jeep to je krása a pojem, moc se mi líbí, to každopádně,a rád bych si jednou také nějakého bazarového Jeepa pořídím, doufam, že budu mít štěstí a narazím na dobrý kup ;-) tak jen šiřte nabídku dál :yes:
Avatar - Barrichello
23. 3. 2016 08:47
Re: picky
má být pickup z Wrangleru, ofiko od výrobce.
22. 3. 2016 21:30
picky
Se divím že jeden neudělá, Třeba v J. Americe jezdí každý pátý auto pick up. U nás spíš klasika ale dost jich je z autobazarů, protože jsou to držáci a je to docela kult. Jeep pro chlapy..

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku