Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: BMW M v Poznani (+videa)

Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla 4. 6. 2015
151
32
Zobrazit náhledy (151)
BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3
Souboj s trakcí zadních pneumatik, rychlost na okruhu přes 250 km/h a soutěž v driftování. Tak vypadala prezentace modelů M značky BMW na silnici i na trati v polské Poznani.

Přiznám se, že pokud se mi nějaká auta vyhýbají, pak to jsou zejména ostrá BMW. Tedy, řídil jsem i8 i předchozí generaci M3 s lahodným atmosférickým osmiválcem, ale nové přeplňované modely? Ty znám pouze z vyprávění. Proto mě velice potěšilo, že se mohu zúčastnit akce BMW M Driving Experience v polské Poznani.

Vydali jsme se tedy s kolegy běžnou trojkou 325d Touring vstříc novým polským dálnicím a také poněkud starším okreskám, přičemž tichý, úsporný a silný naftový čtyřválec byl adekvátním pohonným ústrojím právě pro takovouto cestu. Již brzy si na něj však ani nevzpomenu, čeká mě svezení s automobily, které kolem sebe rozsévají auru výjimečnosti, i přes mírný odklon od původních hodnot.

Očekávám, že se akce bude odehrávat na docela pěkném poznaňském okruhu, místo toho se však vydáváme na bývalé letiště, kde je škola jízdy a také poměrně náročná trať s dlouhou rovinkou, na které si budeme moci vyzkoušet maximální rychlost přeplňovaných bestií. Rozbitý panelový povrch však ukazuje, že to může být náročná zkouška jak pro řidiče, tak samotný vůz.

Po krátkém představení jednotlivých automobilů se vydáváme na zdánlivě oddychové stanoviště s kluzkým mokrým asfaltem, kde se však odehrává soutěž. Účastníkům již šrotují závity v hlavě, vybavují si driftovací bibli a jak na to. Zde jde jednoduše o to, objet co nejvíce kol v jednom táhlém driftu. Dozvídáme se, že první den byl rekord čtyři a půl kola. Mrkáme na sebe s kolegou, že tohle přece musíme překonat!

Začínáme však tréninkem a na výběr máme dvě auta. Buďto BMW M3 s dvouspojkovým automatem, nebo model M135i s manuálem a pohonem zadních kol. Usedám nejprve do druhého jmenovaného vozu, který letos prošel faceliftem, jež výrazně pomohl přední části, ale u zádi si nejsem tak úplně jist. Každopádně došlo i k posílení dvakrát přeplňovaného šestiválce na 340 koní.

suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo

Podobný výkon je mi však k ničemu, když se rozplyne v protáčejícím se vnitřním kole. Tohle auto bohužel nemá příplatkový samosvorný diferenciál, což driftování do značné míry ztěžuje. S ním by to však byl drifter par excelence! Přesto se mi daří projet několik kol bokem, auto se však chová trochu nevyzpytatelně, byť bych jej nenazval jako zrovna zákeřné. Má rovněž lahodný motor, který příjemně reaguje a vydává ty správné zvuky. Pro běžnou a občas sportovní jízdu by mě tento stroj stoprocentně bavil!

Poté mě však již čeká krásná šedivá M3, která sice má automatickou převodovku, ale zase ji nechybí poctivý samosvorný diferenciál. Prvních pár kol s ní můžete vidět na videu níže a také je jasné, že nejde zrovna o procházku růžovou zahradou. Turbomotor má sice výtečné reakce, ale s atmosférickým předchůdcem se srovnávat nedá, problémem pak je také výrazně se měnící přilnavost povrchu. V jednou místě je vše opravdu kluzké a občas utíkají i přední kola, jinde zase musí člověk tvrdě po plynu, aby se auto nesrovnalo, když získává přilnavost.

Nepomáhá ani poměrně těžké řízení, a to i v módu Comfort, které nezlehkne právě v místě ideálního balancu při driftu, jak to umí starší vozy slavného jména, nenajde si ani samo tu úroveň, kde se přední kola v daném úhlu vybočení cítí nejlépe, řidič tak musí s volantem a plynem pracovat více, než by bylo zdrávo. Stále však M3 nepřišla o svou schopnost fantasticky driftovat. Ideálně to však na kluzné fólii vypadá tak, že řidič drží téměř konstantní plyn – změna je pouze v řádu milimetrů, a podobně je to i s prací na volantu. Jak můžete vidět, takto to ale v dnešním případě nešlo.

360p480p720p240p

Přesto všechno byla M3 tím autem, které jsem si pro závěrečnou ostrou pětiminutovku vybral. Za daný čas měl člověk za úkol najet co nejvíc kol v plynulém, táhlem kontrolovaném smyku, při chybě se vždy začínalo počítat znova. Vjíždím na trať, daří se mi chytnout správný úhel a pokračuji v tomto stylu dále. Občas již cítím "krizovou situaci", kdy chce vůz vyjet z dráhy dané dvěma bílými čarami, někdy se chce narovnat a jindy již vážně přetočit. Přesto se mi zdá, že zvládám kroužit driftem až do chvíle, kdy mě instruktor stáhne vysílačkou z trati. Paráda!

Moje nadšení následně mírně opadává, dozvídám se totiž, že v jednu chvíli se mi auto příliš narovnalo, čímž se drift považuje za ukončený, bylo to však až ke konci, a tak jsem prý zvládl celých 11 kol. Motá se mi hlava, bolí mě pravá ruka, kterou jsem volantem otáčel hlavně, ale jsem spokojený. Vím však, že v naší skupině jsou i jiní, mnohem talentovanější a zkušenější řidiči, což se ke konci dne při vyhlášení vítězů potvrzuje - bylo to sice těsné, ale Petr mě porazil o čtvrt kola. Gratulace!

Další stanoviště zahrnuje krátké svezení na běžných silnicích s modely M6 Gran Coupe a X5 M. začínáme placatějším vozem v matně červené barvě Frozen Red. Proti M3 jsme v jiném světě. Gran Coupe je distingovaný cestovatel, který polské rozbité okresky zvládá s nebývalým nadhledem a klidem. Dvakrát přeplňovaný osmiválec působí velice vytříbeným dojmem, musí se ale držet pod krkem, aby ze sebe vydal to nejlepší, což je u sportovního modelu správná cesta. Trochu nás zklamal pouze velmi umělý zvuk, který byl syntetičtější a tišší, než u jiných vozů. Pokud ale chcete zdolávat kontinenty, tohle by mohla být ta správná volba, zejména když je zabalena do zajímavé placaté karoserie se čtyřmi dveřmi. Zkušenost s jednotlivými vozy je pouze krátká, rychle tedy přesedáme dále.

suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo

Mastodontní X5 M okamžitě překvapuje mnohem zajímavějším zvukovým doprovodem a také schopností protahovat se svižně zakroucenými okreskami. Motor nepotřebuje tak vytáčet, jako jeho příbuzný v M6, zátah je však srovnatelný a auto je jen o málo pomalejší. Podvozek krotí pohyby karoserie až neuvěřitelně, a to i díky všem těm aktivním stabilizátorům a zadnímu vzduchovému odpružení, přitom jízda není nepříjemně tvrdá, za což můžou i pneumatiky bez technologie runflat.

Během prezentace jsme se dozvěděli, že od července tohoto roku bude pro model M6 k dispozici paket Competition, což znamená, že poprvé v historii bude mít nějaké BMW rovných 600 koní. Točivý moment vozu rovněž stoupne, a to o 20 N.m na 700 N.m. Akcelerační schopnosti se zlepší tak, že vůz s dvakrát přeplňovaným osmiválcem zrychlí z klidu na sto kilometrů v hodině za 3,9 sekundy, na dvoustovku pak doletí za 11,8 sekund. Očekávat máme rovněž sportovnější naladění podvozku, lehčí dvacetipalcová kola a hlasitější výfuk s černými koncovkami.

A právě M6 kupé, byť v běžné verzi, bylo dalším vozem, se kterým jsme se svezli. Tentokrát na nás čekal poměrně náročný okruh s dlouhou rovinkou, kde můžeme porovnat zrychlení vozidel. Dvoudveřové kupé má o kousek ostřejší zvuk než Gran Coupe a trochu se obávám, jak se dokáže proplétat mezi kužely. Začínáme slalomem, kde jsem opatrnější, ale rozložitý vůz se nenechává zahanbit. Následují rychlejší zatáčky s různým poloměrem, kde se ukazuje, že ani rychlé změny směru nejsou autu cizí. Pak už dojíždíme k dlouhé, byť poněkud rozbité rovince. Podřazuji na jedničku a téměř z klidu vyrážím pod plným plynem. Na jedničku kola snadno ztrácejí trakci, dvojka se však již drží a auto uhání vpřed. Je to plynulý a intenzivní příval síly, ale nic, co by vás vystrašilo. Blíží se průjezd okolo kuželů, za kterým máme již zpomalovat. Na tachometru svítí hodnota 260 km/h, která se stala osudová malému ptáčkovi, který se právě pohyboval po trati. Trochu se leknu a po zastavení vidím kusy ptáčka za přední maskou. Doslova rychlá smrt.

Přesouváme se vedle na kluzné folie a demonstraci náhlého vybočení zádi. Tohle je klasika škola smyku, kde se toho o autě však mnoho nedozvíme. Na videu se ale můžete podívat, jak to vše vlastně vypadalo.

360p480p1080p720p240p

Nyní přijde zkouška ohněm. Přesedám do obrovské X6 M a vydávám se na trať. Mám však docela vysoké očekávání. Již minulá X6 M50d dokázala v zatáčkách opravdu divy, zejména díky zadnímu samosvornému diferenciálu s vektorováním točivého momentu. Ještě ostřejší nová X6 M tento systém samozřejmě rovněž má.

Mé očekávání se beze zbytku naplňuje – pokud chcete důkaz, že obrovské SUV se může chovat sportovně, sedněte si do tohoto vozu. Je až neskutečné, jak dokáže být tato věc rychlá v zatáčkách, zároveň však zábavná. Pohled na gigantický stroj najíždějící do zatáčky v přetáčivosti nebo vyjíždějící z oblouku s rozhozenou zádí, to nemůže omrzet. Auto je navíc rovněž odměňující, čím více tlačíte na pilu, tím lépe funguje. Snad jen běžné brzdy toho mají až nad hlavu, ale s tím se musí počítat. Na rovince pak X6 dosáhla rychlosti 240 km/h, což je stejně jako u M4 a o 20 km/h více, než u M235i xDrive.

Právě posledně jmenované auto pro mě bylo velkým překvapením. Malé kupé bylo na akci dostupné jen s pohonem všech kol. Osobně preferuji u podobných automobilů pohon zadních kol, ideálně se samosvorným diferenciálem, ale musím říci, že xDrive nijak zásadně neomezuje hravost vozu. M235i tak ze všech aut působilo nejlehčím dojmem, nechalo se snadno vyprovokovat k přetáčivosti a zároveň působilo příjemně i na rozbitém povrchu. Bohužel, jak můžete vytušit, svezení s jednotlivými vozy bylo relativně omezené, takže hlubší dojmy vám zde nepřineseme.

suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo

To nejlepší na konec, chtělo by se říci. Sedám do M4 a vydávám se na trať. Mezi kuželkami je tento stroj suverénně nejlepší, a to zejména díky přepracované přední nápravě. Auto má neskutečnou přilnavost na předku a velmi rychle reaguje na pohyb volantem. To vše vygraduje až do takové míry, že ve slalomu záď za přídí vlaje, ale stejně se auto vždy dostane tam, kam potřebujete. Následující pasáž projíždím až příliš agresivně, vůz se však na limitu chová parádně. Kdo zná dřívější M3, nebude z přeplňovaného šestiválce asi dvakrát nadšen. Již nepůsobí tím závodním dojmem, na druhou stranu má síly na rozdávání ve všech otáčkách a rád se nechá vytáčet za hranici sedmi tisíc. Škoda ne zrovna komunikujícího řízení.

360p480p720p240p

Několik hodin s modely M končí, mne však ještě čeká cesta do Prahy ve výkladní skříni značky, modelu i8. V tom přichází trochu rozčarování, protože právě i8 má to nejlepší řízení ze všech zkoušených au a když k tomu přidáte pevnou karoserii, objevíte překvapivě zábavný automobil. Na úzkých pneumatikách nemá přilnavosti nazbyt, dokáže však výtečně fungovat, stáčí se do zatáček i zádí a přitom nepůsobí zákeřně, i když má motor před zadní nápravou. Kombinace přeplňovaného tříválce a elektromotorů je navíc opravdu povedená – očekávejte skvělou pružnost z nízkých otáček i drtivou sílu při zrychlení.

Celkově nás vozy BMW ve svých vrcholných verzích stále baví. Je to však již trochu jiná zábava – žádné zběsilé vytáčení polozávodních agregátů. M6 Gran Coupe je fantastický silniční stroj na cestování s pohodlným a zároveň dobře fungujícím podvozkem. SUV X5 M a X6 M překvapí popíráním fyzikálních zákonů a až nečekanou hravostí. M135i a M235i zase budou volbou puristů, pro které je dostupná zábava to nejdůležitější. A konečně M3 a M4 jsou tím, čím byly vždy – perfektní rychlí univerzálové, kteří poslouží při každodenním používání i na okruhu či v driftovací soutěži. Nyní navíc zatáčejí ostřeji a jsou rychlejší, než kdy dříve. Vozy BMW M stále stojí za to okusit.

suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo suv bmw video sportovni kupe crossover redakcnivideo

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Zvuk
| 5. 6. 2015
Neříkám, že je to jediný faktor. A čeho? Například izolace. Nerušení řidiče nějakými "zbytečnostmi." Zřejmě nějaký důvod za naladěním řízení M3 bude.
Zvuk
| 5. 6. 2015
Zavedli to myslím s MY2014. Ale nevím, jestli najednou plošně pro všechny řady.
Zvuk
| 5. 6. 2015
Tomu se říká rozežranost... ;-)
Avatar - Dinar
Zvuk
| 5. 6. 2015
ad3) Jel jsem jen preface a ta mi zněla jako "obyč." 35i.
Zvuk
| 5. 6. 2015
1) coze?! >:D
2) Taky bych to nerekl, a ani po svezeni.
3) M135i i M235i by meli mit reprakovy zvuk jako ///Mka.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku