Jízdní dojmy s Kawasaki Versys 650 a Z650RS: Stejné těsto, ale jiná chuť!
V horských serpentinách nad španělskou Esteponou jsme vyzkoušeli dvě nové dostupné kawasaki: cestovní enduro Versys 650 a retro naháč Z650RS.
Z nabídky japonské Kawasaki vyčnívají skvosty jako supersport ZX-10R nebo kompresorová bestie H2 a nechyběly ani v testovací flotile, kterou nám český importér převezl na jih Španělska. Nás dnes ale budou zajímat novinky z opačného konce nabídky – univerzální a dostupné šestsetpadesátky.
Pohodář Versys 650
Nejnovější evoluci středně velkého cesťáku poznáte snadno. Dostala ostřejší rysy inspirované litrovým bratrem a moderní osvětlení LED. Po usednutí do vysokého, měkkého a jako křeslo pohodlného sedla nás vítá nová digitální palubka, nahrazující zastaralou kombinaci budíku a archaického oranžového displeje. Kawasaki si dala záležet, aby údaje byly dobře čitelné i na slunci, což můžeme potvrdit. A protože žijeme v roce 2022, samozřejmě nechybí možnost propojení přístrojů s mobilem prostřednictvím bluetooth.
Vzpřímený pohodlný posez jasně napovídá, že tahle motorka touží po pohodových dlouhých výletech. V provozu přímořského letoviska si všímáme trochu cukavého plynu při popojíždění na jedničku a dvojku. Jakmile se ale za městem rozvinou klikaté silnice a můžeme heftem otočit naplno, přestáváme to řešit. Řadový dvouválec má sympatický zvuk a cestovatelsky lineární projev, maximum točivého momentu soustředí do nízkých a středních otáček. Kompaktní rozměry a 219 kg hmotnosti jsou do serpentin optimální výbavou. Asfalt tu hodně klouže, takže rychle přicházíme do kontaktu s citlivým ABS, které na nic nečeká a jedná. Novinkou na palubě malého versysu je dvoustupňová kontrola trakce s možností vypnutí. Vysoká stavba stroje nestojí v cestě ostřejšímu jízdnímu stylu. Podvozek je sice především komfortní, ale také adekvátně jistý. Na dálnici jsme ocenili vylepšenou aerodynamiku a větší, nastavitelné ochranné plexi.
Kawasaki Versys 650 | |
Motor | čtyřdobý řadový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 649 |
Výkon (kW/min-1) | 49/8500 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 61/7000 |
Převodovka, sek. převod | 6°, řetěz |
Pneumatiky P a Z | 120/70ZR17 a 160/60ZR17 |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové 2 x 300/250 |
Rozvor (mm) | 1415 |
Světlá výška (mm) | 170 |
Výška sedla (mm) | 845 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 219 |
Objem nádrže (l) | 21,0 |
Základní cena (Kč) | 224 900 |
Návyková Z650RS
Pod záložkou Modern Classic najdete v katalogu Kawasaki retro mašiny evokující „staré dobré časy“. Kromě chromem zářící W800 klasického střihu to je třeba naše oblíbená, sportovnější Z900RS, odkazující na sedmdesátky. Té letos přibyla menší a o sto tisíc levnější sestřička Z650RS.
Krásně subtilní motorka dokonale padne menším postavám. Jak ovšem ukázala různorodá skupinka českých motorkářů, v pohodě se na ni složí i ti urostlejší.
Kolem konstrukčně stejného motoru, jaký používá versys, vyrostly úplně jiné dojmy a zážitky. Sedí se ve sportovnější pozici a díky nahé přídi stroje máme pocit absolutní lehkosti. Sedlo je o poznání tužší, a jak jsme následně zjistili ke konci dne, po pár stovkách kilometrů na něj vaše pozadí nebude vzpomínat nejlépe. Přece jen jde spíš o motorku na kratší cesty, což mimochodem dokládá i malá, dvanáctilitrová nádrž, kterou dravým stylem snadno vyprázdníte už po 150 km. V zájmu pohodlí také doporučujeme vyhnout se oblasti někde mezi pěti a šesti tisíci otáček – tam totiž dvouválec znatelně vibruje. Ale jinak na nás udělal mnohem lepší dojem než v cestovním enduru. Krásně jadrně zní, jde ostřeji za plynem a úplně si říká o ždímání na doraz. Omezovače se v tomto případě bát nemusíte. V deseti tisících vás zastaví tím nejjemnějším způsobem, žádná tvrdá stopka, jak tomu někdy bývá.
Z650RS nevyznává retro styl jen designem, ale i výbavou. Zapomeňte na digitálky, tady jsou poctivé ručičkové přístroje a moderní displej mezi nimi až nečekaně přirozeně do celku zapadá. Palivové mapy nebo kontrola trakce? Ani jedno, v sedle Z650RS je pánem situace jen a pouze jezdec.
Kawasaki Z650RS | |
Motor | čtyřdobý řadový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 649 |
Výkon (kW/min-1) | 50,2/8000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 64/6700 |
Převodovka, sek. převod | 6°, řetěz |
Pneumatiky P a Z | 120/70ZR17 a 160/60ZR17 |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové 2x300/220 |
Rozvor (mm) | 1405 |
Světlá výška (mm) | 125 |
Výška sedla (mm) | 820 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 187 |
Objem nádrže (l) | 12,0 |
Základní cena (Kč) | 209 900 |