TEST Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer: Dvojitá trefa
Víc než půl století nás Opel zásobuje kompaktními kombíky, přicházející Astra Sports Tourer je už desátá v pořadí. Označuje se jako generace K, právě se začíná prodávat a my jsme ji vyzkoušeli v údolí řeky Douro, kraji portského vína.
Návrat doby chromové
Sports Tourer, jak se teď kombi Opelu jmenují, hraje stejnou designovou hru jako pětidveřová astra. Zepředu je nenápadně elegantní, o to víc se snaží zaujmout zadní partií, především pak posledním sloupkem. U kombíku účinkuje v hlavní roli chromovaná lišta, která masívní záď odlehčuje a dělá Astru ST nezaměnitelnou. Rozvor kombi se proti hatchbacku nezměnil, měří shodných 2662 mm. Karoserie bobtnala jen v oblasti zadního převisu a narostla do úctyhodných 4702 mm, což je pro představu o 40 mm víc než u octavie. Prostorová nabídka je velmi dobrá, posaz na zadních sedadlech je v duchu doby nižší, ale pořád docela pohodlný. Vyšší postavy se možná pozastaví nad nižšími bočními okny, což jim trochu kazí výhled.
Kufrovaná
U kombi nás logicky zajímají objemy: 540 litrů v základu je o čtyřicet víc než u předchůdce, při sklopených opěradlech si novinka polepšila o 80 l. Opel započítává i prostor pod podlahou, která má pevnou pozici a na rozdíl
od volkswagenů nebo škodovek ji nemůžete výškově nastavovat.
Zvolená pozice na jednu stranu vytváří vzornou rovinu s nakládací hranou a sklopenými sedadly, na druhou stranu je kufr pod roletkou docela mělký a pod podlážkou zbývá příliš špatně využitelné místo.
Opel vsadil na příkladně rovné a pečlivě čalouněné stěny kufru, vybrání za podběhy kol by se ale při převozu neskladných předmětů docela hodilo. Takto jste limitováni jedním rozměrem po celé délce zavazadelníku. Samozřejmostí jsou dnes variabilní zádržné systémy, do kolejnic můžete instalovat přepážky nebo háčky podle potřeby.
Veliká pohoda
Nejsilnější nabízený diesel 1.6 CDTI BiTurbo sice nebude prodejním trhákem, ale je to důležitá novinka, a tak nám Opel naservíroval testovací kombíky výhradně s ním.
Nástupce dvoulitru je vyladěný na 118 kW a 350 N.m, přičemž o průběh točivého momentu jde v tomto případě asi nejvíc. Zatímco u slabší jednoturbové verze 100 kW/320 N.m je momentové maximum dostupné od dvou tisíc otáček, u biturba už od patnácti set. A ani pouhá tisícovka otáček motoru nevadí. Při nenuceném korzování podél řeky Douro netočíme víc než dva tisíce, motor si měkce a tiše přede, palubní počítač ukazuje spotřebu 4,6 l/100 km. Tedy jen o půl litru víc, než slibují technické údaje. Relaxační tempo jsme následně zředili dálnicí (v Portugalsku se smí jezdit 120 km/h) a svižnější vložkou po klikatici č. 222 ze seznamu deseti nejkrásnějších silnic světa. Ani potom, když jsme naplno využili značný dynamický potenciál motoru i mrštný podvozek mezigeneračně odlehčené astry, nepřelezl celkový průměr pětilitrovou hranici. S tímhle motorem je vážně radost jezdit, navíc je příjemným společníkem i díky hladce zabírající spojce, správně kalibrovanému plynu a přesnému řazení. Tedy až na drobnou pihu, které jsme si všimli už u jiných opelů s novým šestikvaltem – dráhy trojky a pětky jsou od sebe daleko a párkrát jsme se zasekli mezi. Proti prvním kusům je ale zlepšení evidentní.
Srovnání s předchůdcem a hlavními konkurenty | ||||||
Nová Astra ST | Minulá Astra ST | Škoda Octavia Combi | Ford Focus kombi | Kia Cee’d SW | VW Golf Variant | |
Délka (mm) | 4702 | 4698 | 4659 | 4560 | 4505 | 4562 |
Šířka (mm) | 1809 | 1814 | 1814 | 1823 | 1780 | 1799 |
Výška (mm) | 1510 | 1535 | 1465 | 1492 | 1485 | 1481 |
Rozvor (mm) | 2662 | 2685 | 2686 | 2648 | 2650 | 2635 |
Objem kufru (l) | 540/1630 | 500/1550 | 610/1610 | 490/1516 | 528/1642 | 605/1620 |
Dvě turba místo dvou litrů
Pozici nejsilnějšího dieselu v nabídce Opelu Astra přebírá nový čtyřválec 1,6 litru se sekvenčním dvoustupňovým
přeplňováním. Premiéru slaví v kombi, nabízí se ale i pro hatchback. Nová verze šestnáctistovky má v jednom kompaktním přeplňovacím bloku uložená dvě turbodmychadla za sebou. Malé turbo s variabilní geometrií lopatek turbíny zajišťuje spontánní reakce v nízkých otáčkách (vysokotlaká fáze přeplňování), velké dmychadlo s pevnými lopatkami se připojuje ve vyšších provozních otáčkách (nízkotlaká fáze). Z hlediska nabízeného výkonu, točivého momentu a dynamiky je šestnáctistovka plnohodnotnou náhradou staršího a o 25 kW silnějšího dvoulitru. Ve srovnání s ním je nový motor o 14 % lehčí (-188 kg) a o 20 % úspornější (- 1 l/100 km).
Opel Astra ST – ceny zážehových motorů | |||||
Motor | 1.4 | 1.0 Turbo | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo | 1.6 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1399 | 999 | 1399 | 1399 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 74/6000 | 77/5500 | 92/4000-5600 | 110/5000-5600 | 147/4700-5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 130/4300 | 170/1800-4250 | 245/2000-3500 | 245/2000-4000 | 300/1700-4700 |
Převodovka | 5M | 5M (5A) | 6M | 6M (6A) | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 195 (200) | 205 | 215 (210) | 235 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,9 | 11,7 (12,9) | 9,6 | 8,7 (9,4) | 7,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 4,3 (4,2) | 5,5 | 5,5 (5,4) | 6,0 |
Cena Selection [Kč] | 344.900 | 374.900 | - | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 364.900 | 394.900 | 414.900 | 444.900 | - |
Cena Dynamic [Kč] | - | 434.900 | 454.900 | 484.900 | 544.900 |
Cena Innovation [Kč] | - | 444.900 | 464.900 | 494.900 | 554.900 |
Opel Astra ST – ceny vznětových motorů | ||||
Motor | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI BiTurbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/3500 | 81/3500 | 100/3500-4000 | 118/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 280/1500-1750 | 300/1750-2000 | 320/2000-2250 | 350/1500-2250 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (6A) | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 195 | 205 (200) | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 11,4 | 10,1 (10,1) | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,6 | 3,6 | 3,8 (4,5) | 4,1 |
Cena Selection [Kč] | 419.900 | 434.900 | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 439.900 | 454.900 | 484.900 | - |
Cena Dynamic [Kč] | - | 494.900 | 524.900 | 554.900 |
Cena Innovation [Kč] | - | 505.900 | 534.900 | 564.900 |