Komatsu E-Dumper: Největší elektromobil na světě má baterie o hmotnosti 4,5 tuny
Komatsu E-Dumper je výsledkem spolupráce mezi švýcarskými společnostmi Kuhn AG a Lithium Storage GmbH, pracujícími na jeho vývoji na základě zadání od cementárenské společnosti Ciments Vigier SA. Ta jej od letošního podzimu začíná využívat ve svých službách.
Základem obřího elektromobilu je standardní dampr japonské značky Komatsu model 605-7, jehož pohonný systém využívající přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 23,15 litru a výkonu až 551 kW (749 k) nahradil nový systém, který k pohonu využívá pouze synchronní elektromotor a baterie.
Komatsu E-Dumper má podle svých tvůrců disponovat nejvyšším výkonem 590 kW (802 k) a točivým momentem kolem 9500 N.m. Potřebnou elektrickou energii poskytují baterie s kapacitou 700 kWh, jejichž hmotnost se pohybuje kolem 4,5 tuny, což je u vozidla o hmotnosti 45 tun relativně zanedbatelné zatížení, když může na korbě převážet 65 tun nákladu.
Podle materiálů, zveřejněných společností Lithium Storage GmbH má E-Dumper ve srovnání se standardním provedením Komatsu 605-7 přinést roční úsporu 130 tun emisí CO2 a 50.000 litrů paliva.
Komatsu E-Dumper má při svém nasazení v absolvovat denně zhruba 20 jízd s nákladem, kdy pojede plně naložený, což znamená celkovou hmotnost vozidla 110 tun s kopce, zatímco zpátky do kopce pojede prázdný a jeho hmotnost klesne na 45 tun.
Díky systému rekuperace kinetické energie má E-Dumper vygenerovat během každého sjezdu kolem 40 kWh, což má za jeden den znamenat 800 kWh a Lithium Storage GmbH uvádí, že denní přebytek energie má být kolem 200 kWh.
Pokud se tato prognóza ukáže jako správná a E-Dumper bude takto v provozu opravdu fungovat, pak má společnost Ciments Vigier SA objednat další podobně upravená vozidla a provozovat až osm čistě elektřinou poháněných damprů.