Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Komatsu E-Dumper: Největší elektromobil na světě má baterie o hmotnosti 4,5 tuny

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Komatsu E-Dumper má být v současnosti tím největším plně funkčním elektromobilem na světě, v jehož pohonném systému nejsou využity spalovací motory ani jako generátory elektrické energie.

Komatsu E-Dumper je výsledkem spolupráce mezi švýcarskými společnostmi Kuhn AG a Lithium Storage GmbH, pracujícími na jeho vývoji na základě zadání od cementárenské společnosti Ciments Vigier SA. Ta jej od letošního podzimu začíná využívat ve svých službách.

Základem obřího elektromobilu je standardní dampr japonské značky Komatsu model 605-7, jehož pohonný systém využívající přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 23,15 litru a výkonu až 551 kW (749 k) nahradil nový systém, který k pohonu využívá pouze synchronní elektromotor a baterie.

Komatsu E-Dumper má podle svých tvůrců disponovat nejvyšším výkonem 590 kW (802 k) a točivým momentem kolem 9500 N.m. Potřebnou elektrickou energii poskytují baterie s kapacitou 700 kWh, jejichž hmotnost se pohybuje kolem 4,5 tuny, což je u vozidla o hmotnosti 45 tun relativně zanedbatelné zatížení, když může na korbě převážet 65 tun nákladu.

Podle materiálů, zveřejněných společností Lithium Storage GmbH má E-Dumper ve srovnání se standardním provedením Komatsu 605-7 přinést roční úsporu 130 tun emisí CO2 a 50.000 litrů paliva.

Komatsu E-Dumper má při svém nasazení v absolvovat denně zhruba 20 jízd s nákladem, kdy pojede plně naložený, což znamená celkovou hmotnost vozidla 110 tun s kopce, zatímco zpátky do kopce pojede prázdný a jeho hmotnost klesne na 45 tun.

Díky systému rekuperace kinetické energie má E-Dumper vygenerovat během každého sjezdu kolem 40 kWh, což má za jeden den znamenat 800 kWh a Lithium Storage GmbH uvádí, že denní přebytek energie má být kolem 200 kWh.

Pokud se tato prognóza ukáže jako správná a E-Dumper bude takto v provozu opravdu fungovat, pak má společnost Ciments Vigier SA objednat další podobně upravená vozidla a provozovat až osm čistě elektřinou poháněných damprů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
21. 9. 2017 07:27
A nevadi, ze auto na obrazku ma vyfuk?
...
Avatar - wakantanka
20. 9. 2017 13:25
Re: elektrika hybe svetom
ak ma pamäť nejklame, tak podobné dumpre sú už dlho diesel-elektrické, teda diesel vyrába cez generátor elektrinu a tá poháňa cez jednotlivé elektromotory kolesá. Tu tomu pridali baterky, aby bola možná jazda čiste len na elektrinu. A že tomu klesne nosnosť? Trápi to na nespevnených cestách niekoho? Pri tom objeme je tona sem tona tam. :-)
20. 9. 2017 09:55
Re: elektrika hybe svetom
Tak kdyby dali do osobáku taky těch 700kWh to už by asi přesvědčili i mě
20. 9. 2017 08:55
Re: No nejsem si jist... Hornické školy nemaje... Ale snad v
danej dul kde tenhle dumper slouzi se nachazi na upati hory a vytezeny matros se svazi dolu do udoli k dopravniku a k zeleznici
Avatar - 3_diamanty
20. 9. 2017 08:47
Re: No nejsem si jist... Hornické školy nemaje... Ale snad v
ale ved toho Cimrmana nikto nikdy nevidel ne? >:D ... len raz ho zachytili kdesi na fotke v dave .. teda len jeho ruku >:D ... tusim ze tak nejak to Sverak v jednej svojej hre opisuje ;-) ..