Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

Ondřej Láník
Diskuze (51)
Rozhovor s Jozefem Kabaněm v letním čísle časopisu AutoDesign&Styling se točí kolem nového designu Škody.

Jozef Kabaň má za sebou tři nabité roky v čele designu Škodovky a už brzy začneme výsledky jeho práce vídat přímo na ulicích. Dialog o designu nových modelů otevřel ženevský koncept Vision D, který si zakládá na vytříbených proporcích a čistých tvarech bez jakýchkoliv manýr.

Jozef Kabaň (šéfdesignér Škoda Auto) se narodil 4. ledna 1973 v Námestově na Slovensku. V průběhu studia na bratislavské VŠVU se zúčastnil designérské soutěže pro značku Škoda, vypsané koncernem Volkswagen. Druhé místo mu vyneslo pozici přímo v designu VW, kde pracoval až do roku 2003. V roce 1997 získal Jozef Kabaň jako stipendista společnosti Volkswagen AG titul Master of Art na Royal College of Art v oboru Design vozidel. Ještě v témže roce byl Jozef Kabaň za studii vozu budoucnosti vyznamenán cenou „Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation“. V roce 1999 vedl vývoj designu tisícikoňového Bugatti Veyron. O čtyři roky později přešel do Audi, kde v letech 2006 až 2008 působil jako šéfdesignér exteriérů. Od února 2008 vede oddělení designu ve společnosti Škoda Auto.

AutoDesign&Styling: Proč jste pro první představení nového tvarosloví zvolili pětidveřový hatchback?

Kabaň: Z jednoho velmi prostého důvodu. Chtěli jsme představit novou stránku designu na něčem, co Škodovka momentálně nemá ve svém portfoliu, aby nedošlo ke zbytečným debatám, či to už je, nebo není konkrétní model. Chtěl jsem ukázat formální podobu nového tvarového jazyka, který odhaluje relativně blízkou budoucnost, a proto bylo také potřeba, aby koncept působil reálně. V neposlední řadě také platí, že pokud představujete design, je to stejné jako u módy, již obléknete na postavy, které jsou k tomu nejvhodnější. A to byl také jeden z aspektů.

AutoDesign&Styling:V novém designu je vidět mnoho hran a ostrých přechodů. Předpokládám, že na konceptu je to trochu přehnané a produkce bude umírněnější. Nebo je tomu naopak a Vision D je jen prvním krůčkem?

Kabaň: Obecně si myslím, že hrany jako takové mohou působit ostře, ale nemusejí vypadat arogantně nebo dominantně. Neznamená to, že identické hrany jako na Vision D budou na všech našich autech. Když vaříte sladké jídlo, tak je občas dobré použít sůl, aby správně chutnalo. I tady jde o kombinaci několika věcí. U každého auta bude trochu jiná ostrost či oblost hran, aby auto působilo tak, jak má. Škoda má velmi silné geny v racionální stránce; odtud pocházíme a to chci, aby bylo v našich autech cítit. Ostrost a měkkost linií slouží k tomu, aby auto působilo tak lehce a zároveň robustně, jak má. Ostré linie také poukazují na kvalitu.

AutoDesign&Styling:Na Vision D není tzv. „pilotní kabina“, která je výrazným elementem hned několika modelů Škoda. Plánujete ji v budoucnu ještě používat?

Kabaň: Fabia a Yeti jsou příkladem toho, jak se díky takto jednoduchému prvku dá vytvořit extrémně zajímavý a originální design. Proto má u nás tento prvek perspektivu. U konceptu Vision D jsem chtěl ukázat všeobecnou podobu, jak se bude design vyvíjet, bez toho, abych šel do velkých podrobností. Možná budou mít některá auta jiné prvky, ale pro mě je důležité, aby značka byla rozpoznatelná a uměla oslovit široké spektrum lidí. Zároveň však musí mít vlastní charakter. Mainstream nemůže být bezduchá věc – každý přece sní o atraktivním autě.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více informací naleznete na stránkách časopisu www.auto-design.cz. Když si časopis předplatíte do konce července, budete zařazeni do slosování o hodnotné ceny.

Ondřej Láník
Diskuze (51)
24. 7. 2011 23:39
Re: "Mainstream nemůže být bezduchá věc"
Ale ale ale... Superb a bezduchost? Vzdyt je to elegance sama dotazena do posledni spary u parkovacich senzoru. Kombik teda urcite. A strohost nemusi hned znamenat bezduchost. Podivej se na ty auta poradne. Ve spravny barve na spravnejch kolech. Kolikrat vetsi duch, nez u tech barokne-okazalejch vozitek.
Avatar - Wen Věčněžasnoucí
24. 7. 2011 22:47
Re: Tak proč jste....
8-s 8-s 8-s :no:
24. 7. 2011 12:55
Re: Tak proč jste....
Podla mna je Vision D velmi pekny koncept. Kebyze sa vyraba v tejto podobe (s drobnymi upravami k pouzitelnosti), tak prvykrat klobuk dole pre Skodu.
Avatar - T613
24. 7. 2011 09:16
Re: "Mainstream nemůže být bezduchá věc"
jak je možné, že když jsou tak sterilní a bezduché, tak rozdělují kupce na líbí - nelíbí?
24. 7. 2011 07:56
Tak proč jste....
navrhl něco tak bezpohlavního a beztvarého, jako je Vision D, pane Kabane? Připomíná mi to hranaté krabice ze sedmdesátých a osmdesátých let, nebo poslední dimenzi fordovského New Edge.