
Koenigsegg to znovu natřel Bugatti a má světový rekord. Ale jaká byla nejrychlejší auta minulosti?

Počátkem října jsme vás informovali o rekordní jízdě vozu Koenigsegg Agera RS, jenž zrychlení z klidu na 400 km/h a následné zastavení absolvoval za 36,44 sekundy. Bugatti Chiron, jehož tvůrci se ze stejného rekordu radovali jen pár dní, potřebuje na totéž 42 vteřin.
Nyní přišla řada na další lámání chleba, tentokrát v prosté maximální rychlosti. Koenigsegg se stejným modelem zabojoval o post nejrychlejšího sériově vyráběného auta planety. A povedlo se! Asi netřeba uvádět, koho Švédi pokořili. Ano, bylo to opět Bugatti, konkrétně model Veyron, jenž triumf zaznamenal v roce 2010.
Rekordní jízda proběhla v Nevadě a velkým překvapením je, že se uskutečnila na veřejné silnici, pochopitelně uzavřené. Při první jízdě se maximální rychlost vyšplhala na hodnotu 437,8 km/h, druhý pokus na zpáteční cestě byl o poznání lepší – 457,5 km/h. Oba výsledky ze průměrují, takže rekord má nyní hodnotu 444,6 km/h.
Teď je na tahu Bugatti, které oficiální měřený pokus s modelem Chiron zatím neabsolvovalo. Důvodem je čekání na obutí od společnosti Michelin, jež umožní zvednout maximální rychlost ze 420 km/h o minimálně 30 km/h. Francouzská značka nicméně věří, že její nejnovější model může atakovat i 480 km/h! Zavře Bugatti všem konkurentům ústa překonáním magické hranice 300 mil za hodinu (483 km/h)? Odpověď se dozvíme už brzy…
Rekord roste konstantně
Věděli jste, že rychlostní rekordy sériových vozů se zaznamenávají již od roku 1894? Prvním automobilem byl Benz Velo. Není divu, když šlo o vůbec první produkční auto všech dob. Další rekord se datuje do roku 1949 a na svědomí jej má Jaguar XK120. Ten se dostal na 200,5 km/h. V některých publikacích se dočtete o rychlosti 214 km/h. Té model skutečně dosáhl, ale pouze coby prototyp, nikoliv jako sériový vůz.
Rychlost v průběhu více než 120 let rostla konstantně, žádné velké skoky v historických tabulkách zaznamenány nejsou. Podíváme-li se na její opačný konec, zjistíme, že Koenigsegg je třetím držitelem rekordu tohoto milénia. Roku 2005 uháněl rychlostí 408,47 km/h Bugatti Veyron EB 16.4, o pět let později pak Francouzi vytloukli klín klínem, když rychlost 431,072 km/h zaznamenali s typem Bugatti Veyron 16.4 Super Sport. Ten byl nejrychlejším sériovým vozem až do listopadu tohoto roku.
Nejrychlejší sériové vozy světa | |||
Rok | Automobil | Maximální rychlost | Počet vyrobených kusů |
1894 | Benz Velo | 20 km/h | 1.200 |
1949 | Jaguar XK120 | 200,5 km/h | 12.000 |
1955 | Mercedes-Benz 300SL | 242,5 km/h | 1.400 |
1959 | Aston Martin DB4 GT | 245 km/h | 75 |
1963 | Iso Grifo GL 365 | 259 km/h | více než 400 |
1965 | AC Cobra Mk III 427 | 266 km/h | méně než 25 |
1967 | Lamborghini Miura P400 | 275 km/h | více než 750 |
1968 | Ferrari 365 GTB/4 Daytona | 280 km/h | okolo 1.400 |
1974 | Lamborghini Countach LP400 | 288 km/h | 158 |
1982 | Lamborghini Countach LP500 S | 293 km/h | 323 |
1984 | Ferrari 288 GTO | 303 km/h | 272 |
1986 | Porsche 959 | 317 km/h | 337 |
1987 | Ruf CTR | 342 km/h | 29 |
1995 | Ruf CTR2 | 350 km/h | 31 |
1998 | McLaren F1 | 355 km/h | 64 |
2005 | Bugatti Veyron EB 16.4 | 408,47 km/h | 300 |
2010 | Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | 431,072 km/h | 30 |
2017 | Koenigsegg Agera RS | 444,6 km/h | 25 |