Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Komise udělila rekordní pokutu za kartel výrobců nákladních aut

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Pokuta se netýká firmy MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy mají na zaplacení tři měsíce.

Evropská komise dnes udělila rekordní pokutu přes 2,9 miliardy eur (přes 78 miliard Kč) za kartelovou dohodu velkých výrobců nákladních automobilů. Novinářům to řekla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Společnosti MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF se domlouvaly na cenách.

Společnosti, které dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů, ale také například koordinovaly, kdy budou zavádět nové technologie kontroly emisí.

Na zákazníky také přenášely náklady emisních technologií, které musely vyhovovat stále přísnějším evropským normám. Komise ale upozornila, že nenašla spojitost s kauzou, kdy se některé firmy snažily tyto normy obcházet.

Případ začala komise vyšetřovat v roce 2011 po oznámení firmy MAN, uskutečnila také sérii předem neoznámených kontrol společností. Firmám komise svá předběžná zjištění oznámila v listopadu 2014, tehdy mezi nimi byla také Scania. Ta se ale poté rozhodla z komisí nespolupracovat a je dál vyšetřovaná.

"Udělujeme největší pokutu za jeden kartel. Je to dokonce dvojnásobek předchozí nejvyšší pokuty z roku 2012. Ale jsou pro to dobré důvody. Tento kartel se týká velkého trhu a trval velmi dlouhou dobu," prohlásila Vestagerová na tiskové konferenci.

Věc podle ní začali v lednu 1997 domlouvat nejvyšší představitelé automobilových firem v jednom z "útulných" bruselských hotelů. Od roku 2004 společnosti podle komise kartel organizovaly prostřednictvím svých německých poboček či dceřiných firem.

Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard Kč) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard Kč) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard Kč) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard Kč).

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
20. 7. 2016 08:24
Re: SVÍÍŇ DIESELOVÝ = ZPOKUTOVAT POZATVÁRAT !!
No pointa je ta, ze papir snese vsechno. I ten digitalni papir... :-)
20. 7. 2016 08:14
Re: Jsou fakt tak blbi nebo jsou za likvidaci evropskeho pru
Viz muj prispevek dole - ta pokuta je dost mala, ikdyz cislo je to velky.

A ted bych od tebe potreboval vysvetlit jak muze byt na jednu stranu podle tebe v evrope zlikvidovanej prumysl a na druhou stranu vic nez 95% nakladaku v evrope je vyrobenych tady v evrope.
Nejak tomu nerozumim, musis mi tohleto vysvetlit jak se tady produkuje a vyrabi bez prumyslu, hlava mi to nebere...
20. 7. 2016 08:10
Re: Na
No to taky ukazuje neci inteligenci...
Se vsadim ze ty mrchy normalne uctujou zakaznikovi i naklady na vyrobu blinkru! To jsou dneska veci, co...
20. 7. 2016 08:07
Pokuta tedy nekde €500-1000 na nakladak...
... tak treba Daimler proda v evrope nekde 50 tisic aut rocne, takze za 20 let co tenhle kartel bezel prodal nekde kolem 1 milionu nakladaku.

Takze pokuta je v prumeru zhruba €1000 na nakladak.

Podle me na tom kartelu urcite trhli vic nez kolik je ta pokuta (jeden nakladak stoji nekolik, vetsinou docela hodne milionu korun, kartel se tykal vybavy, tam se toho vejde...), takze ve finale je to dobra zprava pro vsechny, kdo delaji kartely, protoze ikdyz se na to prijde, nemuzou v finale prodelat...

No ale jinak okradli spotrebitele, takze predpokladam, ze logicky by bylo poslat tech €1000 kazdemu kdo si koupil ten nakladak, ne?
Kam ty penize pujdou?

Nebo mi neco uniklo?
Avatar - Hittman
20. 7. 2016 07:05
Na
zákazníky přenášeli náklady emisních zařízení... a kdo jiny by to měl platit, když je to nákladová položka výroby vozu????