Kia Optima vs. Peugeot 508: Designový duel
Nový typ článků „designový duel“ se setkal mezi vámi čtenáři se silnou odezvou. Po dvou článcích zaměřených na německá auta – Audi A7 vs. Mercedes-Benz CLS a Škoda Superb vs. nový VW Passat – jsme vybrali další dvojici. Opět se jedná o sedany, tentokrát ale proti sobě postavíme jeden korejský a jeden francouzský.
Karoserii kombi dnes necháme stranou. Peugeot 508 SW sice přijde na trh společně se sedanem, podobu kombi od Kia Optima ale zatím neznáme. Pokud taková varianta opravdu vznikne, představí se až po sesterském Hyundai i40 cw. Předpokládáme, že na velké kombi od Kia proto dojde až v roce 2012, článek se tedy zaměří jen na sedany.
Nový začátek pro Kiu i Peugeot
Kia Optima i Peugeot 508 hrají důležitou roli v aktuálních plánech svých výrobců. Optima je po Cee’du, Sorentu, Venze a Sportage čtvrtým modelem od doby, kdy se Kia rozhodla vyvíjet a navrhovat auta v Evropě a pro Evropany (tentokrát však ve spolupráci s americkým designovým centrem). Právě tento model ukáže, nakolik se dokázala korejská automobilka usadit na evropských trzích. Nahradí model Magentis a změna názvu má zdůrazňovat mezigenerační skok.
Úkol Peugeotu je v mnoha ohledech podobný. 508 jako první produkční model razí nový designový směr a automobilka jím chce nahradit hned dva modely: řady 407 a 607. S délkou 4,8 metru pokukuje ze střední třídy do vyšší střední, jenže v dnešní době už není zdaleka jediným modelem tohoto typu.
Podobný přístup jako první prosadil Ford Mondeo, jeho příklad následoval Opel Insignia a střední třídu k 4,8 metru protahuje nejen Peugeot 508, ale i Kia Optima. Ve skutečnosti je korejská novinka dokonce o 5 cm delší než Peugeot 508. Francouzský zástupce má ale naopak o 8 cm delší rozvor – tento rozdíl v proporcích je velmi patrný při pohledu na zadní část karoserie.
Výška i šířka je u obou aut prakticky totožná, rozchod kol je u Kie o 2, resp. 5 cm širší.
Kia Optima a Peugeot 508 - srovnání rozměrů | ||
Model | Kia Optima | Peugeot 508 |
Délka [mm] | 4845 | 4792 |
Šířka [mm] | 1830 | 1853 |
Výška [mm] | 1455 | 1456 |
Rozvor [mm] | 2795 | 2871 |
Rozchod vpředu [mm] | 1601 | 1579 |
Rozchod vzadu [mm] | 1601 | 1552 |
Objem zav. prostoru [l] | 505 | 515 |
Podle abecedního pořádku přichází jako první na řadu Kia Optima. Indiferentní tvary předchozích dvou generací modelu Magentis jsou zapomenuty. Poslední evoluce Magentisu si ovšem osvojila nový design přídě, který šéfdesignér Peter Schreyer nazval Tiger Nose. Díky tomu (a pár společným detailům) na něj design Optimy přirozeně navazuje.
Nová korporátní maska chladiče se směrem k okrajům zužuje a přechází do nízkých světlometů s dvojitou optikou a světelnými diodami. Optima má díky tomu charakteristický výraz dravce, podpořený analogicky tvarovaným předním nárazníkem.
Na horní okraj světel navazuje výrazná hrana, která se táhne po celé délce boků, pod bočními okny až k hornímu okraji zadních světel. Tento výrazný horizontální prvek podporuje prolis ve spodní části dveří a jemná linka v jejich polovině.
Střecha stoupá elegantním obloukem a poté se mírně svažuje směrem vzad. Zadní sloupek je protažen až nad koncová světla, navazuje na něj krátké a skloněné víko zavazadlového prostoru. Ve skutečnosti silueta Optimy napovídá spíše na karoserii typu liftback, než na konvenční sedan.
Kia tak pod vedením Schreyera zlehka hraje na notu módních čtyřdveřových kupé. Do tohoto konceptu zapadají zadní dveře zakončené hranou ve tvaru číslice 7 a směrem vzhůru zalomený spodní okraj okna. Tento dojem dále podporuje relativně vpředu umístěné zadní kolo.
Záď navazuje na expresivní tvary přídě výrazným zářezem v nárazníku. Plastické tvary respektují módní trendy, zároveň je ale nová Kia zezadu snadno rozeznatelná. Zajímavým prvkem je boční hrana nárazníku, která navazuje na odtrhovou hranu zavazadlového prostoru, stejně jako tvar zadní světel, velice osobitě napodobující řešení nové Sportage.
Zatímco Kia je interpretací již známého designového jazyka, Peugeot 508 zahajuje pro značku se lvem ve znaku novou éru. A změn je mnohem více, než jen nové logo a maska chladiče. Šéfdesignérem Peugeotu je Gilles Vidal, do funkce ale nastoupil teprve před rokem, zodpovědnost za práce, které vedly k nové 508, nesl po dlouhou dobu šéfdesignér celé skupiny PSA Jean-Pierre Ploue.
508 hledí na svět trojúhelníkovými světly, která volně navazují na tvary současných modelů. Zcela nová je ale nízko umístěná maska chladiče, podobně jako na Audi TT se logo značky nachází až nad ní, na kapotě motoru. Samotná kapota má také nové linie, se sníženou prostřední částí. Zajímavou skutečností je, že základní členění přídě je, přes všechny rozdíly v jednotlivých detailech, u Peugeotu a Kie velmi podobné.
To platí i pro přední polovinu profilu. Tvar předních blatníků, způsob napojení kapoty na kabinu i sklon předních sloupků jsou u obou modelů překvapivě podobné. Boční hrana Peugeotu je ovšem jemnější a klene se obloukem. Pod ní boční plochu rozbíjí ještě jeden prolis.
Delší rozvor a méně masivní zadní sloupek znamenají u Peugeotu atletičtější profil. 508 má navíc větší sklon B sloupku, boční prosklení je místo zalomení zakončeno jemnějším obloukem.
Věrný modelu 407, 508 má krátkou a zaoblenou záď. Zadní čelo má jemnější tvary, zadní světla připomínají obrácený tvar těch předních. Nad svažujícími se spodními linkami e nachází vysoké rovné víko zavazadlového prostoru, užší než celá karoserie. Nezvyklé je umístění registrační značky na imitaci difuzoru, mezi koncovky výfuku, a označení modelu na nárazník.
Technika
Stručný pohled na tabulku technických dat ukazuje rozdíly v použité technice. Kia zatím zveřejnila jen předběžné specifikace dvou motorizací dostupných při uvedení na trh. Zážehové bude zastupovat pro střední třídu typický atmosférický dvoulitr – 2,0 CVVT o výkonu 125 kW. Peugeot naproti tomu postaví dvě downsizované pohonné jednotky: atmosférický 1,6 VTi s 88 kW a přeplňovaný 1,6 THP se 115 kW.
Peugeot klade tradičně větší důraz na turbodiesely, nabídne hned tři různé agregáty: 1,6 HDi (82 kW) a 1,6 e-HDi s robotizovanou převodovkou a start-stop (82 kW), 2,0 HDi ve verzích 100 kW s manuální a 120 kW s automatickou převodovkou a dvakrát přeplňovaný 2,2 HDi (150 kW).
Kia naopak právě u turbodiesel spoléhá na downsizing. Zatím potvrdila jen 1,7 CRDi (100 kW), volitelně se start-stop, i pro Optimu se počítá také s novým biturbo 1,7 CRDi (135 kW). Zda vůbec dojde na vznětové dvoulitry, není v tento okamžik zdaleka jisté.
Kia Optima a Peugeot 508 - srovnání techniky | ||
Model | Kia Optima | Peugeot 508 |
Základní vznětový | - | 1,6 HDi (82 kW, 240/270 Nm) |
Střed vznětový | 1,7 CRDi (100 kW, 330 Nm) | 2,0 HDi (103/120 kW, 320 Nm) |
Výkonnější vznětový | 1,7 CRDi (117 kW, 373 Nm) | 2,2 HDi (150 kW, 450 Nm) |
Základní zážehový | - | 1,6 VTi (88 kW, 160 Nm) |
Výkonnější zážehový | 2,0 CVVT (125 kW, 196 Nm) | 1,6 THP (115 kW, 240 Nm) |
Do budoucna u Peugeotu počítáme s nasazením pohonu HYbrid4 (turbodiesel pro přední kola a elektromotor vzadu). Kia zřejmě později přidá atmosférický 1,6 GDI (99 kW), pro USA připravuje vlastní benzinový hybrid a do Evropy chystá dieselový mild hybrid. Navíc má v zásobě i motory 2,4 GDI (150 kW) a 2,0 Turbo (204 kW).