Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncept Nissanu z 90. let stříkal vodu do obličeje unaveného řidiče

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Sprcha proti usnutí nebyla jediná vychytávka japonského konceptu. Svezlo se stylově až šest lidí, z toho dva venku a v protisměru.

Raná 90. léta u Nissanu zanechala vzpomínky na odvážné projekty dotažené do konce. Ve srovnání s pozdějším vývojem firemní strategie existovalo méně překážek proti realizaci zdánlivě nepoužitelných nápadů. Vyplatilo se sebrat odvahu a na poradě prezentovat záměr vyrobit nezapomenutelnou edici městských kompaktů edice Pike Factory a ještě lepším příkladem svobody myšlení jsou dobové koncepty – jeden extra dokonce naplival řidiči do obličeje.

Nissan Cocoon vrozenou výstřednost uvádí zjevem, kdy se směle kříží kategorie MPV a kombi. Dlouhý třířadý vůz potenciálně převezl šest cestujících, z toho dva museli ven. Nejodolnější členové posádky zasedli na výklopné víko půlených pátých dveří, které se změnily ve dvojitý sedák s krátkou opěrkou zad otočenou do protisměru. Prvek evokoval živý parkovací senzor, jiní vyzdvihovali možnost romantického posezení či výhledu, každopádně variabilní dvousedačka ve sklopeném stavu tvořila praktickou vnitřní vložku zavazadlového prostoru.

Vzdušný interiér konceptu pokryla látka drobného vzorování pepito, stylové čalounění vedlo od integrovaných opěrek hlavy po jedinečné vyklápěcí podložky nohou. Každé vnitřní sedadlo obklopilo ambientní osvětlení osvětlující vlnovitý středový tunel. Úložný prostor uprostřed Cocoonu se vinul přes celý kokpit, tvary odkládacích schránek opravdu připomínaly hada v pohybu.

Pracoviště řidiče charakterizovaly desítky ovládacích tlačítek a přepínačů, futuristický design odpovídal povaze konceptu, ukázat možnosti automobilky měly i vestavěné displeje či navigace, ale největším trikem Nissanu se stalo plivání do obličeje řidiče. Nešlo o nechutný čin v pravém smyslu, zabudovaný systém monitoringu řidiče dokázal vypouštět osvěžující aerosol. Aromatizovaná pára či jemný ostřik předcházel mikrospánku znaveného šoféra.

Složení vypouštěné „osvěžující vůně“ zůstalo stejně tajemné jako přesný způsob určení ospalosti či technika oplachující bledé tváře. Svérázný způsob udržení pozornosti částečně předpověděl dobu, o 30 let později jsou samozřejmostí senzory velkého bratra, který v případě svolení vlastní počítačové rozvahy dokáže měnit směr jízdy nebo škubnout celým automobilem z důvodu domněnky spícího řidiče.

Oplach se zatím nedostal do sériové výroby. Stříkačka nechybí, na rozdíl od vyváženého vnějšího designu. Vůči ostatním konceptům byl Cocoon venkovním vzhledem umírněný projekt plný originálních linek. Například od střechy přes čelní okno a přední blatník vede hezký profil, zadní zakončení dlouhé karoserie rovněž není vyložené škaredé, přesto zůstalo jen u ukázkové studie dovedností Nissanu.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme