Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Koenigsegg představil elektromotor
Koenigsegg představil elektromotor
Koenigsegg představil elektromotor
Koenigsegg představil elektromotor
25 Fotogalerie

Koenigsegg představil svůj elektromotor, tenhle prcek umí nabídnout až 340 koní

Nové elektrické pohonné ústrojí má velmi působivé výkony, kompaktní rozměry a dosti nevšední jména.

Švédský výrobce ohromujících hypersportů Koenigsegg se pochlubil novým elektrickým pohonem z vlastního vývoje, který vznikal pro čtyřmístný model Gemera. Jednotka dostala jméno Terrier a její největší zajímavostí jsou bezesporu dva elektromotory s označením Quark, které nabízejí velmi působivé výkon.

Podle automobilky kombinuje elektromotor Quark konstrukci a radiálním i axiálním tokem, díky čemuž by měl nabídnout ideální poměr mezi výkonem a točivým momentem. Podle Koenigseggu se přitom bavíme o elektromotoru, který v současnosti nabízí vůbec nejlepší poměr mezi výkonem, točivým momentem a hmotností v celém průmyslu. A o jakých číslech se bavíme?

Maximální výkon jednoho elektromotoru by měl být 250 kW (340 k) a 600 Nm točivého momentu, ovšem je tu jeden háček. Maximální výkon by měl být dostupný pouze 20 sekund a následně se omezuje na maximální hodnoty lehce přes 100 kW a cca 250 Nm.

Hmotnost jednoho motoru se přitom pohybuje okolo 28,5, ve verzi připravené pro model Gemera pak 30 kg – automobilka ale evidentně již počítá se zástavbou také do jiných modelů. Velikost pak dobře ilustruje srovnání s 330 ml plechovkou energetického nápoje Koenigsegg Clean.

Celá pohonná jednotka Terrier kromě těchto dvou elektromotorů Quark využívá také řídící jednotku rozdělující točivý moment, jeden kompaktní (namísto tradičních dvou) výkonný šestifázový invertor označovaný David a sadu planetových převodů pro každou výstupní hřídel.

Kombinovaný maximální výkon celého systému Terrier by měl dosahovat 500 kW (680 k) a nejvyššího točivého momentu 1.100 Nm při celkové hmotnosti ústrojí okolo 85 kilogramů. První použití nového pohonného ústrojí pak bude v kombinaci s tříválcem TFG právě pod kapotou nového modelu Gemera.

Quark je navržen tak, aby posílil rozsah nízkých rychlostí o brutální akceleraci tam, kde ji budete potřebovat. Spalovací motor se pak zaměří na vysokorychlostní rozsah. Ve smyslu výkonu to pro Gemeru znamená velký nárůst výkonu následovaný nepřetržitým posunem k rekordní rychlosti 400 km/h,“ uvedl Dragos-Mihai Postariu, šéf vývoje elektromotorů Koenigsegg.

Při konstrukci celého pohonného systému a elektromotorů Quark pak společnost využívala technologie a materiály běžné používané ve světě motosportu a leteckého inženýrství. Futuristická jména komponent byla odvozena od konstrukce elektromotoru, který znovu zkoumá základy magnetismu, materiálů, chlazení, atd.