Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kalifornie se soudí s vládou USA. Budou mít nová auta v USA za 10 let spotřebu 5,88 l/100 km?

Václav Pavlečka
Diskuze (40)
Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %.

Guvernér Arnold Schwarzenegger podal jménem Kalifornie žalobu na EPA (agenturu pro ochranu životního prostředí), která podléhá centrální vládě. Kalifornie se snaží získat povolení federální vlády k uskutečnění ambiciózního plánu na omezení skleníkových plynů z automobilů v nejlidnatějším státě USA. Do roku 2016 by mělo množství zplodin CO2 z nových vozů klesnout o 30 %. Ke Kalifornii se přidávají i další státy. Výrobci aut se obávají miliardových investic, které pro ně bude omezování znamenat.

Někdejší terminátor útočí... Na mušce má neekologické vozy

Kalifornie stojí v čele boje USA proti emisím skleníkových plynů. V rámci svého snažení se chystá zavést další fázi plánu k ochraně životního prostředí. „Jsme připraveni implementovat nejvyšší standardy k omezení emisí z aut, ale nemůžeme to udělat, dokud nemáme povolení federální vlády,“ prohlásil Arnold Schwarzenegger, čelní představitel státu Kalifornie.

V roce 2002 byla Kalifornie první ze států USA, který se odvážil vytvořit zákon, takzvaný Clean Air Cut, zaměřený speciálně na boj s globálním oteplováním omezením emisí aut. Vstoupil v platnost v roce 2004. Plán zahrnoval opatření, která mají do roku 2012 snížit množství škodlivin vypouštěných novými vozy o 23 procent. Do roku 2016 pak o 30 procent. Omezení se týká jak CO2, tak NOx a metanu. Emise z provozu automobilů v Kalifornii totiž představují takřka jednu třetinu celkových zplodin způsobujících skleníkový efekt, ale také smog. V praxi by to znamenalo snížit spotřebu nových osobních aut (v průměru) v kombinovaném provozu na 5,88 l/100 km.

Váhá Bushova administrativa? Dostanou „zelení“ zelenou?

Ačkoliv je Kalifornie jediným státem USA, který si může sám určovat své normy pro čistotu ovzduší, ostatní její příklad následují. Slůvko „sám“ je však spíše opravdu třeba doplnit uvozovkami. Neboť k získání povolení ke zpřísnění limitů potřebuje Kalifornie souhlas EPA (agentury pro ochranu životního prostředí USA). Důvodem je fakt, že Clean Air Cut je přísnější normou, než nastavuje federální zákon. V šestnáctistránkovém zdůvodnění žaloby Kalifornie například uvádí, že množství skleníkových plynů vypuštěných automobily roste rychleji než škodliviny z jiných zdrojů.

A právě úřad EPA s vydáním povolení pro další omezování emisí u nových aut váhá. Kalifornii totiž následuje dalších 16 států. To je důvodem, proč se Schwarzenegger zastupovaný právníkem Jerry Brownem rozhodl úřad žalovat a rychlého vydání povolení se domáhat u soudního dvora. Kalifornie de facto vytvořila velmi silný tlak na centrální vládu USA, aby zpřísnila celonárodní normy. Toho se však obávají výrobci aut– přišlo by je podle jejich slov na miliardy dolarů.

Před soudem se octli i výrobci aut

Soudní pře proti velkým producentům aut zatím pro Kalifornii nenese kýžený efekt. Západoamerický stát měl v plánu přimět velké automobilky (GM, Ford, Chrysler, Toyota, Honda a Nissan) zaplatit za dopady na světové klima, které vznikají zplodinami z výfukových plynů. I přesto, že tato pře nebyla pro stát úspěšná, jasně demonstruje odhodlání Kalifornie stát v čele USA v boji se skleníkovými emisemi.

Pře se vlečou

Možná však byl tento spor jen reakcí na jinou právní bitvu, kterou pro změnu Kalifornie vyhrála. Automobilky v prosinci roku 2004 zažalovaly Kalifornii, že nemá právo určovat normy výfukových plynů, které jsou přísnější, než ty federální. Tento soudní spor však pro producenty vozidel nedopadl valně. Aston Martin, BMW, DaimlerChrysler, Ferrari, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Isuzu, Kia, Maserati, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota a Volkswagen odešli od soudního dvoru jako poražení.

Přísnější limity pro emise skleníkových plynů chce i EU. Výrobci automobilů se i v Evropě pokouší původní plány unie zmírnit.

Václav Pavlečka
Diskuze (40)
17. 11. 2007 15:21
Re: NOx
Pravda je, že produkce biopaliv soupeří s produkcí potravin, což je dost nepříjemný. Na druhou stranu taky je pravda, že nikdo neplánuje produkovat biopaliva v tekovém množství, které by stačilo nahradit ropu. To prostě není možné. Biopaliva jsou ALTERNATIVOU a slouží a budou sloužit jako DOPLNĚK a jeden z mnoha alternativních způsobů jak pohánět aut.
Jinak mám pocit, že nejúspěšnější jsou inženýři s rostlinou jménem "jatropha", ale ta má zase nepříjemnou vlastnost, že je dost invazivní a tak je tu riziko rozšíření a "biokatastrofy". Ví o tom někdo víc? Mám pocit, že tu diskutují lidé, znalí věci.
:yes:
14. 11. 2007 11:39
Re: Tak
Není to krásný, jak nám tady na auto.cz běhají odborníci na politiku, psychologii a kdoví co ještě v jednom. Jestli něco nemůžu vystát tak jsou to tyhle výkřiky a nadávky..
14. 11. 2007 11:31
Re: Tak
..smazat..
Avatar - Charger
13. 11. 2007 16:16
Re: Hurá
Přesně tak- al Gore to je další pitomec co se rozvaluje ve své vile s vyhřívaným bazénem a kdo ví čím ještě a káže obyčejným lidem jak by měli žít
Avatar - Charger
13. 11. 2007 16:15
Re: Tak
jenže dvě americké..jo a mimochodem- já dělám jednu českou.
Já bych terminátorovi dal do letadla sto litrů paliva až poletí za maminkou do Rakouska a uvidíme jak daleko doletí tupec jeden.