TEST Kia Soul: První kontakt před premiérou
Asi už tento týden se v Londýně dočkají první návštěvníci kontaktu se sériovou verzí ženevského konceptu Kia Soul. My jsme mohli díky českému zastoupení Kia Motors podobnou zkušenost udělat již nyní. S maskovaným autem, které budí pozornost i u řidičů, kteří běžně hlavy za kolem projíždějícími auty neotáčejí.
Kam s ním?
Mohlo by se zdát, že po uvedení rodiny Cee’d, zvýhodnění Ria a po inovaci Picanta, už je na čase, aby Kia začala pokukovat po inovacích ve střední třídě. Ale značka i její management stojí pevně na nohou a uvědomují si proměny současného trhu. Proto přichází zcela nový model, který nemá předchůdce a těžko se k němu budou hledat i přímí konkurenti.
PŘEDSTAVUJEME KIA SOUL (komerční příloha) |
To první, co vás napadne při pohledu na Soul, je zkratka SUV. Ve skutečnosti má toto auto s rostoucí a nesmírně bohatě obsazenou kategorií jen málo společného. Fakticky to jsou velká kola a vyšší stavba robustně vyhlížející karoserie. Pohon všech kol nebude k dispozici ani za příplatek, což jistě výrazně usnadnilo konstrukci podlahové plošiny, zlevnilo vývoj i výrobu a uvolnilo místo v interiéru.
Nejbližší konkurent, který by se dnes mohl se Soulem poměřovat, pochází z dílen Suzuki. Ano, úspěšný model SX4, vyráběný v Maďarsku má s touto Kiou mnoho společného, včetně vnějších rozměrů. Kia zřejmě vnějším vzhledem osloví mladší klientelu, ale do prostorného interiéru se snadno zamilují i progresivní senioři…
Vysoký, široký,… a na velkých kolech
Příjemným překvapením z prvního setkání jsou dospělé rozměry auta. Délkou 4105 mm snadno překonává Rio, ale na Cee’d pořád dobrých 13 centimetrů schází. Šířka 1785 mm je skoro tak dobrá jako u Cee’du, ale hlavně je výrazně větší, než nač jsme zvyklí mezi malými auty. Boky jsou v oblasti skel jen málo skloněné, takže předpoklady pro nadbytek místa uvnitř jsou splněny. To se týká i výšky karoserie (1610 mm) a rozvoru (2550 mm).
Pro poměrové srovnání jsme na fotografiích použili modernizovanou Kiu Sportage, jejíž vnější rozměry jsou 4350 x 1800 x 1695 mm a rozvor měří 2630 mm.
Kompaktní Soul s vyšší stavbou karoserie na fotografiích opticky zmenšují obrovská kola s nízkoprofilovými pneumatikami (225/45 R18). Podle předběžných informací bude tento průměr standardem, což je v této délkové kategorii naprostou novinkou a potvrzením průkopnických ambicí značky Kia. Soul stojí na velkých kolech sebevědomě i díky velkým rozchodům.
Místo pro všechny a dobrý výhled
Trumfem tohoto auta bude jednoznačně prostor uvnitř. Výše uložená sedadla a velké dveře umožňují snadné nastupování dopředu i dozadu, což ocení stárnoucí část populace, která by se v západní Evropě mohla snadno stát sekundární cílovou skupinou, hned po mladých aktivně žijících lidech a rodinách.
Vnitřní šířka interiéru je jen o málo horší než u Cee’du, sedí se tady ale vzpřímeněji a tedy přirozeněji. Rozměry sedadel jsou nadprůměrné (délka sedáku 520 mm, resp. 510 mm vzadu) jakoby měla obsloužit opravdu velkým Evropanům. Dobrou zprávou je taky skutečnost, že ani vzadu není s místem pro dospělého sebemenší problém. Sedáky jsou dostatečně vysoko nad podlahou, takže jejich délku skutečně vaše stehna využijí pro podepření. Nad sedákem navíc zůstává i s touto konfigurací 990 milimetrů ke stropu. Vpředu je o málo menší míra kvůli střešnímu oknu, ale ani tady vám klaustrofobie nehrozí.
Kia Soul: Ceny na českém trhu začínají na 299.980,-Kč |
Zavazadelník zřejmě neohromí maximálním objemem, ale konstruktéři vsadili vzhledem ke krátkému převisu na kartu maximální využitelnosti. Pod podlahou, která je v úrovni nakládací hrany, je další objemný úložný prostor, dělený na menší schránky. Po sklopení opěradla vzniká díky vysoké falešné podlaze v zavazadelníku ložná plocha bez schodu, pouze s minimálním zlomem.
Prosklení karoserie je překvapivě bohaté. Přes vnější podobnost se stylem současných Fabií se pocit stísněnosti nedostavuje, výhled vpřed i do stran je optimální a na křižovatce jsou semafory vidět i bez nahýbání.
Řidič má k dispozici čtyři standardní budíky soustředěné do tří tubusů. Zcela novou přístrojovou desku vám zatím v sériovém provedení ukázat nemůžeme, ale už to jistě nebude trvat dlouho. Pak stejně zjistíte jen to, že všechny interiérové tvary ženevských konceptů zůstaly zachovány.
Shrnutí
Soul bude životaschopný model i v případě, že by jej Kia prodávala za vyšší ceny než Cee’d. Má sice jednodušší podvozek (vzadu vlečená ramena a zkrutná příčka), ale ani s velkými koly nepůsobí předprodukční verze prkenně. Se základní benzinovou jedna-šestkou snadno splní co se od ní čeká. Prostorové uspořádání interiéru bude jeho klíčový prodejní argument, ale český zákazník bude asi (tvrdohlavě) trvat na větším zavazadelníku.