Kalifornský závod aut bez řidičů má svého vítěze
Letošní závod s názvem DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) Urban Challenge zná vítěze. Stal se jím tým Carnegie Mellon University Tartan Racing Team, který se svým elektronikou překypujícím Chevroletem Tahoe dokončil závod jako první, zhruba 20 minut za ním dorazil do cíle automobil VW Passat Stanford teamu.
O co se vlastně jedná? Jádrem závodu je snaha o postavení plně autonomního vozu, který si dokáže poradit ve složitých dopravních situacích velkoměsta. Roli falešného velkoměsta přijala kalifornská letecká základna George AFB, kde vyrostla džungle umělých překážek. Cílem bylo vyřešit tři dopravní „mise“, během nichž je nutné dodržovat dopravní předpisy a nekolidovat jak s pevnými překážkami tak se simulovaným provozem (pochopitelně také s ostatními soutěžícími).
První cenu, celé dva miliony dolarů, si tedy odváží tým z univerzity Carnegie Mellon pod vedením profesora robotiky Williama "Red" Whittakera, který se s nástrahami trati vyrovnal nejlépe a dorazil do cíle za zhruba čtyři hodiny po ujetí 55 mil (88,5 km), průměrná rychlost přitom činila 22,5 km/h. Pouze tři další týmy dorazily do cíle v šestihodinovém časovém limitu soutěže.