Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kauza Saab: Muzeum bylo zachráněno

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Tovární muzeum automobilky Saab nebude rozprodáno po částech, ale zůstane zachováno, zřejmě na stejném místě ve výrobním areálu.

Konkurzní správce Saabu vypsal aukci, ve které dražil 123 aut z firemní kolekce. Byl ochoten rozprodat sbírku kus po kusu, aby maximalizoval zisky. Věřitelé zkrachovalé automobilky stále čekají na splnění závazků. To se však nakonec naštěstí nestalo.

Město Trollhättan, původní společnost SAAB AB a nadace Marcuse a Amalie Wallenbergových údajně zaplatily společně zhruba 3,2 milionu eur (přes 81 milionů korun), aby zajistily kompletní kolekci i do budoucnosti. Doufejme, že bude veřejnosti přístupná a podívá se do ní také normální smrtelník. Dosud to šlo. Informaci přinesl jako první švédský deník Svenska Dagbladet.

V muzeu se kromě již dříve popsaných exemplářů včetně prvního Saabu vůbec nachází například i dvoumotorový 93 Monster, chcete-li švédsky Monstret z roku 1959. Dvojice v přídi umístěných dvoudobých tříválců umožňovala vozu dosáhnout naprosto šílené maximální rychlosti 223 km/h. Prakticky neznámý je rovněž mnohem modernější a o čtyři desetiletí mladší 9-5 VEPS. Pětiválcový motor 1,6 l poskytoval díky nastavitelnému kompresnímu tlaku 225 koní (166 kW). Technicky velmi složitý prototyp se nikdy do výroby nedostal. Není divu.

Předmětem dalších dražeb budou již hotové automobily, zejména exempláře sériových sedanů a kombi 9-5 druhé generace, které se nacházejí rovněž v areálu továrny. Zatímco čtyřdveřová limuzína se do prodeje dostala, Sport Combi to nakonec ani nestihlo. V České republice bylo loni zaregistrováno 15 nových devět-pětek. Jejich majitelé tedy vlastní vozy, které mají snad již dnes, nějakých pět týdnů po bankrotu, historickou hodnotu. Nedokončené kusy, které lze v halách také objevit, poslouží na náhradní díly. Výroba byla zastavena v dubnu 2011 a už se bohužel nerozběhla.

Předchozí majitel Saabu, americký koncern General Motors, se odmítá vzdát některých patentových práv. To brání vstupu případných investorů z Asie (Turecko, Čína), kteří by mohli zachránit automobilku doslova pět minut po dvanácté. Saab je mrtvým pacientem, který stále krvácí, napsala švédská média. Velmi trefné.

Nicméně důležité je, že sbírka mnohdy vzácných kousků zůstane kompletní. Mezi všemi smutnými zprávami o slavném švédském výrobci automobilů je alespoň tahle čestnou výjimkou.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
26. 1. 2012 07:45
Alespoň muzeum
Tady je jasně vidět, o co jde GM a jaký je to parazit. Raději nechá zaniknout automobilku, než aby prodal některé patenty asiatům.
Chvála bohu, že se podařilo alespoň to muzeum zachránit v celku.