Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Soul: První kontakt před premiérou

Ondřej Láník
Diskuze (29)
Krátce jsme si mohli vyzkoušet život s maskovaným předprodukčním crossoverem značky Kia. Není to ani ryba, ani rak, auta pro srovnání se budou hledat obtížně, ale jedno je jisté už nyní - na svou délku bude patřit k nejprostornějším autům na trhu.

Asi už tento týden se v Londýně dočkají první návštěvníci kontaktu se sériovou verzí ženevského konceptu Kia Soul. My jsme mohli díky českému zastoupení Kia Motors podobnou zkušenost udělat již nyní. S maskovaným autem, které budí pozornost i u řidičů, kteří běžně hlavy za kolem projíždějícími auty neotáčejí.

Kam s ním?

Mohlo by se zdát, že po uvedení rodiny Cee’d, zvýhodnění Ria a po inovaci Picanta, už je na čase, aby Kia začala pokukovat po inovacích ve střední třídě. Ale značka i její management stojí pevně na nohou a uvědomují si proměny současného trhu. Proto přichází zcela nový model, který nemá předchůdce a těžko se k němu budou hledat i přímí konkurenti.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME KIA SOUL (komerční příloha)

To první, co vás napadne při pohledu na Soul, je zkratka SUV. Ve skutečnosti má toto auto s rostoucí a nesmírně bohatě obsazenou kategorií jen málo společného. Fakticky to jsou velká kola a vyšší stavba robustně vyhlížející karoserie. Pohon všech kol nebude k dispozici ani za příplatek, což jistě výrazně usnadnilo konstrukci podlahové plošiny, zlevnilo vývoj i výrobu a uvolnilo místo v interiéru.

Nejbližší konkurent, který by se dnes mohl se Soulem poměřovat, pochází z dílen Suzuki. Ano, úspěšný model SX4, vyráběný v Maďarsku má s touto Kiou mnoho společného, včetně vnějších rozměrů. Kia zřejmě vnějším vzhledem osloví mladší klientelu, ale do prostorného interiéru se snadno zamilují i progresivní senioři…

Vysoký, široký,… a na velkých kolech

Příjemným překvapením z prvního setkání jsou dospělé rozměry auta. Délkou 4105 mm snadno překonává Rio, ale na Cee’d pořád dobrých 13 centimetrů schází. Šířka 1785 mm je skoro tak dobrá jako u Cee’du, ale hlavně je výrazně větší, než nač jsme zvyklí mezi malými auty. Boky jsou v oblasti skel jen málo skloněné, takže předpoklady pro nadbytek místa uvnitř jsou splněny. To se týká i výšky karoserie (1610 mm) a rozvoru (2550 mm).

Pro poměrové srovnání jsme na fotografiích použili modernizovanou Kiu Sportage, jejíž vnější rozměry jsou 4350 x 1800 x 1695 mm a rozvor měří 2630 mm.

Kompaktní Soul s vyšší stavbou karoserie na fotografiích opticky zmenšují obrovská kola s nízkoprofilovými pneumatikami (225/45 R18). Podle předběžných informací bude tento průměr standardem, což je v této délkové kategorii naprostou novinkou a potvrzením průkopnických ambicí značky Kia. Soul stojí na velkých kolech sebevědomě i díky velkým rozchodům.

Místo pro všechny a dobrý výhled

Trumfem tohoto auta bude jednoznačně prostor uvnitř. Výše uložená sedadla a velké dveře umožňují snadné nastupování dopředu i dozadu, což ocení stárnoucí část populace, která by se v západní Evropě mohla snadno stát sekundární cílovou skupinou, hned po mladých aktivně žijících lidech a rodinách.

Vnitřní šířka interiéru je jen o málo horší než u Cee’du, sedí se tady ale vzpřímeněji a tedy přirozeněji. Rozměry sedadel jsou nadprůměrné (délka sedáku 520 mm, resp. 510 mm vzadu) jakoby měla obsloužit opravdu velkým Evropanům. Dobrou zprávou je taky skutečnost, že ani vzadu není s místem pro dospělého sebemenší problém. Sedáky jsou dostatečně vysoko nad podlahou, takže jejich délku skutečně vaše stehna využijí pro podepření. Nad sedákem navíc zůstává i s touto konfigurací 990 milimetrů ke stropu. Vpředu je o málo menší míra kvůli střešnímu oknu, ale ani tady vám klaustrofobie nehrozí.

Doporučujeme
Kia Soul: Ceny na českém trhu začínají na 299.980,-Kč

Zavazadelník zřejmě neohromí maximálním objemem, ale konstruktéři vsadili vzhledem ke krátkému převisu na kartu maximální využitelnosti. Pod podlahou, která je v úrovni nakládací hrany, je další objemný úložný prostor, dělený na menší schránky. Po sklopení opěradla vzniká díky vysoké falešné podlaze v zavazadelníku ložná plocha bez schodu, pouze s minimálním zlomem.

Prosklení karoserie je překvapivě bohaté. Přes vnější podobnost se stylem současných Fabií se pocit stísněnosti nedostavuje, výhled vpřed i do stran je optimální a na křižovatce jsou semafory vidět i bez nahýbání.

Řidič má k dispozici čtyři standardní budíky soustředěné do tří tubusů. Zcela novou přístrojovou desku vám zatím v sériovém provedení ukázat nemůžeme, ale už to jistě nebude trvat dlouho. Pak stejně zjistíte jen to, že všechny interiérové tvary ženevských konceptů zůstaly zachovány.

Shrnutí

Soul bude životaschopný model i v případě, že by jej Kia prodávala za vyšší ceny než Cee’d. Má sice jednodušší podvozek (vzadu vlečená ramena a zkrutná příčka), ale ani s velkými koly nepůsobí předprodukční verze prkenně. Se základní benzinovou jedna-šestkou snadno splní co se od ní čeká. Prostorové uspořádání interiéru bude jeho klíčový prodejní argument, ale český zákazník bude asi (tvrdohlavě) trvat na větším zavazadelníku.

Ondřej Láník
Diskuze (29)
24. 7. 2008 10:40
Re: On the road: Obnazene fotky Soulu ze Soulu (s novým Fort
Hm, může to tak být. Klíčová asi bude strategická úvaha představenstva, jestli globální ekonomické podmínky dovolují hrát na pouze luxusnější strunku. Uvidíme, jestli si to Kia opravdu troufne. Zatím pěstovala politiku "cenového rozkročení", pro chudá teritoria vždy s jednou sub-základní výbavu za opravdu lidovou cenu. Při použití motorizace 1,4, "malých" kol a okleštěné výbavy by se nějakých 50 tisíc dalo z ceny odmazat bez potíží. Určitý problém bude předpokládaná výroba v Koreji. Uvidíme na podzim při premiéře, Kia asi vydá obvyklé prohlášení, se kterými konkurenčními modely Soul srovnává. Do té doby se možná objeví i další zprávy o malém MPV a jeho poslání, čímž by se postavení Soulu taky upřesnilo. P.S. Koloběžka je skvělá věc :-)
23. 7. 2008 15:55
Re: On the road: Obnazene fotky Soulu ze Soulu (s novým Fort
No obavam se, ze skutecne se Soulem miri korejci jinam. Jde septanda, ze bude nejakych 50ti Kc nad Ceedem. Holt marketingovci delaji cenu auta podle jeho vysky. Zatim se mi vsude potrvrdilo ze vyssi model i kdyz treba vyrazne kratsi je drazsi. Proc? Protoze marketing. To ze hodlaji zacit od motoru 1.6 do toho zapada. Takze ja to vidim tak ze mohu rici jen good bye Soul a pockat na Yettiho ci toho Forda. A jestli mne i ty zklamou tak si koupim kolobezku a bude klid.
23. 7. 2008 13:53
On the road: Obnazene fotky Soulu ze Soulu (s novým Forte v
Sem se to dobře hodí - dnes se objevily další fotky, kvalitní, konečně dokonale obnaženého Soulu z projížďky po korejských silnicích. Kdo máte zájem, podívejte se na odkaz, imho se poprvé pravdivě ukazují proporce, rozložení hmoty a postoj vozu, natvarování detailů včetně smyslu bočních prolisů a je taky možné zhodnotit prvky jako symbolické off-road rámy na náraznících. Zajímavá informace je, že výroba má být limitována na 120 000 ks ročně. Může to být věc dostupné výrobní kapacity nebo už první marketingový škádlič ("kupujte,nebudou"). Po první prohlídce začínám trochu váhat, jestli Soul opravdu bude tím, co jsem si myslel - sokem (euro)Fusionu a Scionu - tedy sice atraktivním, ale běžným vozítkem. Co když ho Kia opravdu chce prosadit jako něco víc trendy? P.S. Forte v závěsu na fotkách od Avingu vypadá čím dál tím lépe: [odkaz]
Pro fajnšmekry ještě korejský odkaz: [odkaz]
22. 7. 2008 12:12
Re: Díky redakci za zprávu
Neni co dodat. :-! Podepisuji.
22. 7. 2008 06:55
Re: Díky redakci za zprávu
Máš pravdu, je to spíš na debatu o designových trendech. Já osobně si myslím, že bionické křivky nejspíš docházejí ke konci své současné etapy, kreace "na doraz" od Seatu nebo Peugeotu, ale vlatně i nepřípadné výrazivo velkých SUV to imho nasvědčují - není už moc kam jít dál. Takže i dynamizující designérská škola si myslím hledá zase novou řeč. Soul z toho samozřejmě trčí jako patník, vznikl naprosto mimo tyto proudy, v roce 2006 ho (asi americké středisko?) stylizovali jako "military look", který je (zřejmě) dost oblíbený v USA, ale v Evropě je jasně na chvostu. Schreyer se Soulu po svém nástupu velmi šikovně zhostil, možná nejvíc tím, že na americkou obludku vyslal francouzskou chic partu a dal jim za úkol udělat z vojandy pařížskou koketu. Povedlo se to náramně, takže je čím přesvědčovat Evropany, že tahle krabice je ve skutečnosti úžasná stylovka. Jistě je to od automobilky bez tradice a s relativně malou imagí hra na hraně, ale vlastně pouze v Evropě - v Asii a USA nejspíš Soul nebude mít problém. Totální jinakost Soulu má velkou šancí stát se jeho neporazitelným argumentem. - S Yetim máš určitě pravdu, že rozhodnutí o jeho přeměně na Ignis/SX4 muselo přinést technické komplikace. Já osobně si myslím, že to není dobrý nápad, vedle ekologických nároků hlavně kvůli výchozím malým rozměrům (však stačí sednout právě do Ignisu a podívat se mu do kufru), ale třeba bude mít Škoda brilantní marketing pro středoasijské pastevce :-)