Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Když na železničním přejezdu nebliká bílé světlo. Můžu pokračovat v jízdě?

Petr Barták Petr Barták 21. 10. 2017
7
35
Zobrazit náhledy (7)
Střety aut a vlaků Střety aut a vlaků
Když svítí na železničním přejezdu červené nebo bílé světlo, měli by motoristé umět reagovat. Co je však se signalizací, když jsou zcela vypnutá všechna světla? Je to porucha, nebo normální stav? Jak se v takovém případě zachovat?

Nesvítící signalizaci na železničním přejezdu si neuměl vysvětlit náš čtenář na cestě z letošní dovolené v Jeseníkách: „Na pomezí Olomouckého a Pardubického kraje je spousta přejezdů bez závor, vybavených jen křížem a světly. Cestou jsme narazili na jeden, který nesvítil vůbec.“ Jak dále píše, protože nevěděli, zda se jedná o poruchu, či ne, radši vystoupili a rozhlédli se. Pak opatrně křížení přejeli. „Řidič situaci vyřešil správně,“ odpověděl v létě na tento dotaz mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Jenže fakt, že při kompletně vypnutých světlech může řidič přejezd opatrně překonat, a přitom nevědět, zda to byla závada, nebo ne, překvapilo mnohé další šoféry, kteří se nám ozvali. Jak tedy poznat, že je přejezd mimo provoz? Je navíc potřeba vystupovat z auta? To přece není vůbec nutné! Celou situaci jsme se proto rozhodli detailně zmapovat.

Nehody na železničních přejezdech
Rok 2012 2013 2014 2015 2016
 Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění
Křížení 80 8 24 81 4 28 70 5 28 70 8 19 69 7 21
Světla 82 10 84 82 12 45 84 25 48 71 13 81 78 25 34
Závory 27 9 3 17 7 14 25 13 3 24 11 30 29 14 13
Celkem 189 27 111 180 23 87 179 43 76 165 32 130 176 46 68

Ani blízko, ani daleko

Začněme u řešení případu našeho čtenáře – popsaný přejezd podle Illiaše poruchu neměl. „Zcela zhasnutý panel výstražníku značí pouze to, že se v blízkosti přejezdu může nacházet vlak, ale ještě je v takové vzdálenosti, že není potřeba zapnout výstražná červená světla, striktně zakazující vjezd na křížení.“ Jeho slova potvrzuje i Jiří Málek ze Správy sdělovací a zabezpečovací techniky: „Když na přejezdu nesvítí žádné světlo, jde o takzvaný varovný signál. Motorista proto musí být opatrnější, před zdoláním přejezdu snížit rychlost a zhodnotit, zda na něj může vjet, či nikoli.“ I Málek tedy až na vystoupení z vozu potvrzuje postup našeho čtenáře jako správný.

Jak se pozná závada

Jak připomíná Illiaš, skutečná závada samozřejmě vzniknout teoreticky může. Jak se pozná? Jakákoli změna v provozu světelného zabezpečení proti normálu se objeví na monitoru výpravčího nejbližší železniční stanice nebo dispečera trati. „Přejezd v případě poruchy automaticky přechází do nouzového režimu, tedy po celou dobu svítí červená výstražná světla,“ říká mluvčí SŽDC s tím, že to pro řidiče znamená jasný vzkaz - na přejezd

nesmí vjet. „Zároveň jsou o poruše informováni strojvedoucí v blízkosti problematického přejezdu, kteří jej následně smějí překonat rychlostí maximálně 10 km/h a při tom povinně houkají,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Železničáři proto tvrdí, že se s nehodami způsobenými závadami signalizace na přejezdech prakticky nemůžeme setkat. „Všechny přejezdy kontrolujeme a děláme jejich údržbu každý měsíc, navíc vždy kompletně prověřujeme jejich funkci v případě mimořádné události,“ popisuje Málek.

Účastníci střetů na přejezdech
Bus 2 1 19 1 0 2 2 0 5 1 0 0 1 0 1
Nákladní auto 20 2 31 20 0 16 15 0 6 21 3 72 17 2 4
Dodávka 2 0 0 8 0 5 4 2 6 2 0 0 2 0 1
Traktor 13 0 8 5 1 2 3 0 0 4 0 5 5 1 9
Motocykl 6 2 3 0 0 0 2 1 1 2 0 1 2 0 1
Osobní auto 125 11 43 123 9 54 120 18 48 108 14 44 114 20 42
Ostatní 21 11 7 23 13 8 33 22 16 27 15 9 35 23 10
Celkem 189 27 111 180 23 87 179 43 76 165 32 130 176 46 68

Podezření

A když si u železničního přejezdu nejste jisti, zda je signalizace na křížení v pořádku? Illiaš radí zavolat na linku 112 a ohlásit podezření na poruchu:

„Abyste přejezd přesně identifikoval, musíte hlásit unikátní číslo na zadní straně výstražného kříže nebo výstražníku.“ Pokud nesvítí žádné světlo, můžete poté se zvýšenou opatrností křížení projet. Ovšem v případě, že už bliká červený signál, podle pravidel silničního provozu na přejezd nesmíte.

Kdy se blíží přejezd?

Jako první řidiče na křížení dráhy se silnicí upozorňuje trojice svislých značek – panel s jedním až třemi pruhy – ukazujících vzdálenost k železničnímu přejezdu (240, 160 a 80 metrů). V blízkosti kolejí pak čeká minimálně výstražný kříž, případně doplněný světly a zvukovým výstražným signálem, na frekventovanějších tratích pak i závorami.

Víte, že…

… v Česku je necelých 8000 přejezdů? Zhruba polovina z nich je označena pouze výstražným křížem. Míst křížení silnice a dráhy osazených světly bez závor je u nás přibližně 2300.

… počet karambolů na přejezdech v posledních letech osciluje okolo 175 případů ročně?

… nejvíce nehod se odehraje na přejezdech se světly bez závor?

… na těchto místech je i největší míra smrtelných a vážných zranění?

… nejčastějšími účastníky střetu s vlaky jsou osobní auta, s velkým odstupem následována chodci? Zatímco nehody aut bývají v drtivé většině na přejezdech bez závor, ke smrti či vážným zraněním chodců nebo cyklistů dochází nejvíce na kříženích se závorami.

Střety aut a vlaků

I když se v posledních letech množství nehod vozidel s vlaky mírně snižuje, jejich následky naopak rostou. Zvyšuje se počet mrtvých a spíše kolísá i množství těžce raněných. Za nehodami je ve většině případů lidský faktor. „Problém drtivé většiny nehod netkví v tom, že by řidič neviděl červenou a vjel na přejezd náhodou, ale že této výstrahy nedbá,“ tvrdí mluvčí SŽDC Marek Illiaš. „Při vyšetřování mimořádných událostí na železničních přejezdech s vypnutým zabezpečovacím zařízením se ani v jednom případě nejednalo o poruchu,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčinou nehod bylo podle něj vždy selhání člověka, a to buď na straně železnice, nebo účastníka silničního provozu.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Správně
Surcuf
| 31. 10. 2017
Papíry jsem děla před 30-ti lety, ale tohle se myslím nezměnilo..........
Správně
Surcuf
| 31. 10. 2017
Rozhlídnout se snad musí člověk pokaždé - snad nechceš věřit ajzbónům..
Správně
Surcuf
| 31. 10. 2017
Co to bleptáš, jaké železniční vozidlo, to se blíží, pokud přejezd bliká červeně!
tak tenhle clanek
ryccardo
| 23. 10. 2017
Bezne pises bludy ale ted mas naprostou pravdu. Kazdej kdo s tebou nesouhlasi je vul a doporucuju mu vratit ridicak protoze nezna vyhlasku. Ze neblika na prejezdu modry svetlo je naprosto normalni a v takovym pripade se pres nej muze jet maximalne 30.
bílá světla
davidjel
| 23. 10. 2017
Nejednou se mi stalo na přejezdu ve Vroutku,že jsem přejížděl na bílou.Člověk si myslí pohoda.Sotva jsem projel,podotýkám na přejezd jsem v jížděl na blikající bílou,v autě jsem měl celou rodinu-tak za zadkem mi projel vlak a v tom začla blikat červená!Xkrát jsem na to upozornil na nádraží v staturnárním městě,ale nic,když se mi to stalo asi po 4 nebo 5 jsem volal na SŽDC,kde jsem nahlásil číslo přejezdu-to je mimochodem vždy na světlec ze zadu nebo na značce-ti tam přijeli druhý den a prý to opravily.Ale co vim je ten přejezd do dnes jeden problém,bohužel už ve Vroutku nebydlím,tak nevim jak to funguje-nefunguje.Manželka přes ten přejezd nechtěla jezdit.Rozhlížet se můžu když nic nevidim ,bliká bílá tak jak si člověk má chránit život.a pokud by neblikala bílá má se přejíždět přejezd 30 km/h ,tento přejezd se ,ale nedá přejíždět rychleji i když bliká bílá což bych mohl 50km/h.Já osobně nebudu vystupovat před každým přejezdem a rozhlížet se to je nereálné.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku