Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdy se projedeme po Pražském okruhu? Ještě si počkáme

Matouš Waller
Diskuze (11)

Dokončení Pražského okruhu je pro stát jednou z klíčových priorit. Během příštího roku chce začít stavět nový úsek, termín otevření celého okruhu se však stále odsouvá.

Když jsme před více než třemi roky napsali o Pražském okruhu naposledy, počítalo Ředitelství silnic a dálnic s počátkem výstavby prvního chybějícího úseku do konce roku 2022, zcela hotovo mělo být do roku 2028. Dnes je ale všechno jinak a termíny se znovu přesunuly na vzdálenější data.

Dálnici D0, tedy Pražský okruh, přitom stát považuje za prioritní stavbu. „Je to dluh, který musíme urychleně splatit,“ vyzdvihuje význam stavby ministr dopravy Martin Kupka.

Zahájení dostavby Pražského okruhu se však téměř s železnou pravidelností odsouvá. Stavbu protahují komplikované legislativní procesy i odpor různých občanských sdružení. Přes časovou náročnost ŘSD veřejný dialog vítá, ale pod podmínkou konstruktivnosti. Sdružení mnohdy nesouhlasily s konkrétními podobami předložených projektů a dosahovaly rušení již schválených územních plánů. To pak často vedlo k přepracování projektů se zahrnutím připomínek a snahou o maximální shodu. Tento koloběh se opakoval několikrát, stavbu tak zásadním způsobem zdržoval a prodražoval.

O pětinu více

V kontrastu s posledními roky nečinnosti přesto ŘSD během příštích několika let počítá s rozsáhlou výstavbou. Už tento rok by se totiž po více než třináctileté pauze od otevření zatím poslední části měl začít stavět chybějící úsek 511, spojující dálnici D1 s částí postavenou na východě města už na konci minulého tisíciletí. Díky tomu z jihu města zmizí poslední část tranzitní dopravy a obyvatelé přilehlých částí si konečně budou moci oddychnout. „Už děláme vše, co ze zákona můžeme, abychom stavbu měli na konci příštího roku připravenou k zahájení,“ řekl k zahájení stavby na brífinku vedoucí komunikace ŘSD Jan Rýdl. Jde zejména o výkupy pozemků a kompenzační opatření okolí stavby. „Zároveň máme požádáno o stavební povolení a budeme vypisovat výběrové řízení na zhotovitele,“ dodal Rýdl.

Zbývající tři části na severu města, které propojí východní část s koncem okruhu u Ruzyně, chce ŘSD začít stavět nejpozději v roce 2027. Předcházet tomu mají rozsáhlé přípravné práce, stavba několika křižovatek umožňujících připojení stávajících dálnic a silnic. Část uvažované trasy ale bylo v uplynulých letech nutné několikrát přepracovat. I proto se předpokládané dokončení celého okruhu od zmíněného posledního článku posunulo o dva roky, otevřít veřejnosti by se měl do roku 2030.

Stávající východní úsek by se v mezičase měl navíc dočkat rozšíření, stejně jako nejvytíženější a zároveň nejstarší úsek u Ořechu, kterým denně projede na sto tisíc aut.

Za poslední tři roky se také zvedla uvažovaná cena za dostavbu severní části. Ještě v roce 2020 počítalo ŘSD s cenou lehce přesahující 44 miliard, nyní už se počítá s částkou o jedenáct miliard vyšší. Právě kvůli nutnosti vysokých investic uvažuje Ministerstvo dopravy do dostavby okruhu zapojit i soukromé investory ve formě projektů PPP.

Video se připravuje ...

Spojnice pro město

Pro zajištění co nejmenšího negativního vlivu dopravních staveb na prostředí však je součástí příprav i proces EIA. Ten dopad vyhodnocuje a rovněž navrhuje potřebné kompenzační úpravy. Díky implementaci EIA už Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic shodně odmítají jakékoli změny trasy. „Navržená trasa vychází ze Zásad územního rozvoje hlavního města Prahy,“ vysvětluje Studecký a upozorňuje, že nyní už se může měnit jen samotné řešení stavby. „Umístění územní varianty odpovídá nejvhodnější kombinaci dopravně-inženýrských efektů a možnosti průchodu územím,“ doplňuje Filip Medelský, zástupce tiskového mluvčího Ministerstva dopravy. Severní varianta by navíc byla delší a vzdálenější od Prahy, neměla by tedy podle něj tak významný efekt na odlehčení komunikací na území metropole.

Jak to tedy bude?

Pokud se na provozní a plánované úseky podíváme pouze optikou délky, není okruh postavený ani z poloviny. Otevřené úseky totiž jen lehce přesahují délku čtyřiceti kilometrů, zatímco dokončit jich zbývá ještě téměř čtyřicet dva. Hotové nejsou ani radiály, které mají propojit Pražský a městský okruh (který také není dokončený), jehož dostavba přímo souvisí s rozvojem okruhu vnějšího.

Bohužel stejně jako ve vzpomínaném tři roky starém článku proto nemůžeme skončit úplně optimisticky. Nezdá se realistické, že by se tři náročné úseky na severu Prahy, dohromady tvořící více než třetinu celkové délky a vedené náročným terénem s množstvím mostů a tunelů, podařilo vystavět v tak krátkém čase, abychom se po okruhu skutečně mohli koncem desetiletí projet. Přes ujišťování zúčastněných organizací to vypadá, že vzhledem k dosavadnímu postupu a teprve chystanému jednání a stanovisku EIA si na kompletní okruh budeme muset počkat ještě o něco déle.

Které úseky zbývá dokončit?
Úsek  Plánovaný začátek stavby  Plánované zprovoznění  Délka úseku (km)  Odhadovaná cena (mld. Kč)
1 511: Běchovice–D1  2024 2027 12,6 11,8
2 518: Ruzyně–Suchdol  2027 2030 8,3 10,7
3 519: Suchdol–Březiněves  2027 2030 6,9 15,6
4 520: Březiněves–Satalice  2027 2030 13,6 17,4
Celkem      41,4 55,5

Jak okruh vznikal

Pokud pomineme období ve čtyřicátých letech, kdy se o okružní silnici kolem Prahy krátce uvažovalo, začaly první plány na dálniční obchvat města vznikat až v 70. letech po několika změnách v dopravně-inženýrském systému.

První dokončený úsek, mezi Slivencem a Třebonicemi, se veřejnosti otevřel v roce 1983. Spojoval dálnici D5 a ulici K Barrandovu, na kterou sváděl tranzitní dopravu. Na úsek navázala v roce 2000 část do Řep ke Karlovarské ulici a o rok později i úsek do Ruzyně, plynule přecházející do dálnice D7. Na východní straně města mezitím ve dvou etapách vznikla část okruhu mezi Běchovicemi a Satalicemi.

Dalšího prodloužení se okruh dočkal až v roce 2010. Tři nové úseky do jednoho celku propojily okruh od začátku dálnice D7 až k dálnici D1 u Říčan. Tím ale výstavba významného projektu na dlouhou dobu skončila.

Matouš Waller
Diskuze (11)

Doporučujeme

22. 8. 2023 11:44
Re: Každé negramotné hovado
Tak dlouhý blábol si kvůli mě vyplodil? Že se ti chce čoveče. Pořád ti ještě nedošlo, že se nestaví ne kvůli tomu, že by na to vláda potažmo ministerstva nebyli ochotni pustit peníze. Problém je příprava a byrokratický překážky. A to se naštěstí babišově vládě povedlo trochu zlepšit a rozjet spoustu nových staveb, takže teď je před dokončením spousty velkých úseků. Typicky třeba D4, D3, D55, D6, D7 a spousty dalších se už za této vlády povedlo dál rozjet. D35, D11, D1 a snad už konečně začne i dostavba D0 v úseku D10-D1, která se nestaví právě ne z nedostatku peněz, což pořád nechápeš, ale legislativních překážek a můžeš na to uvolnit 100 mld korun a pokud se nedostaneš přes všechny legislativní problémy, tak nepostavíš ani krmítko pro srnky. Zkus se o tom pobavit s Ozzym, ten má ekonomický vzdělání a přehled, tak ti to může vysvětlit.

BTW už si pochopil jak jsi se šeredně seknul s tou životností celoročních Michelinů, když jsi blábolil o 100 tkm? Mé vždy všechno naopak než píšeš ty většinou pramení ve faktu, že ty se většinou pleteš ty dotovaná nafto :-D
Avatar - Hammunasakra
20. 8. 2023 10:53
Re: Každé negramotné hovado
ANO je to PŘESNĚ NAOPAK - babiš veškeré investice (nejen dopravní!) SNÍŽIL ZMENŠIL OMEZIL ZMRAZIL - a proto "za něj bylo FAKT líp" :-!
velmi HNUSný ale velmi CHYTRÝ - plán soudruha Babiše (nebo spíš https://zpravy.aktualne.cz/…2b7ac1f6b220ee8/

Bylo tu V TÉ DOBĚ (ne)jen ode mě MRAKY ODKAZŮ - průměr staveb dálnic PŘED babišem byl ca 60 km ročně, za něj propad ca na třetinu!! a dnes = jsme ZASE ca NA TOM SAMÉM!!!!!!
DvojNÁSOBEK trvala i oprava D1 - s tím že velké části rekonstrukce BYLY VYPUŠTĚNY a dodělávají se dodnes (a ještě roky budou :-O :*) :D

ty bys NEMĚL NIC hodnotit - není divu že ti vychází babiš NEJVĚTŠÍ BRZDA INVESTIC HITORIE jako OPAK - asi jako když ses přel že MY češi VYSOKORYCHLOSTNÍ tratě NEPOTČEBUJEME
ty si zřejmě dál furt pleteš CO BABIŠ ŘÍKÁ s tím co (reálně) DĚLÁ(l) - snížil sumu na dálnice = tak je to jednoduchý (dávno PŘED NÍM před světovou krizí - se dávalo na dálnice NÁSOBEK

jeho plán NEINVESTOVAT + kecat slibovat = a peníze (místo investic) PROŽRAT = je CHYTRÝ (HNUSný ale fakt chytrý - neekonom NECHÁPE proč je - A BUDE!!! hůř - vždy´t za Babiše - vyšla mu doba KONJUNKTURY = EUropského RŮSTu - tak jako Kalousovi kdysi NEJVĚTŠÍ SVĚTOVÁ KRIZE nebo dneska další = NÁHODA osudu? :-O :*)
rozhodně jsme dobu KONJUNKTURY naprosto PROMARNILI a (i) díky tomu jsme dnes pěkně v pérdeli (rozpočtem + neudělanými investicemi + https://byznys.hn.cz/…spodarska-komora

NIKDY za celou historii (!) se na TOLIK LET neZASTAVILa stavba metra nebo "prioritní stavby státu" dálnice D0 - propojky všech KOMUNISTY FAKT i na ně TUPĚ VYMYŠLENÝCH dálnic - Pražského okruhu (viz diskuze historická "Baťova dálnice/trasování" BYLO jednoznačně LEPŠÍ chytřejší "správnější" - než to co nám "zbylo po komunistech" - a nemyslím dálnici mezi Václavákem a Národním muzeem - ale celé EXTRÉMNĚ TUPÉ trasování českých dálnic. Nejen o generaci pozdě (v době ekonomického KRACHu SOCIALISMU byly dálnice v NE KOMUNISTY řízených státech EUropy víceméně HOTOVO - u nás - tempem Babiš https://zpravy.aktualne.cz/…abeac1f6b220ee8/
(dřívějším a UŽ ZASe dnešním tempem - to bude někdy po roce 2030 = 40 let tu vládli KOMUNISTI takže asi o 40 let pozdějš, než třeba vedle v Rakousku - a i za těch 10 let budeme mít dál MÉNĚ KM DÁLNIC NEŽ ONI

9 let vlád ZEMANova POSKOKa RUSNOKa a pak 2x BABIŠe = nás stálo v "neinvesticích" nějaký bilion. problém je že SE TO všechno co zastavil/schválně neudělal STEJNĚ MUSÍ UDĚLAT - jen to bude pozdějš a (díky tomu i) DRÁŽ :-O ;-)

ZASTAVIL i investice do ENERGIÍ jak OZE i jaderný, nebo plynovod (určitě to určitě nebude nemůže chybět - viz letošní zima:))

Co a jak Babiš a dálnice viz ericn v 19:00 = ten vejvar 800% mi vadí, ty roky zpoždění (díky vládám soudruha oligarchy BabišE VADÍ

a stejný IDIOT je samozřejmě dál https://www.idnes.cz/…1806_domaci_vajo (i do)dnes :-!

SOUČASNÁ vláda dává (investuje) 2x 3x 4x víc peněz - takže jo STAVÍ SE VÍC (takhle je to jednoduchý :-)

ryccardo TVÉ vždy VŠECHNO NAOPAK je docela fascinující - i když někdy nakonec i otočíš - už si otočil s BEV (technika i cena - viz loni ten Speciál TECHNIKA nebo velmi seriozní zdroj https://www.hifi-voice.com/…-wilkins-diamond
19. 8. 2023 18:27
Re: Každé negramotné hovado
Ale za tech skoro 35 let se s tim ale mohlo pohnout trochu vic. Jsem rad ze aspon za Babise se rozjelo spousta useku, ktery budou v nasledujicich letech hotovy. D3, D4, D6, D7, D35, D11. Doufam ze to neztrati soucasnou dynamiku. Aspon ze po ty D1 se uz da normalne jezdit a neni to utrpeni.
19. 8. 2023 10:25
Re: Každé negramotné hovado
rakusaci a baworaci, s kterejma sme podobny balici, metro i dalnice meli v podste hotovy pred 1989, kdy u nas komousi zkrachovali
u nas bylo nedostaveny metro a z dalnic jen souvislej usek mezi phou a bavou, jinak katastrofa (soucasny oznaceni):
R0 - jen kratickej usek mezi D10 a D11
D1 - koncila kousek nad brnem
D2 - snad jedina hotova dalnice mezi brnem a bavou, ale nejspis mela pokracovat dal, takze ne
D3 - nic
D4 - koncila pred pribrami
D5 - koncila za berounem
D6 - nic
D7 - nic
D8 - nic
D10 - koncila pred turnovem
D11 - koncila za podebradama

Zapad mel celou dalnicni sit v podstate dostavenou, u nas jen par kilometru
celejch 40+ roku komunistickyho teroru byla jedna velka ekonomicka a moralni katastrofa, z ktery se budeme vzpamatovata dvojnasobnou dobu, tedy jeste pulstoleti mame pred sebou

tak nemel takovy kraviny, jako ze nebejt rudejch teroristu, tak zadny metro ani dalnice nemame
Avatar - lyon667
19. 8. 2023 09:27
Re: Každé negramotné hovado
Ono se se stavbou začalo už za první republiky plánovanou páteřní dálnici z Chebu až někam za Užhorod, tedy koncem třicátých let. Pak v tom paradoxně pokračovali okupanti, i když ze zcela jiných důvodů a teprve bolšani to uložili k ledu, protože "buržoazní přežitky progresivní socialistická společnost nepotřebuje". A tak se to tu táhne už skoro celé století...