Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee’d SportyWagon 1,6 CVVT – útok pokračuje

Ondřej Láník
Poprvé bylo zaseto před půl rokem a aniž by byly žně dokončeny, je tady druhá setba. Úspěch svého rodinného hatchbacku chce Kia rozšířit i do kategorie kombi nižší střední třídy.

Tisícovka na českém trhu prodaných Cee’dů zatím existenčně neohrozila žádnou značku, ale o tom, že se ledy hnuly, není pochyb. V současné době je již v prodeji kompletní řada motorizací (3 benzinové, 2 naftové), ale hlavně přichází druhá karosářská varianta, kombi SportyWagon.

Čistota designu

Při uvedení nového Cee’du bylo jasné, že novinka nebude mít o příznivce nouzi. Automobil sice využíval známé detaily, běžně používané v nižší střední třídě, ale jako celek působí vyváženě. Kombi SportyWagon vycházelo z podobné stylistické koncepce, ale výsledek už není tak jednoznačný jako v případě hatchbacku.

Až po druhé boční dveře (včetně) se mnoho nezměnilo. Odlišnosti jsou teprve od poslední dveřní spáry dále. Spodní linie bočních oken sice začíná už na druhém páru původních dveří, ale designéři přesto dokázali linku definující boční „optiku“ vytvarovat jinak než u hatchbacku. Mezi C a D sloupkem je úhlopříčně vedená „výztuha“, místo jediného (třetího bočního) okna jsou tady dva trojúhelníky, které známe třeba z Peugoetu 407 SW nebo 207 SW. Bohužel v tomto případě zvítězila forma nad funkcí – z místa řidiče se jeví toto řešení jako velmi silný C sloupek, přes který pochopitelně není z vozu vidět.

Designéři kombinují i prvek populární u moderních kombi – svisle orientovaná koncová světla. V případě Cee’du vznikl koncový světlomet jako kompilace originálních světel hatchbacku a nové svislé části, tvořící roh karoserie. Podle našeho názoru by v tomto případě přineslo „méně kreativity více efektu“ a svislé světlomety bychom výjimečně vypustili z charakteristiky tohoto kombi. Z hlediska funkce je zajímavé zdvojení světelných prvků pro koncová světla – v širší části je řekněme hlavní světelná plocha a další žárovkou v D sloupku je osvětlována pomocná světelná plocha koncových svítilen. Vyšší pozice tedy zlepšuje viditelnost. Směrovky zůstávají dole.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

Užitek

Užitná hodnota nového kombi je vysoká. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, nízkou nakládací hranu (590 mm nad zemí u nezatíženého vozu), praktické členění, dvojitou podlahu a úložné schránky po stranách. Přístup k ložnému objemu je skrz velkoryse dimenzovaný otvor v zádi. Jeho rozměry (mj. šířka vstupu až 1070 mm) jsou velké hlavně proto, že víko tvoří více než 30 centimetrů střechy. Nakládací hrana je příjemně nízko nad zemí a jen nepatrně níže je dno zavazadelníku. Pod ním je soustava plastových výlisků s dobře využitelnými odkládacími prostorami. Další dvě schránky jsou po stranách za podběhy. Dohromady s těmito objemy dává základní zavazadlový prostor využitelný objem 534 l (měřeno dle metodiky VDA, po zadní plato).

Zadní dělené sedáky lze vyklopit vpřed a za nimi pak také opěradla. Opěrky hlav ze zadních sedadel najdou své místo v připravených otvorech v zadních sedácích. Sklopená opěradla vytvářejí rovnou ložnou plochu (bez schodu) o délce 1670 mm, minimální šířka interiéru mezi podběhy činí 1040 mm a díky velkému vstupu je také dobře prakticky využitelná. Když ani toto nestačí a vy potřebujete přepravit např. velmi dlouhý tenký předmět (garnýž na záclony), lze počítat s délkou interiéru 3,1 m (od paty čelního skla na konec zavazadlového prostoru).

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Výrobní zpracování vozu je precizní, spáry mezi díly v interiéru malé a rovnoměrné. Abychom jen nechválili. Na odolném tmavém čalounění jsou vidět i malá smítka prachu. Některé plasty (například kryt airbagu na volantu) jsou náchylné na poškrábání, u prakticky nového vozu již byly patrné drobné šrámy. Použité materiály nevybočují v rámci třídy ani jedním směrem, přístrojová deska je vyrobena z měkčeného plastu.

Vzadu přibyly centimetry nad sedáky, kde je místo 940 mm dokonce 980 mm. Interiér je tedy vzdušný nejen vpředu! Vynikající je vnitřní šířka ve výši loktů (1490 mm vpředu, 1480 mm vzadu), ale také přístup k sedadlům díky velkým vstupním průřezům a velkým úhlům otevírání dveří. Při zavírání výklopné zádě se není třeba obávat přetahování s plynovými vzpěrami, místo ušpinění rukou lze využít jeden ze dvou prolisů v plastovém obložení nebo poutko, s nímž lze víko zavřít jednoduše tahem. Daleko ve střeše ukotvené výklopné dveře se otevírají do výšky 1870 mm a končí v poloze bezpečně horizontálně vzdálené od hlav osob manipulujících se zavazadly. Standardní střešní podélníky jsou ve střední funkční části vyrobeny z kovu, uchycení ve střeše je překryto stříbrně lakovanými plastovými díly. Bez podélníků by byl SportyWagon o 10 mm vyšší než hatchback, s nimi je nyní vyšší o 45 mm.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Srovnání vnitřních rozměrů SportyWagonu s českým etalonem – Octavií Combi - nedává ani jednomu z konkurentů úplně jednoznačné vítězství, ale Cee’d je lepší například v parametrech vnitřní šířka vpředu i vzadu nebo výška nad zadními sedadly. Objemy základních zavazadelníků (534 l Kia, 580 l Škoda) jsou ještě jednoznačně rozsouditelné, ale jestli je lepší mít 1664 l v kratším Cee’du (-102 mm do délky) nebo 1620 l v delší Octavii Combi, to už bude vyžadovat přímé srovnání obou vozů naživo. Problém, který bude český trh řešit, ale spočívá v cenové hladině Cee’du SportyWagon. Ta totiž bude i s dostatečně výkonným základním motorem, směle atakovat dražší provedení nových malých kombi (Fabia Combi, Clio GrandTour, 207 SW).

Za volantem

Velmi tichý motor 1,6 CVVT (90 kW) jsme dostali s 800 najetými kilometry, takže dosažená minimální spotřeba 6,5 l/100 km (jízda po dálnici s průměrem 100 km/h) ještě pravděpodobně půjde s dalšími stovkami kilometrů dolů. Jízda na limitu českých dálnic (130 km/h) představuje odběr 8,5 l/100 km, ve městě lze jezdit i za méně než námi zaznamenaných 9 l/100 km. Motor má pro jízdu s nezatíženým vozem více než dostatečný výkon i točivý moment už v nízkých a středních otáčkách. Akcelerace probíhá plynule a abyste stačili svižnějšímu provozu, není obvykle nutné dopravit ručku otáčkoměru za hranici 4000 ot./min. Vyšší nároky na zrychlování jsou snadno uspokojeny setrváváním motoru v pásmu 4000 až 6000 ot./min, kde nebude mít s dynamikou jízdy problém ani řidič naloženého automobilu.

Posilovač řízení je nastaven na vyšší účinek než u konkurenčního Hyundaie i30, a zasloužil by zejména v nízkých a středních rychlostech méně aktivity. Naopak podvozek nám připadal tužší. Svou roli sehrály nadstandardně dimenzované pneumatiky 225/45 R17, které vozu poskytovaly větší jistotu v zatáčkách, ale na druhou stranu byly při jízdě dost slyšet a asi se podepsaly i na dosažené spotřebě paliva. Během prvního svezení bohužel nebyl prostor pro zatížení vozu na maximální využití užitečné hmotnosti, takže můžeme konstatovat jen slabé tlumení krátkých nerovností u prázdného automobilu a lehkost v ovládání na dálnici i na silnicích s mnoha zatáčkami. Podle údajů výrobce se hmotnost dlouhého Cee’du liší jen o necelých 60 kg.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

Brzdy nastupují nekompromisně a již při lehkém dotyku brzdového pedálu. Na možnostech postupného dávkování brzdného účinku to ale nezanechává významné stopy. Řazení pětistupňové převodovky postrádá preciznost, kterou známe z některých německých vozů, ale určitě patří k lepšímu průměru.

Při tom, co vše Kia v tomto voze zákazníkům nabízí, nacházíme jen několik drobností, které by zasloužily větší pozornost. Displej originálního rádia a palubního informačního systému by mohl mít jemnější dělení zobrazovacích prvků. Spojka je snad až příliš měkká a komfortní. Vzhledem k tomu, co dokáže motor, podvozek a brzdy, jde tak trochu o podcenění schopností řidičů, kteří s tímto autem budou jezdit. Více řidičských zážitků by měla dávat také manipulace s volantem. I když jde o rodinné vozidlo, v němž si bude posádka užívat tichého a dobře izolovaného běhu motoru, uvítal by řidič trochu adrenalinu, kterou by měl generovat zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách. Zatím se tak neděje.

Závěr

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Čeští chalupáři si proti hatchbacku musí připlatit 30 tisíc korun. Ceny začínající na 369.980,-Kč už nejsou tak vyzývavé jako kdysi, ale teď za vyšší částky dostáváte zcela jinou vyšší kvalitu. Bez ohledu na poskytované záruky (3 roky bez omezení, 5 let nebo 150 tisíc km, resp. 7 let nebo 150 tisíc km na komponenty hnacího ústrojí) patří i nové kombi Cee’d SportyWagon ke špičce nižší střední třídy.

Zavazadlový prostor má nejen teoreticky velký objem (534/1664 l), ale je také prakticky dobře řešený (odkládací prostory, velká nejmenší šířka, rovná ložná plocha, velký vstupní otvor). Cestující na zadních sedadlech návdavkem k značné vnitřní šířce, dostali větší prostor nad hlavami.

První cena vozu 369.980,-Kč (Cee’d SportyWagon Base, 1,4 (80 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 399.980,-Kč (Cee’d SportyWagon Base, 1,6 CVVT (90 kW))
Základní cena testovaného vozu 459.980,-Kč (Cee’d SportyWagon EX, 1,6 CVVT (90 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 504.980,-Kč (Cee’d SportyWagon EX, 1,6 CVVT (90 kW))

Související články:

Plusy

  • velký a prakticky uspořádaný zavazadlový prostor
  • útulný, prostorný a hodnotně působící interiér
  • pohodlná sedadla
  • tichý, dobře utlumený a výkonný motor
  • snadné ovládání
  • účinné brzdy

Minusy

  • příliš velký účinek posilovače řízení v nízkých a středních rychlostech
  • nedostupnost tempomatu u benzinových motorizací
  • náchylnost některých plastů v interiéru k poškrábání
  • velké dílky na displeji na středové konzole
  • horší jízdní komfort s velkými koly
Ondřej Láník
Kia Cee’d SportyWagon 1,6 CVVT
Cena základní sestavy 459 980 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, automatické zamykání za jízdy, ocelová 15palcová kola, nárazníky, zpětná zrcátka a kliky v barvě vozu, celodenní svícení světel, automatická klimatizace s čidlem kvality vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, kůží potažená hlavice řadicí páky – volant a madlo ruční brzdy, palubní počítač, posilovač řízení s proměnný účinkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant Kč
Cena testované sestavy 504 980 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+10.000,-), stabilizační systém ESP + TCS, BAS (+15.000,-), 17palcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R17 (+20.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 154 / 5200 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.6 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 534 / 1664
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1242 / 578
Kia Cee’d SportyWagon 1,6 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano