Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Audi RS Q3 a Audi RS Q3 Sportback: Mamba na ledu!

Audi RS Q3
Audi RS Q3
Audi RS Q3
Audi RS Q3
173 Fotogalerie
Diskuze (21)

Nejdivočejší model Q3 s označením RS jsme důkladně vyzkoušeli na zamrzlých jezerech dalekého severu Švédska. S nadopovaným pětiválcem to byla jízda, či spíše jeden velký drift…

Audi Q3 se v roce 2018 představilo ve druhé generaci a loni na podzim přišlo i druhé vydání supervýkonné verze RS. Ta je o 10 mm snížená a naopak o 10 mm rozšířená díky větším lemům blatníků. Novinkou je nyní i další karosářská verze Sportback s linií střechy sníženou o 45 mm a sportovně skloněnou zádí.

Všechny fanoušky spalovacích motorů potěší, že srdcem modelu nadále zůstal osvědčený řadový pětiválec 2.5 TFSI a nepotkala ho ani žádná hybridizace.

Ještě více výkonu

Proti předchůdci doznal řady vylepšení. Výkon se zvedl z 270 na 294 kW a maximum točivého momentu se zvýšilo ze 465 na 480 Nm. Parametry jsou tedy shodné s modely RS3 a TT RS. Stejně jako v nich má nyní i v RS Q3 hliníkovou klikovou skříň (-18 kg), snížené vnitřní tření (vložky válců potažené plazmou), dutou klikovou hřídel (-1 kg) či vylepšenou termoregulaci bez oběhu kapaliny po startu pro rychlejší zahřátí. Naopak zůstal jedinečný libý zvuk, nyní podpořený novým výfukovým systémem, a díky pořádnému objemu i nenucená síla od nízkých otáček. Svůj temperament začíná pětiválec naplno ukazovat asi od 1800 min-1 a vydrží mu to až za hranici 7000 min-1.

Motor se standardně pojí se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a s pohonem všech kol quattro s mezinápravovou spojkou. Vše je sladěno na výbornou a v případě partičky novinářských vozů zaparkovaných v zasněženém městečku Arvidsjaur se k tomu přidaly ještě hrotované zimní pneumatiky Michelin X-Ice North 4. Přenos veškerých sil na vozovku probíhal díky tomuto spojení excelentně. Hřeby se zakusovaly do sněhu s takovou razancí, že protiprokluzový systém mohl zůstat v klidu i při maximální akceleraci. Audi Q3 RS letělo vpřed takovým způsobem, že údaj 0-100 km/h za 4,5 s nám přišel uvěřitelný snad i na sněhu. Obligátní maximum 250 km/h může být pak za příplatek zvýšeno na 280 km/h.

Převodovka řadí velmi rychle a intuitivně, samotný motor však má při prudkém přidání plynu drobnou prodlevu. Při běžné jízdě to téměř nepoznáte, ale když potřebujete vytáhnout na výjezdu ze zatáčky z táhlého driftu, je dobré to vést v patrnosti.

Pochvalovali jsme si jemné, velmi přesné, a přitom při výraznějším zatočení patřičně strmé řízení s progresivním převodem. Přesně vyhoví dálkovému nenucenému cestování a zároveň podpoří rychlé vyrovnávání směru při smyku či driftování. Další skvělou skládačkou do univerzálního mixu vlastností jsou adaptivní tlumiče. Navzdory velkým 20“ kolům (RS Q3 může mít dokonce 21“) obutých na testovacích vozech si dokázaly skvěle poradit se zmrazky a dalšími nerovnostmi na sněhem a ledem pokrytých cestách. Žádné rozvibrování ani přenos otřesů. Dokonce ani přelétnutí menšího horizontu neznamenalo dopad na dorazy. Posílené brzdy mají vpředu průměr 375 mm, vzadu 310 mm. Za příplatek se nabízejí i keramické kotouče (380 a 310 mm).

S ledem roste zábava

Jízdní vlastnosti jsou jedním slovem perfektní. Rozdělování točivého momentu na zadní kola funguje velmi rychle a plynule, běžně to napomáhá příjemně neutrálnímu chování. Na vyfrézovaných ledových okruzích si můžete dovolit i zcela vypnout stabilizaci a odhalit, jak čtyřkolka krásně dopomáhá kontrolovanému driftu, aniž by hrozilo nekontrolované přetočení. Přehazovat si vůz ze strany na stranu je opravdu radost a nemusíte na to být ani vyloženými mistry volantu.

S RS Q3 je jednoduše velká zábava. Na poměry SUV je tak lehké a obratné, až snadno zapomenete, že neřídíte hot-hatch. Zároveň však zůstává velmi komfortní a univerzální pro každodenní použití. Včetně toho, že pobere celou rodinu i se zavazadly na víkend. To platí i pro verzi Sportback. Klesající linie střechy sice ubírá trochu místa pro hlavu vzadu, ale zavazadelník má stejně velký.

Plusy

  • Výkonný a pružný motor s nezaměnitelným zvukem
  • Zábavné jízdní vlastnosti
  • Precizní tlumení nerovností
  • Rychle a plynule fungující připojování pohonu zadní nápravy
  • Každodenní použitelnost
  • Možnost zcela vypnout stabilizační systém

Minusy

  • Drobná prodleva motoru po prudkém přidání plynu
Základní technické údaje Audi RS Q3 (Sportback)2.5 TFSI
Motorpřeplňovaný zážehový, R5
Zdvihový objem (cm3)2480
Výkon (kW při min-1)294/5850-7000
Točivý moment (Nm při /min-1)480/1950-5850
Převodovka7° automatická dvouspojková
Vnější rozměry, rozvor (mm)4506 x 1851 x 1602, 2681 (4507 x 1851 x 1557, 2681)
Provozní hmotnost (kg)1790 (1775)
Objem zavazadlového prostoru (l)530/1525 (530/1400)
Maximální rychlost (km/h)250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,5 (4,5)
Kombinovaná spotřeba (WLTP) (l/100 km)8,8 (8,8)
Cena (Kč)1 681 900 (1 734 900)

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Vstoupit do diskuze (21)