Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg Jesko: Pořádná auta ještě existují! Nové megaauto má převodovku se sedmi spojkami

David Bureš
Diskuze (11)

Koenigsegg Jesko se světu poprvé představil už v roce 2019. Až nyní se však blíží sériová výroba, když se představuje jeho předsériový kus. I po dvou letech od premiéry jde o úžasný stroj.

Švédsko je v automobilovém prostředí známé primárně pro své rallye jezdce nebo automobilku Volvo, zdůrazňující dnes vedle bezpečnosti také ekologický pohon, tato severská země ale má už léta co říct také v oblasti supersportů. Tamější Koenigsegg si vybudoval takové renomé, že každá jeho novinka je napjatě očekávaná. A právě nyní tu jedna je.

Jmenuje se Koenigsegg Jesko a přestože se světu představil už v březnu 2019 na tehdejším ženevském autosalonu, máme dobrý důvod, proč o něm psát znovu. Automobilka totiž dokončila předsériový exemplář, čímž naznačuje, že je sériová výroba za dveřmi. Používá oranžový lak, kterým odkazuje na někdejší model CCR z roku 2004.

Ani po více než dvou letech od premiéry přitom Jesko (prezentované výrobcem ne jako superauto nebo snad hyperauto, ale rovnou jako megaauto) rozhodně nezestárlo, když jeho technika nadále zůstává opravdovou lahůdkou. I v době různých elektrických a hybridních supersportů totiž Koenigsegg sází výhradně na spalovací motor.

Konkrétně v útrobách pracuje nově vyvinutý vidlicový osmiválec o objemu pěti litrů dopovaný dvojicí turbodmychadel, které zajišťují výkon 1280 koní (941 kW). A když náhodou natankujete biopalivo E85, je to dokonce 1600 koní (1.177 kW)! Točivý moment dosahuje maxima 1.500 N.m při 5100 otáčkách, přičemž už od 2700 otáček máte k dispozici přes tisíc newton metrů.

Unikátní je ale také převodovka. Má devět stupňů a unikátní konstrukci z vlastní dílny se sedmi mokrými vícekotoučovými spojkami. To podle výrobce zajišťuje nejen superrychlou změnu převodu trvající jen 20 milisekund (prý nejrychlejší převodovka v sérii) ale také unikátní funkci zařazení jakéhokoliv stupně v případě potřeby.

Tzv. funkce Ultimate Power on Demand (ultimátní výkon na požádání) umožní okamžitě přeřadit na optimální stupeň pro akceleraci, bez nutnosti podřazování přes další stupně. Máte-li tak zařazenou sedmičku a systém vyhodnotí, že pro akceleraci je nejvhodnější čtyřka, můžete na ni rovnou podřadit, bez čekání na synchronizaci. U klasické dvouspojkové převodovky by řidič nejdříve musel podřadit přes šestku a pětku, což by jej zdrželo. Z toho důvodu je tu zdvojené řazení, jedno pro přeřazení o stupeň a druhé pro funkci optimálního převodu.

Výhodou je navíc fakt, že je převodovka velice lehká, podle firmy váží jen 90 kg. Není tak vlastně divu, když ji Koenigsegg nazývá největší evolucí v oblasti převodovek od nástupu dvouspojkových automatů.

„Jesko se řídí velice přirozeně. Díky plynulému řazení nahoru i dolů se všechno děje mnohem rychleji. Neexistují žádná zpoždění, je velmi citlivé a chová se přesně tak, jak chcete,“ prohlašuje o novince testovací jezdec Markus Lundh s tím, že s ohledem na svůj výkon je velice agilní a nenechá se rozhodit ani při prudkých změnách směru.

Automobil stejně jako předchůdce používá karbonový základ, který je však zcela nový. Konkrétně je karbonový monokok o 40 mm delší a 22 mm vyšší než u předchůdce, pro zvětšení vnitřního prostoru pro posádku. Uvnitř zase najdeme netradiční digitální přístrojový štít uchycený přímo k volantu.

Video se připravuje ...

Koenigsegg Jesko má v plánu postavit 125 exemplářů modelu Jeho a jeho upravené verze Jesko Absolut. To je na poměry této firmy hodně, a tak pro jeho potřeby se výrobní závod významně rozšířil. První zákazníci se vozu pojmenovaného podle otce zakladatele firmy dočkají na začátku roku 2022.

David Bureš
Diskuze (11)

Doporučujeme

18. 7. 2021 21:58
Vraj poriadne auto...
Autor titulku to má v hlave pekne popletené. Extrémna hračka pre pár zazobaných vyvolených nie je poriadne auto. Je to pekne vyzerajúci nezmysel na kolesách.
18. 7. 2021 18:31
Re: Koenigsegg Jesko není pro Česko
Ty, psychopate, vubec nesrovnavej Koenigsegg s nejakou Teslou. Tohle je uplne, ale uplne jina liga. Ve vsem! I starsi One:1 si da kteroukoliv teslu na podnose jako nic. Tak uz se s tema pitomyma baterkama uklidni a nedelej ze sebe blba. Ah, sorry, to uz vlastne mas za sebou.
18. 7. 2021 15:33
Re: Koenigsegg Jesko není pro Česko
Myslím že 1,423 Nm je přece jen míň než 1 500 u Jeska, ale nakonec je to fuk protože autem stejně hýbe výkon

Cenový rozdíl ale je skutečně propastný a zřejmě budou podobně rozdílné i náklady na servis. V téhle kategorii aut ale asi platí čím víc to stojí tím líp
18. 7. 2021 15:14
rozdíl mezi houslemi a violou....
......viola déle hoří.
18. 7. 2021 13:56
Řazení
....máte-li zařazenou sedmičku a systém vyhodnotí, že pro akceleraci je nejvhodnější čtyřka, můžete na ni rovnou podřadit ...

To už je skoro jak s manuálem, že ? :-)

(Ale asi to bude dobré ..)