Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Kawasaki Versys 650 a Z650RS: Stejné těsto, ale jiná chuť!

Jiří Baborský
Diskuze (2)

V horských serpentinách nad španělskou Esteponou jsme vyzkoušeli dvě nové dostupné kawasaki: cestovní enduro Versys 650 a retro naháč Z650RS.

Z nabídky japonské Kawasaki vyčnívají skvosty jako supersport ZX-10R nebo kompresorová bestie H2 a nechyběly ani v testovací flotile, kterou nám český importér převezl na jih Španělska. Nás dnes ale budou zajímat novinky z opačného konce nabídky – univerzální a dostupné šestsetpadesátky.

Pohodář Versys 650

Nejnovější evoluci středně velkého cesťáku poznáte snadno. Dostala ostřejší rysy inspirované litrovým bratrem a moderní osvětlení LED. Po usednutí do vysokého, měkkého a jako křeslo pohodlného sedla nás vítá nová digitální palubka, nahrazující zastaralou kombinaci budíku a archaického oranžového displeje. Kawasaki si dala záležet, aby údaje byly dobře čitelné i na slunci, což můžeme potvrdit. A protože žijeme v roce 2022, samozřejmě nechybí možnost propojení přístrojů s mobilem prostřednictvím bluetooth.

Vzpřímený pohodlný posez jasně napovídá, že tahle motorka touží po pohodových dlouhých výletech. V provozu přímořského letoviska si všímáme trochu cukavého plynu při popojíždění na jedničku a dvojku. Jakmile se ale za městem rozvinou klikaté silnice a můžeme heftem otočit naplno, přestáváme to řešit. Řadový dvouválec má sympatický zvuk a cestovatelsky lineární projev, maximum točivého momentu soustředí do nízkých a středních otáček. Kompaktní rozměry a 219 kg hmotnosti jsou do serpentin optimální výbavou. Asfalt tu hodně klouže, takže rychle přicházíme do kontaktu s citlivým ABS, které na nic nečeká a jedná. Novinkou na palubě malého versysu je dvoustupňová kontrola trakce s možností vypnutí. Vysoká stavba stroje nestojí v cestě ostřejšímu jízdnímu stylu. Podvozek je sice především komfortní, ale také adekvátně jistý. Na dálnici jsme ocenili vylepšenou aerodynamiku a větší, nastavitelné ochranné plexi.

Kawasaki Versys 650
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 649
Výkon (kW/min-1) 49/8500
Točivý moment (Nm/min-1) 61/7000
Převodovka, sek. převod 6°, řetěz
Pneumatiky P a Z 120/70ZR17 a 160/60ZR17
Brzdy P/Z (mm) kotoučové 2 x 300/250
Rozvor (mm) 1415
Světlá výška (mm) 170
Výška sedla (mm) 845
Pohotovostní hmotnost (kg) 219
Objem nádrže (l) 21,0
Základní cena (Kč) 224 900

Svět motorů 09/2022 Svět motorů 09/2022

Návyková Z650RS

Pod záložkou Modern Classic najdete v katalogu Kawasaki retro mašiny evokující „staré dobré časy“. Kromě chromem zářící W800 klasického střihu to je třeba naše oblíbená, sportovnější Z900RS, odkazující na sedmdesátky. Té letos přibyla menší a o sto tisíc levnější sestřička Z650RS.

Krásně subtilní motorka dokonale padne menším postavám. Jak ovšem ukázala různorodá skupinka českých motorkářů, v pohodě se na ni složí i ti urostlejší.

Kolem konstrukčně stejného motoru, jaký používá versys, vyrostly úplně jiné dojmy a zážitky. Sedí se ve sportovnější pozici a díky nahé přídi stroje máme pocit absolutní lehkosti. Sedlo je o poznání tužší, a jak jsme následně zjistili ke konci dne, po pár stovkách kilometrů na něj vaše pozadí nebude vzpomínat nejlépe. Přece jen jde spíš o motorku na kratší cesty, což mimochodem dokládá i malá, dvanáctilitrová nádrž, kterou dravým stylem snadno vyprázdníte už po 150 km. V zájmu pohodlí také doporučujeme vyhnout se oblasti někde mezi pěti a šesti tisíci otáček – tam totiž dvouválec znatelně vibruje. Ale jinak na nás udělal mnohem lepší dojem než v cestovním enduru. Krásně jadrně zní, jde ostřeji za plynem a úplně si říká o ždímání na doraz. Omezovače se v tomto případě bát nemusíte. V deseti tisících vás zastaví tím nejjemnějším způsobem, žádná tvrdá stopka, jak tomu někdy bývá.

Z650RS nevyznává retro styl jen designem, ale i výbavou. Zapomeňte na digitálky, tady jsou poctivé ručičkové přístroje a moderní displej mezi nimi až nečekaně přirozeně do celku zapadá. Palivové mapy nebo kontrola trakce? Ani jedno, v sedle Z650RS je pánem situace jen a pouze jezdec.

Kawasaki Z650RS
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 649
Výkon (kW/min-1) 50,2/8000
Točivý moment (Nm/min-1) 64/6700
Převodovka, sek. převod 6°, řetěz
Pneumatiky P a Z 120/70ZR17 a 160/60ZR17
Brzdy P/Z (mm) kotoučové 2x300/220
Rozvor (mm) 1405
Světlá výška (mm) 125
Výška sedla (mm) 820
Pohotovostní hmotnost (kg) 187
Objem nádrže (l) 12,0
Základní cena (Kč) 209 900
Jiří Baborský
Diskuze (2)

Doporučujeme

7. 3. 2022 09:52
Černá
Jsem docela rád, že obrubu světlometu v černé barvě u Z650RS má jen jedna barevná kombinace (metalic Moondust Gray/Ebony), protože mi to připadá dost divné. V černé, zelené nebo výroční červené to je OK. Taky neumím nějak přijít na chuť těm krátkým výfukům pod motorem, naštěstí u Z900RS jsou výfuky normální a taky to má čtyřválec :yes:
Avatar - CHerokee
6. 3. 2022 21:07
mašiny
Je fajn, že se tu píše i o motorkách. Ale moc jste se nepochlapili, to je fakt hodně málo. Když mi dealer půjčí motorku na 2 hodiny, tak to dokážu popsat lépe... a to nejsem novinář. https://www.motorkari.cz/profil/?…